آمریکا اگر روسیه به غیرنظامیان اوکراین حمله کند مرتکب جنایت


نیویورک – ایرنا- لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری با یاروسلاو ناد همتای اسلواکی خود در براتیسلاوا پایتخت این کشور گفت، اگر روسیه غیرنظامیان را هدف قرار دهد، مرتکب جنایت شده‌ است.


به گزارش ایرنا، آستین پنجشنبه اگرچه مستقیما روسیه را به ارتکاب به جنایت جنگی متهم نکرد اما گفت: “به نظر می‌رسد حملات اخیر در اوکراین مستقیماً بر غیرنظامیان متمرکز شده‌ و اگر به غیرنظامیان حمله شود و آن‌ها عمدا هدف قرارگیرند، این یک جنایت است.


وزیر دفاع آمریکا افزود، وزارت خارجه این کشور درحال بررسی اقدامات روسیه در اوکراین است. 


وی ادامه داد: ما برای بررسی این موارد روندی را طی خواهیم کرد، اما از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می‌خواهیم که این اقدامات وحشتناک را متوقف کند. این افراد غیرنظامی هستند نه جنگجویان بنابراین نباید هدف قرار گیرند. 


ایجاد منطقه پرواز ممنوع، ورود جنگ با روسیه است 


لوید آستین در بخش دیگری از اظهارات خود بر مخالفت واشنگتن با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین تاکید کرد و گفت که انجام این کار به معنی ورود آمریکا به جنگ با روسیه است. 


وی گفت: جو بایدن رییس جمهور آمریکا به طور واضح اعلام کرده است که ما به اوکراین نیرو اعزام نخواهیم کرد. ما تمام توان خود را برای حمایت از تلاش‌های اوکراین در دفاع از سرزمین خود انجام خواهیم داد. 


جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز گذشته مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه جنایتکار جنگی است. 


شبکه خبری سی ان ان نوشت: استفاده بایدن از این لفظ نشان دهنده تغییر موضع قبلی دولت آمریکاست. مقامات آمریکایی از جمله بایدن، پیش از این از ابراز مستقیم عبارت‌هایی چون جنایت جنگی و جنایتکار جنگی خودداری و اعلام کرده بودند که ابتدا باید تحقیقات انجام شوند. 


اما مقامات آمریکایی آشکارا گفته‌اند که معتقدند در اوکراین جنایت می‌شود و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، جنایت جنگی محسوب می‌شود. 


جن ساکی سخنگوی کاخ سفید پس از سخنرانی بایدن گفت: اظهارات رئیس جمهور خود گویاست. بایدن صادقانه صحبت می‌کرد. 


او گفت که تحقیقات وزارت امورخارجه آمریکا در مورد جنایات جنگی در اوکراین همچنان ادامه دارد. 


ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 


وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40