فضای رعب و وحشت از صادرکنندگان برداشته شد


تهران- ایرنا- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: افزایش صادرات غیرنفتی طی ۱۰ ماهه سال‌جاری نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته چند دلیل دارد.


در ادامه یادداشت روزنامه ایران به قلم محمدرضا فاروقی نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در ۲۱ بهمن می‌خوانیم: اولین آن به واکسیناسیون سراسری و کاهش همه‌گیری ویروس کرونا برمی‌گردد، ۶ ماهه اول سال ۹۹ و بخصوص سه ماه اول آن اکثر مرزها بسته بود و صادرات کالا به‌شدت محدودیت داشت؛ اما در سال‌جاری صادرکنندگان با چنین چالشی مواجه نشدند و صادرات کالا تسهیل شد. دلیل دیگری که این روزها شاهد رشد صادرات غیرنفتی هستیم به افزایش ارزش صادرات فرآورده‌های نفتی برمی‌گردد. در این میان بخش اعظمی از رشد صادرات مربوط به عادی شدن شرایط مبادلات بین‌المللی است.


بر این اساس سختگیری‌ها نسبت به صادرات کالاهای ایرانی کمتر شده است و فعالان اقتصادی با شرایط بهتری صادرات را دنبال می‌کنند. یکی از اقدام‌های خوبی که طی چند وقت اخیر انجام شده حل و فصل مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان است. در حال حاضر صادرکنندگان به هر روشی که می‌خواهند می‌توانند تعهدات ارزی خود را رفع کنند. این در حالی است که در گذشته محدودیت وجود داشت و به هر روشی امکان برگشت ارز حاصل از صادرات وجود نداشت.


مبحث دیگری که بسیار مهم است برداشته شدن فضای رعب و وحشت از صادرکنندگان است. طی چند وقت اخیر نگاه‌ها به صادرکنندگان جرم انگاری نیست و همین امر سبب شده که فعالان اقتصادی رغبت بیشتری برای صادرات داشته باشند. به نظر می‌رسد با وضعیت موجود صادرات غیر نفتی تا پایان سال‌جاری به ۴۵ میلیارد دلار برسد، این در حالی است که سال گذشته این عدد ۳۴ میلیارد دلار و سال ۹۸ حدود ۴۲ میلیارد دلار بوده است.