هفتمین همایش اسوه های صبوری برگزار شد


تهران-ایرنا-هفتمین همایش اسوه‌های صبوری به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و کرسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم برگزار شد.


به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم – هفتمین همایش اسوه‌های صبوری به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و کرسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم با حضور مقامات سازمان ملل، نمایندگان مجلس، اساتید، شخصیت‌ها، فعالان حقوق بشر و خانواده‌های شهدا و جانبازان ترور در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.


زهره حق‌پناهی: پروژه اسوه‌های صبوری راهبردی در تقویت انگیزه در بازماندگان حوادث تروریستی است


در ابتدای همایش خانم زهره حق پناهی عضو هیئت مدیره انجمن بیان داشت؛ یکی از برنامه های راهبردی انجمن در مقابله با ریشه های تروریسم و حمایت موثر از قربانیان ترور، پروژه اسوه سازی بازماندگان فجایع تروریستی با عنوان اسوه های صبوری است.


تاکنون شش دوره از همایش اسوه­های صبوری در سال های گذشته در استان‌ها برگزار گردیده است و امروز هفتمین دوره این همایش را در مجلس شورای اسلامی برگزار می کنیم.


ایشان ادامه داد، در این برنامه­ها به دنبال تقویت انگیزه در بازماندگان فجایع تروریستی بوده و شعار ما این است که: “با بزرگداشت قربانیان ترور، تروریسم را مهار کنیم.” امیدوارم با کمک نهادهای داخلی و بین المللی این پروژه را در سراسر جهان اجرایی نموده و جامعه بشری از دستاوردهای بزرگ آن بهره­مند گردد.


پیام دبیرکل سازمان ملل: متعهد می شویم از کسانی که از تروریسم آسیب دیده‌اند با تقویت عدالت خواهی حفاظت نماییم


در ادامه مراسم خانم اینگر ماری ونیز، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، پیام دبیرکل سازمان ملل را به مناسبت روز بین‌المللی قرائت کرد. در این پیام می‌خوانیم امروز روز تامل و قدردانی و اقدام است. ما به درد و رنج کسانی می اندیشیم که عزیزانشان را از دست داده اند. متعهد می شویم از کسانی که از تروریسم آسیب دیده اند با تقویت عدالت خواهی حفاظت نماییم. دبیرکل مشتاقانه منتظر است در کنگره بین المللی قربانیان تروریسم بی واسطه صدای قربانیان را بشنود و یاد بگیرد. بیایید هرچه در توان داریم به کار ببندیم تا از قربانی شدن افراد بیشتر جلوگیری کنیم.


زهره الهیان: گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند نقش ویژه‌ای در حمایت از قربانیان ترور ایفا کنند


در ادامه همایش دکتر زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک این روز بین المللی بیان داشت این اولین برنامه رسمی مجلس شورای اسلامی در حمایت از قربانیان ترور ایران می باشد. ما در کمیته حقوق بشر مجلس سعی کردیم صدای قربانیان ترور را به گوش جهانیان برسانیم. در این راستا مکاتباتی را با نهادهای بین المللی مختلف از جمله سازمان ملل و دبیرکل داشته ایم.


وی ادامه افزود باید پارلمان­ها به عنوان نمایندگان مردم در کشورها، در زمینه حمایت از بازماندگان حوادث تروریستی فعال‌تر شده و با کمک تشکلهای مدنی مشکلات این عزیزان را در ابعاد مختلف بررسی نموده و طرحی جامع در جهت حمایت مادی و معنوی از قربانیان ترور به تصویب برسانند. گروه های دوستی پارلمانی می‌توانند نقش ویژه ای در حمایت از قربانیان ترور ایفا کنند. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت اتحادیه بین‌المجالس نیز حائز اهمیت است و باید دفاع موثر از قربانیان تروریسم در دستور کار قرار گیرد. خانواده‌های قربانی ترور در ایران از روحیه بالایی برخوردارند و در آنها نوعی عزم و اراده جدی در مقابله با تروریسم وجود دارد و ادامه دهنده راه شهدای خود هستند.


فتاح احمدی: کشورهایی که به تروریست ها پناه داده اند باید پاسخگوی جامعه بشری باشند


در بخش دیگری از همایش، آقای دکتر فتاح احمدی معاون بین الملل و حقوق بشر وزارت دادگستری اظهار داشت؛ ترور، همه اقشار جامعه را درگیر و متاثر می‌کند و باید تجلیل ما همه جامعه را در بر بگیرد به همین سبب باید گفت کشورهایی که به تروریست ها پناه داده اند علیه کل جامعه عمل کرده و نسبت به این اقدام خود باید پاسخگوی کل جامعه باشند.


قانعی: با فقدان همکاری بین‌المللی و نیز قانونگذاری داخلی کشورها برای مقابله با تروریسم مواجه هستیم


در ادامه همایش آقای قانعی نماینده اداره کل حقوق بشر و زنان وزارت خارجه بیان داشت؛ در شورای حقوق بشر قطعنامه های مختلفی درباره تروریسم صادر شده است. در سال ۲۰۱۱ قطعنامه اعلام روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم تصویب شد که براساس آن در سال ۲۰۱۷ روز ۲۱ اوت به عنوان روز بین المللی به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. در آن قطعنامه بحث حمایت از قربانیان ترور و ارتقا حمایت از بازماندگان مطرح شده است. همانطور که دبیرکل در پیام خود اظهار داشت ما با فقدان همکاری بین المللی و نیز قانونگذاری داخلی کشورها برای مقابله با تروریسم مواجه هستیم.


میرمحمدصادقی: مشکل ما در قبال تروریسم استاندارد دوگانه است


در بخش دیگری از همایش، دکتر میرمحمد صادقی، استاد دانشگاه و رئیس کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت؛ تروریسم موجب نقض بسیاری از مبانی حقوق بشر می‌شود. انسان ها باید از ترس ایمن باشند و این از ارزش های مورد تاکید اسلام است. مشکل ما در قبال تروریسم استاندارد دوگانه است که دولت ها باید دید واحدی داشته باشند و تروریسم را در هر جا و توسط هر فردی محکوم کنند. بستگان و خانواده های قربانیان ترور در یک گستره وسیع تر اجتماعی قربانیان غیرمستقیم تروریسم هستند و امیدواریم که در احقاق حقوق این قربانیان غیرمستقیم نیز گام های موثرتری برداریم و آنها را نیز مورد تجلیل قرار دهیم.


زهره رنجکش: از مسئولین داخلی و بین‌المللی می خواهم این کار رذیلانه را به عنوان جنایتی علیه بشریت مورد دادرسی قرار دهند


در بخش دیگری از همایش، چند تن از خانواده های شهدا و جانبازان ترور روایت شان را از تروریسم بیان کردند.


خانم زهره رنجکش فرزند شهید عبدالحسین رنجکش بیان داشت؛ در سحرگاه آخرین روزهای دومین ماه تابستان ۱۳۶۱ پدرم در حال عزیمت به محل کار نجاری در بازار تهران با تروریست‌هایی مواجه می شود که موتورش را طلب می نمایند اما با امتناع پدر، آنها به زور متوسل شده و با رذالت تمام، ابتدا به صورت او شلیک و سپس پیکر بی جان و غرقه در خون او را با شلیک چندین گلوله مورد حمله قرار می دهند و موتورش را می‌ربایند. این فاجعه یک نمونه از صدها جنایت منافقین در حق کودکان ایرانی است.


من به نمایندگی از تمام کودکانی که به خاطر تقاضای موتور از سوی تروریست‌ها پدرشان را از دست داده‌اند، از مسئولین داخلی و بین‌المللی می خواهم این کار رذیلانه را به عنوان جنایتی علیه بشریت مورد دادرسی قرار دهند.


زینب سبزعلی زاده: پدرم بدون هیچ گناه و دفاعی با گلوله های داعش آسمانی شد


خانم زینب سبزعلی زاده فرزند شهید مازیار سبزعلی زاده اظهار داشت، پدرم در ۳۰ شهریور ۱۳۵۱ در خانواده مذهبی در استان گیلان چشم به جهان گشود. پدرم هفتمین فرزند خانواده و همچنین کوچکترین عضو خانواده بود. ایشان در سال ۱۳۷۶ با مادرم ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های محمد حسین و زینب شد.


در سحرگاه  ۱۷ خرداد ۱۳۹۶  مادرم از پدرم خواست که امروز سر کار نرود اما او نپذیرفت و با من و برادرم با یک وضعیت عجیبی خداحافظی کرد و رفت، اما مادرم به دلیل دلشوره ای که داشت، چندین بار با او تماس گرفت ولی تماس های بعدی را دیگر پاسخی نداد و نهایتا یکی از همکارانش پاسخ می دهد و می گوید به شما تبریک و تسلیت می گویم، همسرتان شهید شده است.


اینگونه قهرمان زندگی من بدون هیچ گناه و دفاعی با گلوله هایی از سوی جنایتکاران داعش آسمانی شد.


محمد مهدی چیذری: سالهاست بازی کردن با فرزندم برای من و او آرزویی دست نیافتنی شده است


در ادامه آقای محمد مهدی چیذری جانباز ترور در روایت خود گفت؛  ۱۴ مارس بود و من طبق روال روزهای گذشته در حال نظارت بر زیباسازی و آماده کردن فضای سبز جلوی مجتمع مسکونی نور بودم، ساعت ۱۳:۳۰ که رسید ناگهان صدای بسیار وحشتناکی در فضا پیچید، انفجار و دیگر هیچ نفهمیدم.


وقتی در بیمارستان به هوش آمدم درد بسیار شدیدی در دو پا و کمر احساس می کردم وقتی دستانم را به سمت پای چپم بردم وحشت کردم، آری، من پای چپ خود را از دست داده بودم.


جوان ۲۸ ساله ورزشکاری که دو، فوتبال، تکواندو و کوهنوردی جزئی از زندگی اش بود دیگر حتی توان راه رفتن نداشت. امروز سال هاست بازی کردن با فرزندم برای من و فرزندم آرزوی دست نیافتنی شده است،


در طول این سال ها همیشه یک موضوع برای من و خانواده ام جای سوال بوده است و آن این که چرا من و سایر همکارانم باید اینگونه زندگیمان دستخوش جنایت منافقین قر ار گیرید؟


یعقوب استیلاف: تنها شهادت انیس نوری برای روشن شدن چهره تروریست ها به ویژه منافقین کافی است


آقای یعقوب استیلاف همسر شهید انیس نوری بیان داشت؛ در روز ۱۶ تیرماه ۱۳۶۱ مصادف با ۱۵رمضان در لحظه ملکوتی اذان بر سر سفره افطار نشسته بودیم که ناگهان صدای زنگ خانه به صدا در آمد. همسرم درب را باز کرد و با منظره ای عجیب روبرو شد. فردی را می بیند که در دستی کاسه آش و در دست دیگر اسلحه آماده شلیک داشت و فرد مسلح دیگری نیز همراهش بود.


یکی از مهاجمین با رگبار گلوله به داخل منزل، دختر کوچکم زهرا را در خون خود غلطاند، مادرش برای نجات فرزند دلبندش به سمت زهرا می رود، که مهاجم دیگر با شلیک گلوله به داخل منزل مادر را هم نقش بر زمین می کند.


روایت شهدای ترور و تنها شهیده انیس نوری کافی است تا چهره ضد انسانی و ضد بشری گروههای تروریستی به ویژه منافقین برای همه اقشار جامعه مشخص گردد.


گلرخ مهری: چهل و یک سال با عوارض تروریسم زندگی می کنم


در ادامه خانم گلرخ مهری، جانباز ترور در بیان روایت جانبازی خود گفت؛ من و همسرم داریوش در آذر ماه سال ۱۳۶۰ پس از ترفیع شغلی و خرید ماشین برای گشت و گذار و مهمانی راهی خیابان شدیم، در مسیر برای رامتین یک و نیم ساله بالون قرمز رنگی خریدم او بالونش را در باد گم کرد، من نتوانستم آن را به او برگردانم.


وی ادامه داد برای سوختگیری وارد پمپ بنزین شدیم. ناگهان انفجاری مهیب همه جا را سیاه کرد، احساس کردم که در خلاء  هستم. ابتدا هیچ صدایی شنیده نمی­شد، گویی همه نفس­ها از شدت انفجار بند آمده بود. من در بیهوشی فقط کودکم را در بغل داشتم، او گریه می کرد و من نمی­توانستم کاری برایش بکنم.


ایشان افزود, چهار ماه در بیمارستان­های تهران بستری بودم، اما معالجات بی اثر بود، سپس برای ادامه درمان به ایالات متحده سفرکردم، هیچ علاجی نبود و من برای همیشه معلول شدم .


می خواهم بدانم منطق این جنایت چیست؟ منافقین چه چیزی به دست آوردند، ما که نفهمیدیم و دنبالش هم نرفتیم، ولی آنها را به خدا سپردیم.


بیانیه بازآفرینی امید: در این روز زندگی را از نو ساخته و امید را بازآفرینی نماییم


منیژه صفی یاری جانباز ترور در پایان مراسم بیانیه همایش با عنوان بازآفرینی امید را قرائت نمود.


در این بیانیه آمده تروریسم عمیقترین چالش در زندگی بشر است که صلح و امنیت جهانی را با تهدیدی مستمر و دائمی همراه و زندگی میلیون­ها انسان را با مصائبی بی پایان مواجه نموده است. 


قربانی شدن و نقص عضو میلیون‌ها انسان بزرگترین بهایی است که جامعه بشری در قبال خشونت افسار گسیخته تروریسم پرداخت نموده است. قطعنامه­های زیادی در جهت تقبیح و مقابله با آن تصویب شده، اما جهان همچنان شاهد گسترش روزافزون فجایع تروریستی است.


تجلیل و بزرگداشت قربانیان ترور واکنشی موثر در محکومیت و تنفر اجتماعی نسبت به جنایات تروریستی بوده و به منزله کیفرخواستی اجتماعی در محاکمه عاملان جنایت نزد افکار عمومی جهان خواهد بود.


در پایان بیانیه چنین آمده که این روز فرصتی مغتنم برای همبستگی با قربانیان ترور در سراسر جهان و تاکید بر نقش آنها در مهار تروریسم در عرصه بین المللی می باشد تا زندگی را از نو ساخته و امید را بازآفرینی نماید.


در انتهای همایش از خانواده‌های شهدا و جانبازان ترور حاضر در جلسه با اهدای لوح اسوه های صبوری و هدیه تجلیل به عمل آمد.