زمان لازم برای یادگیری گیتار کلاسیک + معرفی علی رضا اشرف پور از خنیاگر


زمان لازم برای یادگیری گیتار کلاسیک + معرفی علی رضا اشرف پور از خنیاگر

یکی از سوالاتی که ذهن اکثر هنرجوها را در آغاز مسیر یادگیری درگیر میکند، این است که چقدر طول میکشد تا نواختن گیتار را یاد بگیرند؟ چه مدت زمانی لازم است تا بتوانند قطعه ی دلخواه خود را بطور کامل بنوازند؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت و براساس تجربیات موجود به این سوال پاسخ خواهیم داد.

زمان لازم برای یادگیری گیتار

طبیعتا این مدت زمان در افراد مختلف فرق خواهد کرد و به عوامل مختلفی از جمله استعداد هنرجو، پشتکار او، استاد، مقدار تمرین در هفته و… بستگی دارد. قطعا داشتن استعداد و هوش موسیقی میتواند بسیار کمک کننده باشد، اما در دراز مدت، این تلاش و پشتکار است که میتواند باعث پیشرفت شما بشود، و شما را به یک گیتاریست تبدیل کند. برای نواختن گیتار لازم است دست ها بتوانند حرکات دقیق و هماهنگی انجام دهند و بنابراین به عضله های قوی دست نیاز است.

روش اصولی برای پیشرفت در گیتار، تقویت عضله های دست است که با تمرینات منظم و زیاد به دست می آید. درصورت داشتن تمرینات کامل و مرتب، به طور حدودی در بازه های زمانی گفته شده میتوانید به توانایی های گفته شده دست پیدا کنید:

  • بین یک تا دو ماه: توانایی نواختن آهنگ های خیلی ساده
  • بین سه تا شش ماه: توانایی نواختن آهنگ های کمی تکنیکی با تکنیک های ساده ای مثل hammer-ons و pull-offs
  • تا یک سال: توانایی آهنگ هایی پیچیده تر در سطح متوسط، بعد از یک سال احتمالا میتوانید آهنگ های معروفی را با گیتار بنوازید.
  • تا دو سال: اگر در طول دوسال تمرینات منظمی داشته باشید، بعد از این زمان توانایی نواختن بیشتر آهنگ ها را خواهید داشت. و میتوانید با تمرین هر آهنگی را به سرعت یاد بگیرید.
  • بین دو تا سه سال: درصورتیکه در طول دوسال تئوری موسیقی را خوب یاد گرفته باشید، در سال سوم میتوانید بداهه نوازی را تمرین کنید.
  • بین پنج تا شش سال: بعد از گذشت این زمان، شما یک گیتاریست حرفه ای خواهید بود و میتوانید هر قطعه ای را بخواهید بنوازید.
  • ده سال: بعد از ده سال شما کاملا متوجه میشوید که چه چیزهایی را هنوز نمیدانید و چه چیزهایی را میخواهید یاد بگیرید.

لازم است به این نکته توجه کنید که یادگیری موسیقی پایانی ندارد و هیچ جا تمام نمیشود، البته با شش ماه تمرین مرتب به سطح قابل قبولی در نوازندگی خواهید رسید که میتوانید از مسیر یادگیری خود لذت ببرید. برای رسیدن به این سطح لازم است که هرروز یا حداقل پنج روز در هفته، دست کم یک ساعت در روز تمرین کنید.

خیلی از هنرجویان مبتدی، در آغاز مسیر یادگیری، یکی دو روز تمرین کرده و سپس تا هفته ی دیگر ساز را کنار میگذارند، و دوباره هفته ی بعد همین روش را ادامه میدهند. این روش به هیچ عنوان روش مناسبی نیست، زیرا یادگیری ساز به تدوام احتیاج دارد و برای یادگرفتن یک آکورد ممکن است هفته ها تمرین احتیاج داشته باشد. و به همین دلیل خیلی از هنرجویان مبتدی در ابتدای مسیر، خسته شده و انگیزه ی خود را از دست میدهند.

مقالات مرتبط : دوره آموزش تصویری گیتار از علیرضا اشرف پور در خنیاگر

هرگاه انگیزه ی خود را از دست دادید به خاطر داشته باشید که همه ی نوازندگان مطرح و بنام هم از جایی شروع کردند که شما امروز آنجا ایستاده اید. گیتاریست های بی نظیری مثل بی بی کینگ، اریک کلپتون یا اسلش نیز روزی از صفر گیتار زدن را شروع کرده اند و با تمرین به این سطح از مهارت دست پیدا کرده اند.

چطور در زمان یادگیری گیتار صرفه جویی کنیم؟

بسیاری از افرادی که یادگیری گیتار را شروع میکنند، زمان زیادی را تلف میکنند، به این دلیل که اشتباه تمرین میکنند یا به اندازه ی کافی تمرین نمیکنند. خیلی از آنها از ویدیوهای تصادفی در اینترنت و یوتیوب برای یاد کرفتن استفاده میکنند که ممکن است مدت زیادی وقت آنها را تلف کند.

با این وجود که ویدیوهای آموزشی بسیار خوبی در اینترنت پیدا میشوند، اما شما به عنوان یک هنرجوی مبتدی باید مجموعه ی پیوسته، منظم و باکیفیتی را برای آموزش انتخاب کنید و آن را ادامه دهید.

لینک مقاله اصلی در سایت گوش نوازان :: زمان لازم برای یادگیری گیتار