دستور رییس جمهور برای حل موانع اجرای طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده


گرگان – ایرنا – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: آیت الله رییسی رییس جمهور پس از بازدید صبح امروز از جزیره آشوراده برای حل موانع اجرای طرح طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر دستورات لازم را صادر کرد.


عزت الله ضرغامی روز جمعه پس از پایان بازدید رییس جمهور از جزیره آشوراده گفت: این جزیره یکی از ظرفیت‌های بی بدیل گردشگری کشور است که به دلیل داشتن ساحل بکر و چشم انداز بدیع فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد.


وی بیان کرد: ۷۰۰ هکتار از مساحت این جزیره از قابلیت راه اندازی تاسیسات گردشگردی برخوردار است اما قوانین دست و پا گیر اداری مانع تحقق این هدف است.


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در جلسه امروز با رییس جمهور مشکلات مرتبط با توسعه گردشگری جزیره آشوراده برطرف شد.


ضرغامی ادامه داد: در ۲۲ هکتار از این منطقه که در اختیار ما قرار داده شده یک  طرح مقدماتی پیش بینی شده و خدمات و سرویس های مختلف گردشگری و تفریحی و اینترنتی در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.


وی گفت: یکی از مشکلات گردشگری این جزیره محدودیت های قانونی بود که رییس جمهور دستورات اکید صادر کردند که اجرای آن ها این جزیره را در موقعیت برتر جذب گردشگر قرار خواهد داد.


طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده فروردین امسال در ستاد ملی تالاب‌ها به تصویب رسیده بود.


طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسوولین گلستان در دهه‌های اخیر بود که سال ۹۳ در سفر استانی هیات دولت به گلستان تصویب شد.


با امضای قرارداد بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت از محیط زیست، تحقق آرزوی دیرینه مردم استان برای بهره مندی از مزایای اقتصادی و معیشتی آن وارد فاز جدیدی شد و با زدن کلنگ عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تکاپو و تقلا برای اجرای مصوبه دولت آغاز شد.


پس از مراسم افتتاحیه این پروژه کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی گلستان آغاز شد که در نخستین گام و با پیگیری های تشکل‌های محیط زیست، مساحت طرح گردشگری در آشوراده از ۳۸۰ هکتار به ۳۸ هکتار کاهش یافت.


در طرح جدید قرار شد، کل طرح گردشگری در ۳۸ هکتار اجرا شود و فقط ۲۲ هکتار آن به صورت زون متمرکز گردشگری در مجاورت بافت مسکونی و متروک فعلی آشوراده قرار داشته باشد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نشود.


پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است.


جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد


جزیره آشوراده در ۲ کیلومتری غرب بندرترکمن در حوزه استحفاظی استان گلستان قرار دارد .


به گزارش ایرنا، رییس جمهور با همراه شماری از وزرا امروز جمعه در قالب شانزدهمین سفر استانی دولت به گلستان سفر کرد.


به گفته علی محمد زنگانه  استاندار گلستان دیدار با خانواده شهدا و جمعی از برگزیدگان و اقشار مردم، حضور در نشست شورای اداری و بازدید از زیرساخت‌های استان از محورهای برنامه‌های سفر رییس دولت سیزدهم به این استان است.


آیت الله رئیسی در ۱۵ سفر پیشین استانی خود به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر و گیلان سفر کرده بود.