گزارش سازمان ملل از توسعه فعالیت های هسته ای کره شمالی با دور


تهران- ایرنا- هیئت کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد: کره شمالی در سال گذشته میلادی به رغم بسته شدن مرزهایش در برابر همه گیری کووید-۱۹ که سبب کاهش ورود کالا و افراد به این کشور شده، به پیشرفت‌های هسته ای قابل توجهی دست یافته است.


به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری یونهاپ در کره جنوبی، گزارش هیئت کارشناسان سازمان ملل نشان می دهد پیونگ یانگ همچنین با طفره رفتن از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، به تلاشهای خود برای دستیابی به  مواد و فناوری های لازم برای توسعه برنامه‌های هسته ای و موشک‌های بالستیک خود از خارج از کشور ادامه می‌دهد.


کره شمالی پنجشنبه پیش (۴ فروردین) یک موشک بالستیک قاره پیما را پرتاب کرد که این اقدام با محکومیت سازمان ملل روبرو شد. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: این یکی دیگر از موارد نقض تعهد اعلام شده کره شمالی در سال ۲۰۱۸ مبنی بر عدم انجام اینگونه پرتاب ها و نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت است.


دوجاریک ادامه داد: پرتاب این موشک دوربرد خطر تشدید قابل توجه تنش ها در منطقه را به همراه دارد. دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی می‌خواهد که از انجام هرگونه اقدام تضعیف کننده بیشتر خودداری کند.


در تاریخ ۱۲ فروردین ماه سال جاری، آمریکا با ادعای حمایت پنج نهاد کره شمالی از توسعه تسلیحات کشتار جمعی و برنامه موشک های بالستیک این کشور تحریم های جدیدی را علیه آنها وضع کرد.


وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام وزارت صنایع موشکی کره شمالی را هدف قرار می‌دهد که به ادعای این وزارتخانه در تحقیق و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما کره شمالی نقش دارد.


آمریکا همچنین اعلام کرد که چهار شرکت وابسته به وزارت صنایع موشکی کره شمالی از جمله شرکت بازرگانی هاپجنگ گنگ، بازرگانی کره رونسن، بازرگانی سنگیسان و بازرگانی آنچون را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.


مقام های کره جنوبی و ژاپن پیش از این اعلام کرده بودند که کره شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیمای ممنوعه را آزمایش کرده است. این آزمایش برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ انجام شده است.


سازمان ملل، کره شمالی را از آزمایش موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای منع کرده است.


به گفته مقام های ژاپنی، این موشک حدود ۱۱۰۰ کیلومتر پرواز کرده و بعد از یک ساعت پرواز در آب‌های متعلق به ژاپن سقوط کرده است.


آمریکا و کره جنوبی، آزمایش های موشکی پیونگ یانگ تحت پوشش پرتاب ماهواره را تلاش برای آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما ارزیابی کرده اند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40