دیدار مقام آمریکایی با رؤسای قوای سه گانه لبنان


تهران- ایرنا- فرستاده آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در بیروت با رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌ وگو کرد.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری ملی لبنان، «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزها روز چهارشنبه با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان دیدار کرد.


بر اساس این گزارش، در این دیدار پیشنهادهای جدید هوکشتاین مورد بحث قرار گرفت و میقاتی گفت که برای تعیین موضع لبنان در خصوص این پیشنهادها با میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان مشورت خواهد کرد.


میانجیگر آمریکا همچنین با میشل عون نیز دیدار کرد. هوکشتاین به رئیس جمهور لبنان درخصوص نتایج تماس‌هایی که در اسرائیل در مورد تعیین مرزهای دریایی داشته، اطلاع داد و پیشنهاداتی را ارائه کرد. دو طرف همچنین درباره موانع پیش روی واردات گاز و برق از مصر، اردن و سوریه گفت وگو کردند.


هوکشتاین با نبیه بری نیز دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار نتایج تلاش‌های نماینده آمریکا برای از سرگیری روند مذاکرات غیرمستقیم در چارچوب توافق های صورت گرفته و حفظ حقوق لبنان ارائه شد.


آمریکا در یازدهم مهر ماه برای از سرگیری مذاکرات تعیین مرز دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی یک میانجی جدید را مشخص کرده است.


مقامات آمریکایی و صهیونیستی گفتند که آموس هوکشتاین نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی به عنوان میانجی جدید در موضوع منازعه لبنان و اسرائیل بر سر مرز دریایی و اکتشاف گاز در شرق مدیترانه تعیین شده است.


هوکشتاین یکی از نزدیکان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است و چندین سال با او همکاری کرده است. به همین دلیل مساله منازعه دریایی بین بیروت و تل آویو به یکی از اولویت‌های اصلی بایدن تبدیل می‌شود.


لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.


مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.


رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است.


در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.


موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.