کاربرد فوم پاششی ساختمان


کاربرد فوم پاششی ساختمان
عایق کاری ساختمان:

عایق کاری به دلایل متعددی انجام می شود. اولین دلیل استفاده از عایق در ساختمان، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت است. رطوبت باعث از بین رفتن و تخریب بنا می شود از این رو تلاش می شود با روش های مختلف از نفوذ آب و بخار آب جلوگیری شود.

عامل بعدی برای ضرورت عایق بندی؛ لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی است. امروزه صرفه جویی در انرژی بسیار مهم است و اقدامات زیادی در این رابطه انجام شده است.

سومین عامل برای ضرورت عایق بندی ساختمان، جلوگیری از نفوذ صوت و ایجاد آلودگی صوتی در مکان های شلوغ و پر سر و صدا است. استودیوها، سینما، سالن کنفرانس، امور ترافیکی، خانه ها و… مواردی هستند که به عایق بندی صوتی نیاز دارند.

برای هر کدام از موارد فوق عایق مخصوصی وجود دارد. در این میان عایق های پلی یورتان؛ به علت برخورداری از خواص منحصر به فرد بیشترین سهم در عایق بندی را دارند.

انواع عایق پلی یورتان:

عایق های پلی یورتان از ترکیب ایزوسیانات ها و الکل های چند عاملی (پلی آُل) تهیه شده و به دو صورت جامد و مایع مورد استفاده قرار می گیرند. عایق های جامد به صورت پیش ساخته تهیه شده و در محل مورد نظر نصب می شوند. اما عایق های مایع پلی یورتان در محل مصرف تهیه شده و بلافاصله مصرف می شوند.

عایق مایع با توجه به شرایط و مکان مورد نظر به دو روش فوم تزریقی و فوم پاششی اجرا می شود. فوم پاششی ساختمان برای انواع سطوح از جمله دیوارها، سقف، سطوح لوله ها و تاسیسات، سیستم های برودتی مناسب می باشد.

واکنش تشکیل پلی یورتان بسیار سریع است به همین علت تا زمان مصرف نباید آنها را با هم ترکیب کرد. برای تهیه فوم پاششی ساختمان، اجزای سازنده پلی یورتان که در محفظه های جداگانه نگهداری می شوند؛ با یکدیگر ترکیب شده و با استفاده از دستگاه های مخصوص به سطح مورد نظر پاشیده می شوند.

فوم پاششی ساختمان بر اساس تراکم و چگالی به دو دسته سلول بسته (تراکم زیاد) و سلول باز (تراکم کم) تقسیم می شوند. فوم های کم تراکم افزایش حجم بیشتری دارند در نتیجه منافذ و روزنه های بزرگ تر و بیشتری دارند. این نوع فوم پاششی ساختمان برای مصارف عایق بندی صوتی مناسب است. فوم های سلول بسته افزایش حجم کمتری نسبت به نوع سلول باز دارند. به همین علت تخلخل بسیار کمتری دارند. این ویژگی باعث شده از فوم های سلول بسته در عایق بندی رطوبتی و حرارتی استفاده شود.

اجرای فوم پاششی روی دیوارهای ساختمان

کاربرد فوم پاششی ساختمان:

کاربرد فوم پاششی ساختمان دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

  • راندمان عایق بندی بیش از 70‌%
  • چسبندگی بسیار عالی به سطوح
  • تولید سطح یکپارچه و بدون درز و شکاف
  • ضد قارچ، ضد کپک و جلوگیری از انتشار بوی نم
  • آماده سازی و اجرای سریع و آسان
  • دارای خاصیت ضد حریق و خود خاموش شوندگی
  • سبک و قابل حمل و عمر مفید طولانی
  • دسترسی به نقاط کور, تنگ و موقعیت های دشوار
  • عدم جذب رطوبت و آب

10-‌ قابل رنگ آمیزی

 

عایق بندی لوله ها با استفاده از فوم پاششی پلی یورتان

از جمله موارد کاربرد فوم پاششی ساختمان می توان به عایق بندی منافذ و ترک ها، اسکلت بندی ساختمان، لوله های آب سرد و گرم و تاسیسات موتورخانه یا شوفاژ، کانال های هوا، ترمیم شیروانی، نمای ساختمان و … اشاره کرد.