تحلیل و تفسیر اطلاعات واکسیناسیون باید به روش علمی انجام شود


تهران – ایرنا – سرپرست سابق مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: تحلیل و تفسیر اطلاعات واکسیناسیون باید با لحاظ کردن روش های علمی انجام شود که باعث سوء برداشت جامعه نشود.


علی شریفی زارچی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، افزود: تلفیق آمار واکسیناسیون و بستری کار ساده‌ای است اما تحلیل آن دشوار است و نتیجه آن باید به شکلی منعکس شود که جامعه را دچار سوء برداشت نکند، که این موضوع کار سختی است.


وی اظهارداشت: در حوزه سلامت باید اطلاعات و داده‌ها به روش علمی تحلیل و بعد منتشر شود چرا که نباید با ارائه اطلاعات و مطالب غیرعلمی، جامعه را دچار سوء برداشت کرد. 


شریفی تاکیدکرد: به عنوان مثال اگر روزی در جامعه ۱۰۰ درصد افراد واکسن زده باشند در آن صورت ۱۰۰ درصد افرادی که مبتلا و بستری می‌شوند واکسینه شده‌اند، اما این به معنای عدم اثرگذاری واکسن نیست.


وی ادامه داد: وقتی آمار واکسیناسیون به ۱۰۰ درصد برسد، طبیعتا ۱۰۰ درصد افرادی که مثلا تصادف می‌کنند هم واکسینه شده‌اند، اما به وضوح این بدان معنی نیست که واکسن باعث تصادف رانندگی افراد می‌شود. 


به گفته زارچی، داده‌ها و اطلاعات واکسیناسیون پیچیدگی هایی دارد که باید توسط متخصصان آمار و اپیدمیولوژی به دقت تحلیل شود و با مقایسه احتمال بستری یا مرگ در افرادی که واکسینه شده‌اند با افرادی که واکسن نزده‌اند، اثرگذاری واکسن مشخص شود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40