برای حفظ سلامت جامعه در بحث اخذ مالیات سیگار تجدید نظر شود


تهران- ایرنا- رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه شاهد کاهش سن مصرف سیگار در کشور هستیم لازم است برای حفظ سلامت جامعه در بحث اخذ مالیات سیگار تجدید نظر شود.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، حسینعلی شهریاری در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به بند ۱۲ اصل سوم، با اشاره به منتفی شدن اخذ عوارض مازاد از سیگار در لایحه بودجه گفت: براساس این بند دولت موظف است برای پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه همه امکانات خود را به کار ببرد، اما  در نشست دیروز با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت شد در حالی که قرار بود پول حاصل از این موضوع صرف اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری، تامین آمبولانس و حوزه های دیگر بهداشت و درمان شود.


رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب دو سال به صورت پیاپی در مورد اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری تذکر دادند و دولت و مجلس انقلابی باید فرمایشات رهبری را اجرا کنند.


وی با اشاره به کمبود ۳ هزار آمبولانس در کشور، گفت: همچنین براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید خوابگاه متاهلان ساخته و منابع این موارد باید تامین شود.


شهریاری با بیان اینکه صنعت دخانیات موفق ترین صنعت در کشور است، گفت: تعداد واحدهای این صنعت از ۸ به ۲۸ واحد رسیده و تولید سیگار داخلی که حدود ۹ میلیارد نخ بود به حدود ۴۵ میلیارد نخ رسیده که بیش از ۹۰ درصد نیاز داخلی را تامین می کند و همچنین قیمت پاکت سیگار یک سال قبل حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد افزایش یافته اما رقمی از آن عاید بیت المال نمی شود.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه سن شروع مصرف دخانیات به ۱۳ و ۱۴ سالگی رسیده، تصریح کرد: متاسفانه دختران و زنان ما نیز به سمت مصرف سیگار روی آورده و سالانه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار می شود.


شهریاری افزود:براساس آمارهای بهداشت جهانی ایران کمترین مالیات دخانیات در دنیا را اخذ می کند و کمتر از ۳۰ درصد نرخ خرده فروشی است در حالی که این رقم در ترکیه ۷۶ درصد، پاکستان ۷۸ و اردن ۷۴ درصد است بنابراین نیاز است.


نماینده مردم زاهدان گفت:با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری در مصوبه دیروز تجدیدنظر شود؛ این پول قرار نیست به پزشکان اختصاص داده شود بلکه قرار است به پرستارانی داده شود که ۲ سال پیاپی در حال مبارزه با کرونا هستند.


تهران- ایرنا- ساز وکار کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب تعیین شد.