پیروزی در جنگ شناختی با استفاده از همه ظرفیت ها ممکن است


تهران – ایرنا – رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: پیروزی در جنگ شناختی، مقدور نیست مگر اینکه کنشگران مختلف به ویژه دانشگاه‌ها و رسانه‌ها در جهاد تبیین با استفاده از همه ظرفیت‌ها اقدام عملی کنند.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، اکبر نصراللهی در نشست تخصصی این هفته سوهانک با موضوع جنگ شناختی افزود: جنگ شناختی چند لایه، میان رشته‌ای و شکل تکامل یافته، پیشرفته‌تر، جامع‌تر و سنجیده‌تر از جنگ‌های قبلی و البته طبیعی است آنچه غیرطبیعی است بی‌توجهی مسوولان و بخش‌های مختلف به ویژه رسانه ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی به این جنگ‌ها با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.


نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای اظهار داشت: جهاد تبیین اقدام عملی بخش‌های مختلف به ویژه رسانه ها و دانشگاه‌ها را می‌طلبد و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسوولان و رسانه‌ها  محدود شود.


نصراللهی تصریح کرد: متاسفانه تا الان کار جدی و اقدام عملی در زمینه جهاد تبیین انجام نشده است.


وی افزود: خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف بدون جهاد تبیین ممکن نیست مگر اینکه همه کنشگران بویژه رسانه ها، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و پژوهشی روایت اول، درست، مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور داشته باشند.


نصراللهی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.


وی افزود: جنگ شناختی از آرایش جدید رسانه‌ای اثر می‌پذیرد و کسانی شناخت و ادراک افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در کنشگری در این حوزه فعال  هستند.


رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: راهکار و راهبرد مقابله با جنگ شناختی دشمن، سکوت و انکار نیست بلکه  با استفاده بهتر و بیشتر از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی، ارتقاء قدرت شناختی، رصد شناختی رشمنان، تحلیل شناختی دشمنان، طرح‌ریزی و عملیات شناسایی علیه  دشمن است.


در مجموعه نشست های دوشنبه های سوهانک همچنین علی نصرت پژوهشگر علوم شناختی گفت: در حال حاضر تمام لایه‌های جامعه با حمله جدی مواجه شده است و باید با استفاده از علوم شناختی مردم را از این حملات آگاه کرد نباید این جنگ را  که کارکردهای اجرایی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دست کم گرفت.


همچنین رضا حسنوی استاد دانشگاه مالک اشتر هم در این نشست  با تشریح ابعاد مختلف  جنگ شناختی هدف این جنگ را  نفوذ به حوزه شناخت، ذهن و قلب افراد و رهبران جامعه دانست و گفت: این نوع جنگ مبتنی بر عنصر شناخت و بدون محدودیت زمان و فضا است.


در نشست های تخصی دوشنبه های سوهانک که به همت دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و با حضور دانشجویان، استادان و محققان برگزار می شود، هر هفته یک موضوع مهم روز بررسی و راهکار ارائه می شود.