گرفتن تضمین و اخذ تعهد از طرف های مقابل مورد انتظار مردم و نظام


تهران – ایرنا – عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به مذاکرات دقیق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، ضمن تقدیر از تدابیر این تیم، تأکید کرد: گرفتن تضمین و اخذ تعهد از طرف‌های مقابل برای لغو تحریم‌ها مورد انتظار مردم و نظام است.


به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا،  احمد امیرآبادی‌فراهانی در گفت وگویی با اشاره به اعلام موافقت مقامات آمریکایی با دو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در حوزه مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: در طول چهار دهه گذشته، مقاومت ملت و نظام در برابر توطئه‌ها و برنامه‌هایی که از سوی غرب و ایالات متحده طراحی شده بود، نشان داد پافشاری بر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران همواره منتج به نتیجه است.


امیرآبادی افزود: این امر باعث تامین خواسته‌های به‌حق ملت خواهد شد. ما با ایستادگی در برابر هر تهدیدی و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها توانستیم امتیازات خوبی از دشمنان نظام و انقلاب بگیریم.


وی با اشاره به تدابیر تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای گفت: نمایندگان جمهوری اسلامی در این گفت‌وگوها با حوصله پای میز مذاکرات حاضر شدند و با دقت مسائل را پیگیری کردند و اسیر جوسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی طرف‌های مقابل قرار نگرفتند.


عضو هیأت رئیسه مجلس، حمایت مردم را بزرگ‌ترین پشتوانه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور دانست و تصریح کرد: در جریان مذاکرات شاهد بودیم اعتماد عمومی نسبت به مسئولان کشور و همچنین نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات بین‌المللی و گفت‌وگوهای هسته‌ای افزایش پیدا کرد و همین مسأله باعث شد تیم مذاکره‌کننده ما با اعتماد و اطمینان کامل پای میز مذاکرات حاضر شود و از مواضع به‌حق جمهوری اسلامی ایران دفاع کند.  


وی با اشاره به فضاسازی‌های غرب و آمریکا برای مخدوش کردن اذهان عمومی و بین‌المللی نسبت به رویکردهای  جدید دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی بیان کرد: از ابتدای شروع مذاکرات، همواره غرب در پی آن بود که با تشویش اذهان عمومی، اقدامات دولت سیزدهم را عاملی برای به بن‌بست رسیدن مذاکرات اعلام کند؛ اما با هوشیاری تیم مذاکره‌کننده و در دست گرفتن ابتکار عمل و ارائه راهکار این ابزار تبلیغاتی ناکارآمد جلوه کرد.


امیرآبادی‌فراهانی اضافه کرد: در فرآیند مذاکرات هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران نشان داد برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای اهتمام دارد؛ اما این توجه به آن معنا نیست که سایر اولویت‌های کشور مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد.  از همین رو، ما در جریان مذاکرات شاهد اقداماتی از سوی نظام جمهوری اسلامی در حوزه آزمایش‌های هسته‌ای، ‌ مانورهای نظامی داخلی و خارجی، تعامل با کشورهای مختلف بودیم و در کنار آن به موضوع مذاکرات هسته‌ای هم توجه ‌داشتیم.


وی به موضوع حراجی بزرگ اقتصادی در کشور هم اشاره کرد و گفت: این اقدام در حین مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت و همراه با تحولات و آثاری در حوزه داخلی بود اما با این وصف، دولت سیزدهم با اقتدار این برنامه را پیش برد؛ اما دشمنان تلاش کردند از همین موضوع به منظور ضربه زدن به اعتماد عمومی نسبت به عملکرد دولت استفاده کنند و نظام جمهوری اسلامی را ناتوان در بهبود شرایط اقتصادی کشور نشان دهند و از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما امتیاز بگیرند. پروژه‌ای که البته با همراهی دولت و مردم ناکام ماند.  


عضو هیأت رئیسه مجلس، مقاومت مردم، ‌ دولت سیزدهم، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و شورای امنیت ملی را عامل اصلی موفقیت ملی دانست و تاکید کرد: در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای امتیازات خوبی از طرف مقابل گرفته شد.
با این وصف نباید از نظر دور داشت که اساساً توافق برجام هم تأمین‌کننده همه خواسته‌های ایران نیست. اما تیم مذاکره‌کننده با ابتکار عمل و ایستادگی خود توانستند از حقوق حقه ملت ایران دفاع کنند و جلوی زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل را بگیرند.  


امیرآبادی‌فراهانی با تقدیر از عملکرد نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: باید قدر این تیم را دانست و مردم هم نشان دادند نسبت به تلاش‌های این مجموعه اعتماد دارند و در عین حال همچنان گرفتن تضمین و اخذ تعهد از طرف‌های مقابل برای لغو تحریم‌ها مورد انتظار مردم و نظام است.