پنتاگون هیچ نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته ای اوکراین وجود


نیویورک- ایرنا- جان کربی سخنگوی پنتاگون اظهار داشت هیچ نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاه هسته ای اوکراین وجود نداشته است.


جان کربی، سخنگوی پنتاگون عصر جمعه در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن گفت: «هیچ نشت مواد رادیواکتیو» از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که توسط نیروهای روسیه مورد حمله قرار گرفت، وجود نداشته است.


سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود که پنتاگون نمی تواند درباره «وضعیت عملیاتی» این نیروگاه یا اینکه آیا روس ها کنترل نیروگاه را در دست دارند، در حال حاضر صحبت کند.

کربی گفت: وزارت دفاع آمریکا به وزارت انرژی در واکنش به این حادثه کمک می کند. از آنجایی که ما تجربه اداره نیروگاه های هسته ای در وزارت دفاع را داریم، در ارائه مشورت به وزارت انرژی آمریکا مشارکت داریم.


سخنگوی پنتاگون  مله به نیروگاه هسته ای اوکراین را “بیش از حد خطرناک” توصیف کرد و  در این خصوص گفت: حمله به یک نیروگاه هسته ای بیش از حد خطرناک است و اگر نتیجه این حمله به گونه ای دیگر بود، می توانست آسیب و تخریب زیادی برای مردم اوکراین و شاید کشورهای همسایه این کشور به دنبال داشته باشد.


پیش از این، آنتونی  بلینکن روز جمعه در بروکسل گفت روسیه باید فورا تمام حملات به تأسیسات هسته‌ای اوکراین را متوقف کند و به کارمندان غیرنظامی اجازه دهد تا برای اطمینان از ایمنی و امنیت این تأسیسات کار خود را انجام دهند.


او افزود که حمله روسیه به نیروگاه هسته ای “زاپوریژیا” می توانست خطر حادثه هسته ای را به دنبال داشته باشد.


شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه نشست اضطراری دیگری با موضوع حمله به نیروگاه “زاپوریژیا” اوکراین تشکیل داد که سازمان ملل متحدعملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای را غیرقابل قبول و بسیار غیرمسوولانه، سفیر اوکراین تروریسم هسته ای و روسیه آن را بخشی از کارزار دروغ ضد روسی خواندند.


سخنگوی نیروگاه “زاپوریژیا” و شهردار شهر انرگودار اوکراین روز گذشته اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا می‌باشد در لحظات آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.


به گزارش ایرنا،آندری توز سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای اوکراین گفته بود: در نتیجه گلوله باران نیروگاه “زاپوریژیا” از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد. 


وی افزود: یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است. 


تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته، انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌دهند. 


در همین حال دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: نیروهای روسیه از همه طرف درحال گلوله باران “زاپوریژیا” بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا هستند. این نیروگاه هم اکنون آتش گرفته است. اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر نیروگاه چرنوبیل خواهد بود. نیروهای روسیه باید فورا به تیراندازی خاتمه دهند و به آتش نشانان اجازه دهند این آتش را خاموش کنند.


پیش از این وزارت کشور اوکراین گفته بود که نیروهای روسیه در حال تشدید تلاش‌های خود برای تصرف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستند. 


به گزارش ایرنا، ژاپروژیا بزرگترین سایت هسته‌ای اوکراین است که از مجموع ۱۵ رآکتور این کشور، مجهز به ۶ رآکتور است. پیشتر روسیه، کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته است. 


حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی (۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند. 


شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است. 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که درخواستی از اوکراین برای ارائه کمک فوری در هماهنگی فعالیت‌ها در ارتباط با ایمنی چرنوبیل و دیگر سایت‌های هسته‌ای دریافت کرده است.