پودر مخمل چیست؟ تاریخچه پودر مخمل از چین تا آلمان و فرانسه


پودر مخمل چیست؟

پودر مخمل نوعی الیاف بسیار ریز، ظریف و از جنس مواد نساجی است که از برش انواع الیاف با استفاده از دستگاه ها و تجهیزاتی مخصوص و طی فرآیندی پیچیده و حساس تولید میشود، فرآیند برش به گونه‌ای انجام می‌شود تا پودر مخمل تولید شده کاملا یکدست و دارای ابعاد یکنواخت باشد. اندازه الیاف برش داده شده با توجه به نوع و محل مصرف معمولا از حدود 0.3 میلی متر تا 4 میلی متر باشد، اما خوشبختانه در شرکت ایپک فلوک این امکان وجود دارد که با توجه به نیاز شما این الیاف را در ابعاد دلخواه برش داده و تولید نمود. الیاف مورد استفاده برای تولید پودر مخمل در جنس‌های مختلفی مانند نایلون، اکرلیک، ویسکوز، پنبه، ریون، پلی آمید، پلی استر و … وجود دارد. الیاف مخمل دارای تنوع بسیار زیادی در جنس، رنگ، اندازه و کاربرد است، از صنایع اتومبیل سازی، دکوراسیون گرفته تا صنایع دستی و بسیاری از مصارف دیگر کاربردهای فراوانی دارد که در این مقاله قصد داریم به معرفی این محصول و انواع مختلف و کاربردهای آن بپردازیم

http://ipakflock.com/wp-content/uploads/2020/05/flock-powder-600x338.jpg

 

تاریخچه پودر مخمل

الیاف مخمل از حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین چین مورد استفاده قرار می‌گرفته، چینی‌های باستان با استفاده از چسب مخصوصی این الیاف را بر روی سطح پارچه‌های ارزان قیمت چسبانده و آنها را به پارچه هایی بسیار زیباتر و گران قیمت تر تبدیل می‌کردند. در سده‌های میانی تاریخ نیز صنعتگران آلمانی با همین روش شروع به تولید اولین کاغذ دیواری های مخملی نمودند.

http://ipakflock.com/wp-content/uploads/2020/05/%D9%BE%D9%88%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AE%D9%85%D9%84-1-600x584.jpg

 

فرانسوی ها سومین ملتی هستند که از این تکنیک برای تولید کاغذ دیواری‌های لوکس استفاده کردند و روز به روز بر کیفیت آن افزودند طوری که همچنان کاغذ دیواری های مخملی فرانسوی جزو باکیفیت‌ترین انواع کاغذ دیواری‌ها در جهان به شمار می‌آیند.

 

http://ipakflock.com/wp-content/uploads/2022/02/%DA%A9%D8%A7%D8%BA%D8%B0-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D9%85%D9%84.jpg

 

روند صعودی تولید پودر مخمل و همینطور افزایش چشمگیر کاربردهای آن باعث شده تا همه روزه کشور های مختلف به دنبال تولید و بهبود کیفیت این محصول فوق العاده بوده و نهایت استفاده را از این محصول داشته باشند.

 

انواع پودر مخمل

همان‌طور که گفتیم پودر مخمل انواع گوناگونی دارد اما به صورت کلی می‌توان این انواع متعدد را در دو دسته تقسیم نمود:

پودر مخمل آسیاب شده این نوع پودر از مواد زائد و مصنوعی پنبه تولید می‌شود و به دلیل فرآیند خاص در تولید آن، پودر مخمل یکدست، نرم و لطیف با طول یکنواخت تولید نمی‌شود که بنابراین از کیفیت چندانی برخوردار نیست. از مزایای پودر مخمل آسیاب شده می‌توان به هزینه کم و مقرون به صرفه آن اشاره نمود اما این نوع الیاف مخمل دارای مقاومت کمی در برابر فرسودگی و ساییدگی بوده که به همین سبب، ماندگاری و طول عمر کمتری نیز دارد. می‌توان گفت پودر مخمل از جنس ریون تا حدودی مقاومت بیشتری در برابر ساییدگی داشته و الیاف مخمل از جنس نایلون، بهترین نوع از گونه‌های پودر مخمل به شمار می‌آید.

 

پودر مخمل برش داده شده پودر برش داده شده از مواد مصنوعی و یا سلولزی مرغوب تهیه می‌شود. در پودر مخمل برش داده شده نیز ریون دارای مقاومت کمتر و هزینه پایین‌تری نسبت به سایر انواع است اما الیاف مخمل نایلون از بیشترین استحکام و ماندگاری برخوردار بوده که به همین دلیل دارای هزینه تولید بیشتری نیز هست.
الیاف مخمل از جنس پلی استر برش خورده نیز از کیفیت و استحکام بسیار زیادی برخوردار بوده که بیشتر در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنایعی مانند مخمل پاشی ماشین، دیوار، صنایع دستی، تزئینی و غیره کاربرد زیادی داشته و استعمال می‌شوند.

انواع رنگ مخمل

پودر مخمل علاوه بر جنس‌های متنوع و گوناگون، از رنگ‌های زیادی نیز برخوردار است رنگ‌هایی مانند فسفری، مات، اکلیلی و بسیاری از انواع دیگر که می‌توان این رنگ‌ها را با یکدیگر ترکیب نمود و طیف‌هایی گوناگون از رنگ‌های دلخواه را ایجاد نمود. برای مثال با ترکیب پودر سفید و مشکی می‌توان به راحتی رنگ طوسی را ساخت و مورد استفاده قرار داد.

کاربرد پودر مخمل

این محصول همان‌طور که قبلا گفته شد یا استفاده از دستگاه های مخمل پاشی که یکی از المان‌های بسیار کارآمد در صنایع مختلف محسوب می‌شود بر روی سطوح مختلف پاشیده شده سطحی مخملی و بسیار زیبا ایجاد می کند. برای مثال در صنعت خودرو سازی یا دکوراسیون خانه و همچنین صنایع دستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این پودر‌های با رنگ‌های متنوع و بسیار زیبایی که دارند در کارهای تزئینی استعمال شده و به آن‌ها جلوه و زیبایی خاصی می‌یخشند. برای مثال گونه‌های بخصوصی از الیاف مخمل مانند پلی استر برای ساخت انواع شمع، انواع مجسمه‌ها در متریال‌های گوناگون مانند سفال و غیره استفاده می‌شود.
همچنین با به کارگیری الیاف مخمل می‌توان بر روی دیوار ساختمان‌های مسکونی یا تجاری نیز طرح و نقش‌ها زیبا و متعددی را ایجاد نمود که از این حیث الیاف مخمل دارای اهمیت ویژه‌ای در صنعت دکوراسیون داخلی می باشد که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است

سخن آخر

پودر مخمل یکی از مواد بسیار ارزشمند و کاربردی در صنایع گوناگون محسوب می‌شود و با اینکه از سالیان بسیار دور مورد استفاده قرار می‌گرفت اما همچنان کارایی خود را حفظ نموده و حتی بر کیفیت و دامنه کاربرد آن نیز افزوده شده است. همان‌طور که گفته شد این محصول با متریال‌های گوناگون در انواع و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود که برای خریداری و تهیه آن باید به مرغوبیت و کیفیت این الیاف توجه نموده و از مراکزی تهیه کرد که در این حوزه تولید معتبر و مجرب باشند.

اکنون شرکت ایپک فلوک نیز افتخار دارد برای اولین بار ایران با اتکا به خداوند متعال و بهره‌جویی از پتانسیل جوانان این سرزمین با تکیه بر دانش بومی و استفاده از متخصصان جوان در زمینه‌های مهندسی ساخت و تولید، مهندسی شیمی و مدیریت، به دانش و تکنولوژی تولید پودر مخمل دست یافته و با تولید با کیفیت و بسیار مرغوب خود باعث رشد روز افزون و توسعه تولید و موارد کاربرد پودر مخمل در بازار ایران گردد.

برای تهیه محصول بسیار مرغوب در رنگبندی های بسیار متنوع و دلخواه خود می توانید با مجموعه ایپک فلوک در ارتباط باشید،

شرکت ایپک فلوک اولین تولید کننده پودر مخمل و دستگاه مخمل پاش در ایران

تولید انواع پودر مخمل در رنگهای متنوع و کیفیت عالی جهت استفاده در صنایع ساختمان، رنگ مخملی، درب و پنجره UPVC، نساجی، تولید پارچه مبلمان، تولید پارچه پرده ای و لوازم پرده، شمع سازی و دکوراسیون داخلی، جعبه طلا و جواهرات، صنایع بسته بندی، کالاهای تبلیغاتی، صنایع چوبی و …

جهت مشاوره و خرید بدون واسطه با پایین ترین قیمت و بهترین کیفیت پودر مخمل با ما در ارتباط باشید.

آدرس: تبریز – جاده آذرشهر – نرسیده به نیروگاه – منطقه صنعتی شیخ حسن – کوی امام رضا – کوی امام سجاد – شرکت ایپک فلوک

تلفن تماس: 04134300119 و 09141023565

وبسایت: ipakflock.com

پیج اینستاگرام: instagram.com/ipakflock

تولید کننده پودر مخمل , قیمت پودر مخمل , قیمت رنگ مخمل , دستگاه مخمل پاش , ایپک فلوک , تولید پودر مخمل , پودر مخمل , رنگ مخمل

منبع مطلب : http://ipakflock.com/%d9%be%d9%88%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%ae%d9%85%d9%84-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa