بازدید از تهران قدیم از عمارت قاجاری کاظمی تا خانه پدر سالار


وقتی حرف از تهران قدیم می‌شود خیابان‌های سنگ فرش «سریال شهرزاد» یادمان می‌آید و کسانی که در دهه ۵۰ متولد شده‌اند «خانه پدر سالار» برایشان یادآور اصالت بیشتری از قدیم‌های تهران است. آیا می‌دانید خانه‌ی پدر سالار و حمام نواب کجاست؟ خانه‌های قدیمی تهران را که هنوز حیاط‌های پشتی و جلویی با درختان میوه دارند و در مهمان‌سراهایشان سر تا سر پنجره‌های قدی با شیشه‌های رنگی است.


خوشبختانه یادگارهایی از زمان قدیم در تهران باقی مانده است که هنوز حوض، اتاق‌های تو در تو و سقف‌های آینه‌کاری شده دارند. می‌توانیم به جای مسافرت‌های طولانی و هزینه‌های فراوان، یک روزه تهران قدیم را با کلی مکان‌های خاطره‌انگیز و جذاب ببینیم و نهار را در یکی از بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های قدیمی تهران بخوریم. «ایرنا زندگی» به شما کمک می‌کند که یک روزه تهران قدیم را بشناسید و لذت ببرید.


محله عودلاجان


محله عودلاجان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است. در حیاط امام‌زاده یحیی در این محله قدیمی‌ترین درخت چنار تهران وجود دارد. به گزارش اداره باستان شناسی، این درخت بیش از ۹۰۰ سال قدمت دارد. جالب است بدانید در این محله هنوز سقا خانه است و اگر تشنه شدید نیازی نیست آب معدنی بخرید؛ چرا که آب خوردن از سقا خانه‌ها رایگان است.


خانه کاظمی


تقریبا رو به روی امام‌زاده یحیی عمارت قاجاری کاظمی ۱۰۰ ساله با همان پنجره‌های قدی و شیشه‌های رنگی وجود دارد. این خانه متعلق به سید احمد کاظمی اصطبلدار شاه قاجار است. محله چاله‌میدان، همان محله‌ای که خانه کاظمی در آنجا قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است. این محل که قبلاً در دوره‌ی صفویه خاک آن را برای مصرف حصارکشی تهران می‌بردند، وضعی مشابه چاله‌حصار داشت و محل تخلیه زباله تهران به حساب می‌آمد. این چاله تا مدت‌ها مکان امنی برای خلاف‌کاران بود تا این که بعدها میدانی در آن‌جا احداث شد و به چاله‌میدان معروف شد.



خانه پهلوان رزاز


پهلوان رزاز، یکی از پهلوانان بزرگ ایرانی بود که خانه او از دوره قاجار به جای مانده و امروزه در قالب یک مهمان‌خانه، پذیرای گردشگران خارجی است. سال ساخت خانه‌ پهلوان رزاز دقیقا مشخص نیست، اما قدمت این ملک به دوره‌ قاجار بازمی‌گردد. در سال ۱۲۷۰ شمسی، زمانی که سال‌ها از ساخت این ملک گذشته بوده، خاندان شجاعت آن را خریدند. این خانه از خانه‌های اعیانی محله میرزا محمود وزیری است و خزینه، آب‌انبار، حوض‌خانه و بادگیر دارد. 


خانه پدر سالار


این خانه خاطره انگیز و جذاب اکنون محلی برای تجمع کودکان و گاهی بزرگ‌ترهای محله امام‌زاده یحیی شده‎ است. خانه پدر سالار، واقع در کوچه‌ی هداوند پلاک ۷ است. این خانه نیز در دوره قاجار ساخته شده است و تغییراتی در فیلم پدر سالار داشته. اگر فیلم پدر سالار را دیده باشید به وضوح می‌توانید صدای خانم حمیده خیرآبادی که با مهربانی می‌گوید: «اسدالله‌خان بیا چایی بخور» را بشنوید.


حمام نواب


حمام نواب که از آثار دوره قاجار شهر تهران است، در خیابان پانزده خرداد شرقی کوچه بیک دامغانی (بازارچه نواب سابق) قرار دارد. دلیل اصلی شهرت این حمام استفاده از این مکان در فیلم قیصر است. بخش‌‎هایی از فیلم معروف قیصر در این حمام فیلم‌برداری شده و برای علاقه‌مندان سینما به یک خاطره تبدیل شده است.حمام نواب در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.



در این زمینه بخوانید



رستوران مسلم


بعد از گشت و گذارها در کوچه پس کوچه‌های تهران قدیم نوبت به یک ناهار خوب و خوشمزه می‌رسد که پیشنهاد ایرنا زندگی به شما رستوران مسلم سنتی است. رستوران مسلم واقع در بازار بزرگ، یکی قدیمی و معروف‌ترین رستوران‌های تهران است. دلیل معروفیت این رستوران کیفیت بالای غذاها، قیمت‌های مناسب و سرویس‌دهی سریع به مشتریان است. اگر می‌خواهید گردشگری یک روزه را از صبحانه شروع کنید، حلیم مسلم را از دست ندهید.


خیلی‌ها می‌گویند کرمان بهشت گردشگری در فصل پاییز و زمستان است.