توسعه روابط با شرق آسیا و آفریقا آمریکای لاتین دستاورد مهم دولت


تهران – ایرنا – عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سیاست خارجی دولت سیزدهم را فعال و متوازن دانست و گفت: این رویه در توسعه ارتباطات با همسایگان و بهبود شرایط اقتصادی کشور بسیار موثراست.


عباس گلرو در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم در یک سال گذشته گفت: یکی از خطوط اصلی و کلان برنامه دولت در سیاست خارجی، توسعه روابط با همسایگان بود که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد دولت و وزارت خارجه در این حوزه موفق عمل کرده و سیاست فعال و متوازنی را در دیپلماسی با سایر کشورها در پیش گرفتند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه روابط سیاسی، افزایش تبادلات در سفرهای متقابل در سطوح عالی و فرآیند عادی شدن روابط با برخی از همسایگان شمالی و  جنوبی و حاشیه خلیج فارس، بازگشت برخی از سفرا به کشور و گفت و گوهایی که با عربستان سعودی آغاز شده و نتایج خوبی هم داشته است، همراه با کاهش تنش در منطقه، فقط بخشی از سیاست فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته است.


نماینده مردم سمنان در مجلس ارزیابی نمایندگان از دیپلماسی دولت سیزدهم در منطقه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این بین حلقه‌ها و ظرفیت‌های دیگری از روابط در حوزه شرق آسیا و آفریقا، آمریکای لاتین و برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد که دولت سیزدهم توسعه این روابط را در دستور کار قرار داده است.


وی با بیان اینکه دولت به توسعه ارتباطات با کشورهای آفریقایی توجه دارد، یادآور شد: سفری که قرار است رییس جمهور به آفریقای جنوبی انجام دهد، نشان دهنده سیاست دولت در بهبود روابط با برخی از کشورهای این قاره است. چرا که آفریقای جنوبی ظرفیت بسیار بالایی در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی دارد و می‌توان با کار هدفمند و منظم و تعریف شده به اهداف لازم در حوزه تجاری دست یافت.


گلرو با اشاره به سفر رییس جمهور به تاجیکستان در یک سال گذشته تاکید کرد: عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های، تشکیل کمیته چهارجانبه کشورهای همسایه افغانستان و هماهنگی برای تشکیل دولت فراگیر در این کشور از جمله دستاوردهای رییس جمهور به تاجیکستان بود. همچنین آیت الله رییسی در سفر به ترکمنستان موفش شد مسئله ترانزیت بین  دو کشور را حل و فصل کرده و روابط با اعضای سازمان اکو را هم تقویت کند.


این نماینده مجلس، سفر رییس جمهور به کشورهایی نظیر روسیه، قطر و عمان را از دیگر سفرهای مهم رییس دولت سیزدهم در یک سال گذشته برشمرد و گفت: رییس جمهور در سفر به روسیه موفق به تسریع در استفاده از خط اعتباری ۹ میلیارد دلاری و توافقنامه برای تکمیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال ـ جنوب است. همچنین تکمیل فازهای ۲ و ۳ نیروگاه های بوشهر از دیگر دستاوردهای رییس جمهور به روسیه بود.


عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تصریح کرد: امضای ۱۴سند همکاری میان مقامات ایران و قطر و ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، زیست محیطی و ورزشی میان مقامات دو کشور ایران و عمان در سفر رییس جمهور به مسقط از دیگر دستاوردهای دولت آیت الله رییسی در سیاست خارجی است.


وی حلقه اول دیپلماسی هر کشوری را حلقه همسایگی دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که با همسایه‌ها تنش و ناآرامی و فقدان روابط وجود داشته باشد، نمی‌توان به سایر ظرفیت‌ها و مسائل کشور توجه کرد. اما وقتی توجه سیاست خارجی کشور بر اساس بهبود روابط با همسایگان پیش رود، قطعا در سایر بخش‌ها هم نتایج کافی و ارزنده‌ای کسب خواهد شد و دولت آیت الله رییسی به خوبی این ظرفیت را شناخته و در جهت بهبود آن حرکت می‌کند.