نواحی پروازی بالای کشورهای قطر و ایران به هم متصل شد


کیش – ایرنا – وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر گفت: FIR موسوم به نواحی پروازی بالای کشورهای ایران و قطر به هم متصل شد.


به گزارش ایرنا، جاسم بن سیف السلیطی روز دوشنبه در اعلام جمع بندی سفر ۲ روزه خود به ایران به خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما اظهار داشت: این سفر به دعوت وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی در پی سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور قطر برنامه ریزی شده بود.


وی اضافه کرد: در این سفر ۲ روزه توافقنامه های مختلفی در رابطه با همکاری های فنی و اقتصادی به امضا رسیده که بر اساس یکی از این اسناد همکاری FIR  (نواحی پروازی بالای کشورهای) قطر و ایران به هم متصل شده که اتفاق مهم و تاریخی بین ۲ کشور است.


وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر اظهار داشت: همچنین نیز در خصوص همکاری های مشترک ۲ کشور در خصوص تماشاگران جام جهانی ۲۰۲۲ که به قطر سفر خواهند کرد در این سفر توافقاتی نیز انجام شده است که این تصمیمات فصل جدیدی از همکاری ها بین ۲ دولت را رقم خواهد زد.


FIR یا Flight Information Region   به نواحی پروازی بالای کشورها (  فضای با ابعاد تعریف شده ) که درآن معمولا سرویس‌های مراقبت پرواز ( سرویس اطلاعات هوانوردی و سرویس هشدار) ارائه می گردد گفته میشود؛ این منطقه معمولا بر مرزهای زمینی کشورها منطبق می‌باشد.


امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر در راستای توسعه همکاری ها در حوزه حمل و نقل هوایی و جام جهانی ۶ سند و توافقنامه امضا کردند؛ این اسناد شامل سند فارسی توافق نامه امضا شده در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به قطر، سه سند توسعه همکاری های مشترک بین ایران و قطر در حوزه های حمل و نقل هوایی و یک سند همکاری حمل و نقل دریایی، و صورتجلسه مفاد همکاری های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی قطر است.


وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر امضاکنندگان سند فارسی و صورتجلسه همکاری های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی بودند و سه سند همکاری حمل و نقل هوایی توسط رییس سازمان هواپیمایی ۲ کشور و سند همکاری در خصوص همکاری های حمل و نقل دریایی نیز توسط روسای سازمان های بنادر ۲ کشور به امضا رسید.


جزیره کیش از روز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه میزبان وزیران راه ۲ کشور ایران و قطر بود و مذاکرات مربوط به امضای این توافقنامه ها عصر روز گذشته در یک جلسه نهایی شد و در خصوص همکاری های مناطق آزاد مذاکراتی نیز انجام شده که در سفرهای آتی مسوولان قطر به ایران امضا خواهد شد.


این سفر در پی دستور ویژه آیت‌الله‌ رئیسی‌ رییس جمهور کشورمان برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری جام جهانی قطر و همچنین پیگیری دیدار وزیر راه و شهر سازی کشورمان با وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر در جریان سفر آیت الله رییسی به کشور قطر برنامه ریزی شده بود.


وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و هیات همراه آنان روز دوشنبه از طرح درحال احداث پایانه مسافری جدید فرودگاه بین المللی جزیره کیش، بندرگاه مسافری و تجاری، استادیوم فوتبال و استخر دهکده المپیک بازدید کردند.


آبان ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است با توجه به نزدیکی کیش به این کشور استفاده از این فرصت از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و در این راستا مقرر شده ۵۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های ورزشی جزیره کیش از جلمه استانداردسازی ۲ زمین چمن و احداث سه زمین دیگر تا مرداد ماه امسال هزینه شود.


همچنین این جزیره برای بهره‌گیری از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دارای ظرفیت هایی همچون ۵۲ هتل با ۱۹ هزار تخت، یک فرودگاه بین المللی با ظرفیت پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر در سال، بندرگاه به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارایه خدمات مختلف مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲ هزار تنی است.


فاصله جزیره کیش تا قطر ۲۷۰ کیلومتر است که مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی پنج تا ۶ ساعت است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40