حسینی بر لزوم گسترش تعاملات فرهنگی و مذهبی بین دو ملت ایران و


تهران – ایرنا – معاون امور مجلس رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و عراق از اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوانی برخوردار هستند بر لزوم گسترش و تعمیق هرچه بیشتر تعاملات فرهنگی و مذهبی بین دو ملت تاکید کرد.


به گزارش حوزه دولت ایرنا، سید محمد حسینی در دیدار حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، اظهار داشت: امروز دو دولت و دو ملت بر مبنای آداب و رسوم و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی، روابط و مناسبات ممتازی در زمینه های مختلف دارند و البته ظرفیت های بیشتری برای همکاری وجود دارد.


معاون پارلمانی رییس جمهور ضمن اشاره به همکاری های فرهنگی و هنری دو کشور در دولت دهم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، خاطرنشان کرد: بدون تردید تعمیق و تحکیم تعاملات فرهنگی می تواند زمینه مناسبی برای توسعه روابط دوجانبه و منطقه ای تهران – بغداد فراهم کند.


حسینی با اشاره به اشتیاق و علاقه قلبی مردم دو کشور به زیارت اماکن متبرکه و حرم ائمه اطهار(ع) در ایران و عراق اظهار داشت: امیدواریم امسال پس از دو سال محدودیت حضور زایران به خاطر کرونا، با تسهیل شرایط و بازگشایی گذرگاه های مرزی شاهد حضور باشکوه مشتاقان میلیونی زیارت به ویژه در ایام محرم و اربعین باشیم.  


معاون رییس جمهور در این دیدار همچنین تعدادی از ظرفیت های تاریخی و دینی شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز را معرفی کرد که مورد استقبال وزیر فرهنگ عراق قرار گرفت و ایشان اعلام کرد در سفر به مشهد به آرامگاه فردوسی خواهد رفت و به نیشابور برای حضور در آرامگاه عمر خیام و عطار نیشابوری سفر خواهد کرد و در سفرهای آتی به دیگر شهرها از جمله اصفهان و شیراز خواهد رفت.


حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق نیز در این دیدار با اشاره به سفرش به مشهد برای زیارت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در روز ولادت با سعادت ثامن الحجج، به روابط نزدیک و تاریخی دو دولت و مردم ایران و عراق اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سفر هوایی پاسخگوی نیاز جمعیت انبوه مشتاق زیارت به ویژه در اربعین نیست، دولت عراق تصمیم گرفته است گذرگاه های مرزی بویژه مهران بازگشایی کند.


وزیر فرهنگ عراق که استاد ادبیات عرب و اهل نجف هست، زیارت حضرت معصومه (س) و بازدید از مراکز فرهنگی، آموزشی و پژوهشی قم را از برنامه های خوب سفر خود ذکر کرد و با طرح سوالاتی پیرامون رابطه دولت و مجلس، نقش معاونت پارلمانی رئیس جمهور در تعامل و پیوند دو قوه حائز اهمیت دانست و به وجود آوردن چنین جایگاهی در عراق را برای انسجام و همکاری دولت و مجلس بسیار مفید دانست.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40