رییس جمهور هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای




دولت سیزدهم توسعه روابط با آفریقا و آمریکای لاتین را درک کرده است


تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت سیزدهم سیاست دیپلماسی…


  • حزب ندای ایرانیان: خط قرمز در مذاکرات برجام باید منافع مردم ایران باشد

    تهران- ایرنا- رییس جمهور گفت: جایگاه تعلیم و تزکیه و تربیت در کشور باید به عنوان جایگاه ممتاز شناخته می شود و هر گونه هزینه کردن در آموزش و تعلیم و تربیت سرمایه گذاری برای ارتقا یک نسل است.


    به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا،آیت الله «سید ابراهیم رییسی» روز شنبه در آیین افتتاحیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رییسان آموزش و پرورش کشور گفت: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور است. آینده و سیاست ، اقتصاد و آینده جامعه به دست آموزش پرورش رقم می خورد.


    آیت الله رییسی گفت: تعلیم یاد، یاد دادن و یاد گرفتن و آموختن و دانش افزایی امر بسیار مبارکی که سخن در تربیت است. امروز معلمان در جایگاه تعلیم و تربیت قرار دارند


    رییس جمهور اظهار داشت: آموزش و پرورش ساز و کاری در دولت است که امر تعلیم و تربیت را هدایت و نظارت و حمایت می کند و اصل تعلیم و تربیت برعهده معلمان است.


    آیت الله رییسی ادامه داد:  جایگاه تعلیم و تزکیه و تربیت در کشور باید به عنوان جایگاه ممتاز شناخته می شود و هر گونه هزینه برای برای آموزش و تعلیم و تربیت سرمایه گذاری برای ارتقا یک نسل است.


    وی در تعریف جامع تربیت گفت که شاید این گونه می توان گفت که احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی است. اگر احیای تمایلات عالی در انسان صورت گرفت این انسان تربیت شده است. 


    رئیس جمهور گفت: مقدمه همه ویژگی‌های جامعه تراز، از آموزش و پروش شکل می‌گیرد و باید جایگاه تعلیم و تربیت در جایگاه ممتاز شناخته شود و پیشنهاد من به این اجلاس این است که توسط فرهیختگان و مدیران‌مجرب با نگاه نقادانه به آنچه تاکنون بوده، پیشینه را واکاوی و بررسی کنند و به کاستی‌ها و ضعف‌ها برسند. 


    آیت الله رییسی ادامه داد: باید راهکار حل مساله و راه های برون رفت را پیدا کنند هرچند پیشینیان بسیار تلاش کردند و نسبت به زحمات آنها قدردان هستیم و شهدای بزرگوار از معلم تا دانش آموز روح آنها ناظر بر ما است.


    رییس جمهور در این اجلاس اظهار داشت: رویکرد مردمی سازی در آموزش و پرورش جلوه های مختلفی دارد که یکی از آنها این است، کار به دست مردم و میدان دادن به مردم انجام شود. یک جلوه از مردمی سازی در آموزش و پرورش نقش دادن به والدین است.


    اولین گام در تحول بنیادین، شناختی است


    رئیس جمهور گفت که اجرایی شدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش در گرو نگاه تحولی مدیران و دست اندر کاران است و این‌نگاه تحولی بسیار مهم و اولین‌گام‌ در تحول شناختی است. 


    ویتاکید کرد: رویکرد هم بایدتحولی باشد تا مدیر و مسئول تحول آفرین شوند در غیر اینصورت تحول اتفاق می افتاد.


    بعد از ۴٣ سال از عمر انقلاب اکنون زمان آزمون و خطا نیست


    رییس جمهور  به فرایند انتقال دانش و ایجاد مهارت اشاره کرد و گفت: ۴۳ سال تجربه و اندوخته پیروزی مقدس انقلاب اسلامی است و نباید باز هم‌میدان را برای آزمون و خطا آماده ببینیم و باید تصمیمات‌مبتنی بر تصمیمات‌کارشناسی و قطعی باشد و بنا ها مبتنی بر مبانی محکم و روشن باشد. باید طرح و پیشنهاد  و نظریه متقن و عملیاتی و اجرایی شود.


    آیت الله رییسی اظهار داشت که زمان آزمون و خطا نیست و باید سخن متقن گفت که بتوان سریعتر به مقصد نزدیک تر کند


    رئیس جمهور در این راستا تاکید کرد که جمع های تحقیقی و پژوهشی می تواند موثر باشد و برای استفاده از ظرفیت ها جذب یا ایجاد ظرفیت و نیروی انسانی کارآمد ضرورت دارد.


    رییس جمهور ادامه داد: هرچه هزینه‌ها هدفمندتر و دقیق‌تر و در جهت استفاده از ظرفیت های موجود باشد بسیار کار ساز است. 


    آیت الله رییسی حوزه تحولی دیگر را تحول نهادی عنوان کرد و گفت تحول نهادی یعنی تحول در نهاد و سازمان آموزش و پرورش که این مجموعه ، مجموعه ای برای اجرای سند تحول بنیادین باشد. 


    اساس لایحه رتبه بندی معلمان شأن و جایگاه این قشر است


    رئیس جمهور در بخش دیگری از این اجلاس به لایحه رتبه بندی معلمان گریزی زد و گفت که در رسانه ها درباره موضوع مالی بیشتر مطرح می‌شود، در حالی که این‌موضوع مالی و بار هزینه مقدمه آن و اساس آن شان و جایگاه و توانا بودن معلم است‌. 


    آیت الله رییسی گفت از ابتدا که در اجتماع معلمان بودم‌ عرض کردم حتما این لایحه دنبال خواهد شد و این وعده انتخاباتی قبل از پایان یکسالگی دولت به سرانجام رساندیم. این دولت عقب ماندگی‌ها را جبران‌می‌کند چون در عدالت آموزشی عقب ماندگی داریم.


    رئیس جمهور با ذکر نکته ای درباره عدالت توضیح دادکه نخست عدالت را مردمی کردن به معنای واقعی کلمه، دوم عدالت در همه سطوح و عدالت امری فطری است که در دل‌ها جای می‌گیرد و باید سازوکار ها به نحوی باشد که عدالت بر کام‌ مردم شیرین شود. 


    آیت الله رییسی درباره توجه به عدالت آموزشی و جنسیتی گفت که جدول برنامه ریزی و اینکه کدام درس در چه ساعتی از روز تدریس شود هم شامل عدالت آموزشی می‌شود. عدالت در نوع ساختار چیدمان درس‌ها، در جذب، نگهداری، ارتقا و پرداخت نمود می یابد.


    آیت الله رییسی تعلیم و تربیت را مهم‌ترین‌مساله کشور برای نسل انقلابی مطرح کرد و از آن به عنوان یک ضرورت مهم و اجتناب ناپذیر نام‌برد و گفت: مسأله تعلیم و تربیت مسأله بسیار مهمی است. 


    رئیس جمهور در پایان گفت که در همه سطوح عدالت باشد و اگر در جامعه عدالت باشد، این در مدرسه و کلاس درس و خانواده  اتفاق می افتد و اجازه ندهیم کسی که نگاه تحولی ندارد مانع از تحول شود.


    در این اجلاس ۷۳۱ رئیس آموزش و پرورش کشور، ۳۲ مدیر کل، ۳۱ مدیر نوسازی و تجهیز مدارس، ۳۱ مجموعه دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان و ۳۱ مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور دارند.


    این اجلاس با هدف ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و نقش معلم و آموزش و پرورش در جامعه و برنامه‌ریزی‌های اجرای سندتحول بنیادین و آغاز سال تحصیلی جدید در حال برگزاری است.  


    سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور از امروز با شعار «آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی» آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.


    طی برگزاری این اجلاس پنج کمیسیون تخصصی شامل الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین، عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست‌بوم جدید و آماده‌سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده، پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش‌های آموزشی مبتنی بر فناوری‌های نوین، ایجاد فرصت‌های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب‌های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب‌های فضای مجازی و مردمی‌سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان برگزار می‌شود.