غرب خواستار تعلیق روسیه از اینترپل شد


تهران – ایرنا – چند کشور غربی از جمله انگلیس و آمریکا از اینترپل خواسته اند روسیه را از این سازمان بین المللی مجری قانون تعلیق کند.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس با اعلام این خبر در پیامی توئیتری تاکید کرد که انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند خواستار تعلیق فوری دسترسی روسیه به سیستم های اینترپل شده اند.


این گروه از کمیته اجرایی اینترپل درخواست کردند در هفته جاری در مورد این موضوع تصمیم گیری کند.


پتل گفت: اقدامات روسیه، تهدید مستقیم برای امنیت افراد و همکاری مجریان قانون بین المللی است.


در حالی که وی به دلیل چنین درخواستی از اینترپل اشاره ای نکرد، متحدان غربی درصدد برآمده اند مسکو را به دلیل حمله به اوکراین به لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی منزوی کنند.


آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت واشنگتن گزارش های موثقی را دریافت کرده مبنی بر اینکه روسیه در جریان تهاجم به اوکراین، مرتکب جنایات جنگی به ویژه در برخورد با غیرنظامیان شده است.


در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز که هفته گذشته برگزار شد، اعضا به اتفاق به انجام تحقیقات درمورد اتهام سواستفاده نیروهای روسیه در اوکراین رای دادند.  


اینترپل که شبکه ای متشکل از ۱۹۴ کشور عضو است، با هدف تسهیل رسیدگی به جنایات بین المللی تشکیل شده است.


جنگ در اوکراین وارد دوازدهمین روز خود شده است. اگرچه تا حدودی از شدت آتش جنگ میان روسیه و اوکراین نسبت به روزهای آغازین این رویداد کاسته شده اما این درگیری همچنان ادامه دارد و سیل واکنش ها و اظهارنظرهای مقامات کشورهای مختلف جهان نیز همچنان جاری است.


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پنجم اسفند ماه دستور «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین را صادر کرد، اما گفت که این عملیات به مثابه شروع جنگ در اوکراین نیست، بلکه اقدامی است که از جنگی در سطح جهانی جلوگیری می کند.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا، این تصمیم مسکو را جنگ تلقی کردند و به همین بهانه، فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را افزایش دادند.