تولید ملی اقدامی چندجانبه و نیازمند نگاه نظام مند مسئولان است


تهران- ایرنا- نویسنده کتاب حامی تولید معتقد است حمایت از تولید ملی اقدامی چند جانبه است و همه بخش‌ها مانند نهادها و مسئولان باید به شکل نظام مند به این مساله توجه داشته‌باشند تا به نتیجه برسد.


به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست رونمایی از کتاب حامی تولید با زیر عنوان بررسی عوامل موثر بر حمایت از محصولات داخلی از دیدگاه مقام معظم رهبری، نوشته محمدرضا سیمیاری و امین اسلامی فارسانی ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد.


سیمیاری با اشاره به سیری که در طول سال‌ها در نامگذاری آن‌ها توسط مقام معظم رهبری انجام شده‌است، اظهار کرد: این کتاب با توجه بیانات رهبر معظم انقلاب و سیر نامگذاری ایشان در سال‌های اخیر تالیف شده‌است. در فصل اول به تحلیل مفاهیم نظری موضوعاتی پرداختیم که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده‌است. در فصل دوم به نقش هر کدام از مفاهیم از بیانات مقام معظم رهبری پرداخته شده که در حوزه تولیدات داخلی اعلام شده‌است. دراین فصل به هر یک از این مفاهیم به تفصیل پرداخته شد.


تولید ملی اقدامی چندجانبه و نیازمند نگاه نظام‌مند مسئولان است


او ادامه داد: در فصل سوم به ضرورت حمایت از تولید ملی پرداختیم. این مساله ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و با توجه به بیانات رهبری تالیف شد. در فصل چهارم به بیان پیشنهادات و راهکارها پرداخته شد. در فصل پنجم در ترسیم نقشه تولید ملی تلاش کردیم که این فصل می‌تواند منبعی برای نسل‌های آینده باشد.


به گفته سیمیاری حمایت از تولید ملی اقدامی چند جانبه است و همه بخش‌ها مانند نهادها و مسئولان باید به شکل نظام مند به این مساله توجه داشته‌باشند تا به نتیجه برسد. در کتاب سعی شده‌است مسائلی که در بیانات مقام معظم رهبری اعلام شده‌بود، به صورت ساده و قابل فهم توضیح داده‌شود.  


وی ادامه داد: در کتاب ابتدا نقش عوامل مختلف در تولید ملی بیان و به ضرورت‌ها پرداخته‌شد، اما در پژوهش‌ها عکس این مساله مطرح است، یعنی ابتدا ضرورت‌ها مطرح و بعد نقش عوامل بررسی می‌شود. باید توجه داشت در آموزه‌های دینی با مفاهیمی مانند قداست روبه‌رو هستیم. کسی که برای خانواده‌اش برای روزی حلال تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است. آموزه‌های اسلامی بر این اساس است که فقط تولید ثروت مطرح نباشد، بلکه خدمت به مردم و خلق، باید در اهداف و مقاصد درنظر گرفته شود.


می‌توانیم به پیروزی‌های سیاسی و اقتصادی برسیم


بهروز دری‌نوگورانی با بیان اینکه مساله تولید در جوامع با جان روح انسان‌ها گره خورده و مساله بنیادین جوامع است، افزود: حدود سه سال پیش ایده تالیف این کتاب با دیدگاه حمایت از تولید شکل گرفته‌است. در چند سال اخیر با تاکید بیانات رهبری بر تولید ملی این مساله در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این مساله به قدری مهم است که نباید هیچ سالی از این مفهوم فاصله بگیریم. بخشی از مسئولیت بر عهده نهادهای علمی و فلسفی است و باید توجه داشت، اگر قرار است تولید ملی داشته‌باشیم چگونه می‌توانیم شرایط موجود را به شرایط مطلوب تبدیل کنیم، در این راه بازیگرهای مختلفی می‌بینیم که هر کدام نقش خود را ایفا کردند.


تولید ملی اقدامی چندجانبه و نیازمند نگاه نظام‌مند مسئولان است


رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر نقش جامعه در ملی شدن تولید، ادامه داد: از زمانی که جنگ تحمیلی بر کشور وارد شد، رهبر بزرگ انقلاب کلید واژه «می‌توانیم» را بیان کردند، همچنین جامعه نشان داد در عرصه‌های مختلف ما می‌توانیم به پیروزی‌های سیاسی و اقتصادی برسیم.


موانع تولید مساله مهمی است


به گفته دری‌نوگورانی نگاه این کتاب دیدگاهی موشکافانه به ضرورت‌ها و کند و کاو مضامین با نگاهی جامع‌نگر به بیانات مقام معظم رهبری است. این مجموعه نشان می‌دهد به گنجینه وسیع در این کتاب رسیده است و به آینده هم منتقل خواهدشد.


رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی درباره نقشه راه کتاب توضیح داد: کتاب با سه سوال اساسی شروع شده‌است. نخست اینکه هرکدام از افراد حقیقی و حقوقی چگونه می‌توانند سهمی در راه تولید ملی داشته‌باشند؟ پاسخ به این سوال خیلی مهم است تا به این نتیجه برسیم که افراد حقیقی و حقوقی چگونه می‌توانند نقش خود را ایفا کنند. زیرا امسال با توجه به نقش تحریم‌ها، موانع تولید مساله مهمی است.


وی افزود: سوال دوم به ضرورت‌های تولید ملی در شرایط کنونی پرداخته‌است. این ضرورت‌ها چیست؟ این در حالی است که در جامعه جهانی با انبوه تولیدات مواجه هستیم. باید در جنگ روانی رسانه‌ها پیروز شویم و از مزیت‌های تولید ملی استفاده کنیم تا به تولیداتی برسیم که حالت پایدار داشته‌باشد. پایداری در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. در دنیا کشورهایی که تولید داخلی دارند، سال‌ها در این حوزه فعال هستند. در سوال دوم همچنین سعی شده از دستورات و آموزه‌های اسلامی کمک گرفته‌شود.


دری‌نوگورانی ادامه داد: سوال سوم بحث آسیب‌ها و تهدیدها است که اگر جدی گرفته‌نشود، مجبور می‌شویم تولید را رها کنیم. پس اهمیت بالایی برخوردار است.


سرمایه‌دار می‌تواند به محتوای معنوی جامعه کمک کند


دری‌نوگورانی با اشاره به نکات مهمی که در فصل چهارم و پنجم کتاب به آن‌ها اشاره شده‌است، توضیح داد: در این بخش‌ها به چگونگی امکان قدم گذاشتن در مسیر و پایداری در آن پرداخته‌شده‌است. زیرا شروع اقدامات با قدم‌های درست خوب است،اما ادامه مطمئن و پرداختن به آن، موضوع مهمی است که در فصل چهارم به آن پرداخته شده‌است. در نتیجه نویسندگان به هفت ضرورت رسیدند و با هوشمندی نویسنده، شاهد پیشنهادهایی هستیم که ارائه شده‌است.


به گفته این استاد دانشگاه نقش حاکمیت و همکاری مسئولان در بخش‌های مختلف از ضروریات برای دستیابی به تولید ملی است که با توجه به آرمان‌های انقلاب نیازمند هماهنگی بیشتر در سازمان‌ها و حوزه‌های مختلف هستیم. در این کتاب نقش جامعه علمی کشور، مطرح شده است. زیرا جامعه علمی و نخبگانی نیازمند حمایت بیشتر هستند. همچنین نویسنده به نقش علما اشاره کرده، زیرا آموزه‌های دینی، بهتر می‌تواند همگان را راهنمایی کند. همچنین به نقش مردم و مسئولیت آن‌ها اشاره شده‌است زیرا اگر انتخاب‌هایی مطرح باشد به وسیع‌تر شدن عرصه کمک می‌کند.


تولید ملی اقدامی چندجانبه و نیازمند نگاه نظام‌مند مسئولان است


او ادامه داد: در کتاب به نقش بخش خصوصی اشاره شده‌است. باید توجه داشت بخش خصوصی می‌تواند راهنمای بخش دولتی باشد اما تصدی‌گری به خوبی انجام نشده‌است. در این کتاب به نقش مهم کارگران و قداست فعالیت آنها اشاره شده‌است. بخشی از کتاب به موضوع صاحبان سرمایه پرداخته‌است. اگر سرمایه‌دار ما سرمایه خود را به جایی برساند تا به تولید ملی کمک کند، می‌تواند به محتوای معنوی جامعه کمک کند. در کتاب به نقش تبلیغات، فرهنگ و آموزش اشاره شده‌است. زیرا تبدیل یادگیری به عمل را  در جامعه کمرنگ می‌بینیم. این کتاب، نقش علم و فناوری را مسائل مهمی اعلام کره و بیان شده که به این مسائل در جایگاه خودش بها ندادیم، عالمان ما تنها هستند، باید به آن‌ها بیشتر توجه شود.


پیشنهادها را به عمل و نقشه راه تبدیل کنند


دری‌نوگورانی با اشاره به ضعف جامعه در استفاده از ظرفیت‌های داخلی ادامه داد: در این حوزه مساله توسعه و قیمت محصول مطرح است، با توجه به اینکه گرفتار تحریم هستیم، تولیدکنندگان نتوانستند در تعیین قیمت مناسب برای مردم به خرج دهند. باید توجه داشت در این روزها، بحث شرایط تحریم مطرح است که موضوعی درست و قدیمی و همچنین حاضر و ناظر به تولیدات است. در کتاب به بحث رقبا پرداخته شده‌است اما در این بخش بیشتر به عملکرد قاچاقچیان پرداخته شده‌است در حالی که اینها عوامل تهدید هستند.


رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی درباره پیشنهادهایی که در کتاب ارائه شده‌است، افزود: پیشنهاد می‌کنم این پیشنهادها را به عمل و نقشه راه تبدیل کنند تا در حد گفتمان باقی نماند. باید سعی کنیم این پیشنهادها را به سیاست‌های مصلح وصل کنیم تا در سیاست‌ها جان پیدا کند و تکلیف قانونی و ماموریتی داشته‌باشد و از حالت کلی بیرون بیاید.


به گفته این استاد دانشگاه نوشتن این کتاب کار بسیار مهمی است اما کار آخر و پایان کار نیست، اینکه نویسندگان به مجموعه‌های فکری رهبر وارد شوند جسارت خاصی می‌خواهد اما اینکه این مجموعه چینش خاصی پیدا کند بسیار مهم است و اهمیت دارد که این چینش از تلاش دو نفره خارج شود و مقوله گسترش پیدا کند و بتواند سرفصل مطالعات بیشتری شود.


قوانین باید به نوعی نوشته‌شود که معطل باقی نماند


دری‌نوگورانی با بیان اینکه دو فصل این کتاب به مقوله قدم در مسیر و ادامه مسیر پرداخته‌است، افزود: پیشنهاد دادم این بخش به نتیجه برسد تا این پیشنهادها را در سطح‌بندی‌ها انتقال دهیم و تا حدی به مفهوم مدیریت تولید عمل شود. معتقدم وقتی به پایان قوانین می‌رسیم، مثلا قانون ششم، می‌بینیم قانون معطل مانده‌است. در نتیجه قوانین باید به نوعی نوشته‌شود که معطل باقی نماند.


او افزود: وقتی پیشنهادی مطرح می‌شود باید دید پیشنهاد ناظر به چه موضوعی است و مخاطب پیشنهاد کیست. زیرا اگر پیشنهادها را خوب دسته‌بندی کنیم، مخاطب بهتری برای کتاب خواهیم داشت، وقتی فصل چهارم را باز می‌کنیم مثلا نقش حاکمیت را بررسی می کنیم و بعد شاهد چند پاراگراف مختلف هستیم اما در تالیف این پاراگراف‌ها نظامی خاص وجود ندارد و مشخص نیست که مخاطب کیست. در بخش پیشنهادها اینکه پیشنهاد معطوف به چه موضوعی است، مشخص است اما اینکه معطوف به چه مرجعی است مشخص نیست.


فقط در ظاهر از تولید ملی حمایت می‌شود


غلامرضا گودرزی در مورد کتاب  حامی تولید به سه نکته اشاره کرد و توضیح داد: در تالیف یادداشت اولیه از بیانات حضرت آقا زحمت فراوان کشیدند، می‌دانم این بخش کار سنگینی بود تا مجموعه بیانات جمع‌آوری شود و دوستان آن را با خلوص نیت انجام دادند تا بتوانند به نقشه راهی برسند. باید توجه داشت که هرچند کار خوبی آست اما اول کار است و باید نقاط ضعف را اصلاح کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر لزوم نقد و بررسی کتاب، بیان کرد: باید توجه داشت تا کتاب نقد و تحلیل شود و در نتیجه آن، نواقص کتاب برطرف و نقاط قوت شناسایی شود. موضوع حمایت از تولید موضوع مهمی است که متاسفانه به شکل ظاهری به آن پرداخته می‌شود.


تولید ملی اقدامی چندجانبه و نیازمند نگاه نظام‌مند مسئولان است


او با اعلام اینکه حمایت از تولید چهار رکن دارد، توضیح داد: نویسندگان این کتاب زحمت رکن اول را کشیده‌اند و کاری که انجام دادند تا منابع علمی تهیه شود. مرحله بعد حمایت از تولیدکنندگان مطرح است تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند، اما صنعت‌گران نقش خود را ایفا نمی‌کنند. رکن بعدی مردم هستند که باید حمایت کنند و رکن چهارم که از همه مهم‌تر است رکن سیاست‌گذاری مجلس، دولت و … است تا کاری کنند که تولید در کشور سالم، روان و با شجاعت انجام شود، همانقدر که از تولید ملی حمایت می‌کنیم باید با صیانت و حمایت از مدیران، زمینه اقدامات رکن چهارم را ایجاد کنیم.


تولید ملی اقدامی چندجانبه و نیازمند نگاه نظام‌مند مسئولان است


وب گردی

“https://sohaeshop.com/product-category/%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C/”>آیفون تصویری “https://mz724.ir/”>بلیط هواپیما موج زمزم “https://iransite.com”>طراحی سایت ایران سایت “https://www.mehrparvaz.com/”>آژانس هواپیمایی مهرپرواز “https://www.alefbatour.com/”>آژانس هواپیمایی الفبای سفر “https://www.trip.ir/”>بلیط هواپیما ارزان “https://upmusics.com/category/dl-nuhe-madahi/”>نوحه های محرم “https://www.eligasht.com/”>قیمت بلیط هواپیما