پاسداشتی برای سازندگان فوتبال ایران


تهران- ایرناپلاس- آیین نکوداشت سازندگان فوتبال ایران با عنوان «تقدیر از یک عمر تلاش صادقانه در راه ورزش» و با هدف زنده نگهداشتن یاد و نام مکاتب فوتبال، حفظ فرهنگ احترام به بزرگان و پیشکسوتان، تکریم و تجلیل از مربیان سازنده فوتبال کشور و اهالی فرهنگ و قلم، مادران و همسران فداکار، داوران و فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی در فوتبال برگزار شد.


به گزارش ایرناپلاس، در این مراسم جمع زیادی از قدیمی‌های فوتبال با حضور خود، به خاطره‌بازی با یکدیگر پرداختند؛ از آن سو حضور مادر زنده‌یاد علی انصاریان و مادر شهید ابوالفضل پارسا (دروازه‌بان تیم فوتبال بانک ملی) و محمد پارسا بازیکن پیام که در دیدار با گسترش در مسابقات باشگاه‌های تهران دچار ضایعه مغزی شد و ۲۹ سال است پرستاری او را می‌کند، مورد توجه اهالی فوتبال قرار گرفت.


در این مراسم، کلیپ‌های روایت فوتبالِ تیم‌های راه‌آهن و بانک ملی، قهرمان سازندگی فوتبال ایران پخش شد و علاوه بر سخنرانی رئیس فدراسیون فوتبال، جهانگیر کوثری در رابطه با تیم فوتبال راه‌آهن خاطراتی را بازگو کرد. مجید ناجی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان بانک ملی، درباره این تیم و غلامحسین نوریان نیز به نمایندگی از پیشکسوت‌ها صحبت‌هایی انجام دادند.


در این مراسم با حضور شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال، از غلامحسین نوریان (بازیکن اسبق تیم‌های تهرانجوان، دارایی و تیم ملی)، نادر لطیفی (بازیکن اسبق تیم‌های نادر، شعاع، شاهین و تیم ملی)، امیر ابوطالب (مربی تیم‌های راه‌آهن و دارایی)، ناصر ابراهیمی (سرمربی اسبق تیم ملی)، نایب روئین‌دل (سرمربی اسبق بانک ملی)، عباس رضوی (سرمربی اسبق استقلال)، رضا وطنخواه (بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم ملی)، باقر سپه‌سالاری (بازیکن اسبق تیم کیان)، وحید امیری (سرمربی تیم ملی زیر ۱۵ سال) و مهدی حیدری (مربی تیم ملی زیر ۱۵ سال) به‌عنوان مربیان سازنده و از محمد فنایی (کمک داور فینال جام‌جهانی ۱۹۹۴)، هادی دزفولی (پیشکسوت داوری) و گلاره ناظمی (نخستین داور زن ایرانی که در رقابت‌های جام‌جهانی فوتسال مردان جهان قضاوت کرد) و از مسعود اسکویی، محمود مختاریان و جهانگیر کوثری به‌عنوان اهالی فرهنگ و قلم، جعفر تبریزی به عنوان عکاس و دکتر علیرضا اسدی (دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال)، دکتر بیژن حیدری (داور فوتبال) و نادر فریادشیران (مربی سابق تیم ملی) به‌عنوان فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی در فوتبال تقدیر شد.


پیشکسوتان سرمایه واقعی فوتبال ملی ما هستند
شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در مراسم نکوداشت سازندگان فوتبال ایران با ابراز خرسندی از حضور در جمع پیشکسوتان، آن‌ها را سرمایه واقعی فوتبال ملی نامید و گفت: «فوتبال ملی به لطف خدا آبرومندانه و سرافرازانه در میادین مهم بین‌المللی حاضر شده و تیم ملی در همه حوزه‌ها نگاه بلندپروازانه در پیش گرفته که بخش مهم و بزرگ آن به‌واسطه حضور، تلاش، تجربه و تاریخ شما عزیزان است که تاریخ ارزشمند فوتبال هستید و اگر امسال فوتبال سربلند است بخش مهم آن به‌واسطه زحمات همه عزیزان در عرصه‌های مختلف است.»


هدف مشترک همه ما را کنار هم قرار می‌دهد
وی ادامه داد: «در حوزه بانوان (فوتسال و فوتبال) همین‌گونه و در عرصه داوری نیز دیدیم دختران شایسته ما از نام بزرگ ایران دفاع می‌کنند و این جای خوشحالی دارد. آنچه که واقعاً تعامل نانوشته‌ای است بین رسانه ورزشی و فوتبال ملی یا فدراسیون فوتبال به‌عنوان متصدی رسانه ملی، سربلندی و آینده فوتبال ملی ایران است و این هدف مشترک همه ما را کنار هم قرار می‌دهد.
فدراسیون فوتبال نوپا است و در حوزه‌های مختلف فعال؛ چه در فوتبال بانوان که امروز باعث سربلندی است و آنقدر سربلندی بانوان برای من تازگی دارد و ارزشمند است که هر جایی با افتخار از آن صحبت می‌کنم.»


رئیس فدراسیون فوتبال درباره موفقیت‌های فوتبال ایران گفت: «در حوزه تیم‌های پایه، پیروزی‌های ارزشمند بچه‌های زیر ۱۵ سال در مسابقات کافا، باعث افتخار است یا تیم ملی امید که باید کار آن شروع می‌شد و از تجارب تلخی که از گذشته وجود داشت باید استفاده کرده و برنامه‌ریزی می‌کردیم.
در حوزه تیم ملی بزرگسالان آنچه مشخص است رضایت‌مندی افکار عمومی بوده و امروز هر ایرانی به پیروزی تیم ملی افتخار می‌کند و همه خوشحالند و لذت می‌برند که بخش زیادی از آن حاصل زحمات شماست و بنده به‌عنوان متصدی فوتبال ملی دست همه عزیزان را می‌بوسم.»


وی افزود: «در مدتی که در فدراسیون فوتبال هستم شرایط سختی را گذراندم اما دوست ندارم به گذشته برگردم. از همه عزیزانی که در ادوار گذشته زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. تلاش کردیم نگاهی همراه با توسعه برای فوتبال ملی که همه ابعاد را در بربگیرد داشته باشیم. البته بدون نقص نیست اما آن چیزی که یاد گرفتیم راه تعامل و همکاری و کنار هم بودن است و در نهایت کار کردن برای ایران عزیز افتخار است.
امروز به لطف الهی قدم در مسیری گذاشتیم که سریع‌ترین صعود را به جام‌جهانی داشته باشیم. به حضور تک تک شما افتخار می‌کنیم و حتماً در آینده بیشتر و با افتخار در کنار شما خواهیم بود.»


عزیزی‌خادم با تقدیر از تلاش شبانه‌روزی همکاران خود در فدراسیون فوتبال گفت: «وظیفه ماست که در کنار شما پیشکسوتان باشیم و به همه شما و تک تک کسانی که در کنار ما نیستند افتخار می‌کنیم. بدون تردید سرمایه و تجارب شما عزیزان بسیار ارزشمند است و با تجاربی که شما عزیزان دارید باید برای آینده فوتبال برنامه‌ریزی کنیم.
باید همه به این فضای جدید کمک کنیم و باعث رونق فوتبال ملی و اعتماد افکار عمومی باشیم. استعدادیابی کار بسیار مهمی است که برای نخستین‌بار به این وسعت انجام شده است؛ امروز با توجه به انفجار اطلاعاتی که وجود دارد فوتبال به مسیری رفته که کسی از این گستره فوتبال نادیده گرفته نشود.»


فوتسال و بانوان را نادیده نگرفتیم
وی ادامه داد: «در حوزه زیر ۱۵ ساله‌ها حدود ۱۲ هزار نفر دیده شدند؛ در زیر ۱۹ ساله‌ها هم در آینده‌ای نزدیک کار شروع خواهد شد.
در بخش بانوان و فوتسال نیز برای اولین بار است که این کار استعدادیابی شروع می‌شود. به‌عنوان مسئول فوتبال ملی هیچ غروری ندارم و به‌دلیل تحریم‌هایی که حاکم است تلاش کردم اگر نیاز بوده زنگ بزنم و حتی خواهش کنم تا استعدادی به‌دلیل مسائل مالی و معیشتی از دیده شدن جا نماند. با وجود این‌که تیم ملی فوتبال بزرگسالان را به‌عنوان پیشتاز فوتبال ملی در نظر داریم اما فوتسال و بانوان را نیز نادیده نگرفتیم. همچنین استعدادیابی را که بحث مهمی است نادیده نگرفتیم و حتی برای رفتن به این مسیر خواهش، تمنا و التماس کردیم.»


به یاد ما مادرها و پیشکسوت‌ها باشید
سادات شاه‌ولایتی مادر علی انصاریان نیز در این آیین گفت: «پسرم مثل یک فرشته بود، هر چه درباره علی (انصاریان) بگویم کم گفتم. نه تنها ورزشکار، بلکه یک معلم اخلاق بود. با رفتارهای خوبش همانگونه که در قرآن آمده احسان به پدر و مادر را خیلی اهمیت می‌داد. امیدوارم این برنامه (آیین نکوداشت) ادامه داشته باشد و به یاد ما مادرها و پیشکسوت‌ها باشید.
از زمانی‌که علی فوت کرد هیچ‌کدام از مسئولان فوتبال، بازیکن‌ها و آن‌هایی که در بیمارستان حضور داشتند و حتی آن‌هایی که به من گفتند بعد از علی ما پسر شما هستیم هیچ‌وقت سراغی از من نگرفتند. البته هیچ‌وقت پسری مثل پسر من با آن اخلاق، رفتار و کرداری که داشت نخواهد آمد. من از او خیلی راضی هستم. البته می‌دانم همه آن‌ها مشغله دارند و گرفتارند اما تلفن که می‌توانستند بزنند و جویای حال من شوند.»


ابراهیمی: بعد از ۴۳ سال از مربیان سازنده تجلیل می‌شود
ناصر ابراهیمی پیشکسوت فوتبال پیش از آغاز آیین نکوداشت سازندگان فوتبال ایران گفت: «بعد از انقلاب بزرگان فوتبال ایران فراموش شدند. کسانی که ۱۰۰ یا ۸۰ سال پیش زحمات زیادی کشیدند تا فوتبال ما به جایگاه رفیع برسد به فراموشی سپرده شد. حالا بعد از ۴۳ سال در مراسمی حضور پیدا کردم که قرار است از مربیان سازنده تجلیل شود. این مراسم از زحمت‌کشان و سازندگان فوتبال یادی می‌شود و امید را در دل پیشکسوت‌ها زنده می‌کند.»


پاسداشتی برای سازندگان فوتبال ایران



محمدخانی: همیشه باید از بزرگان قدردانی کنیم
ناصر محمدخانی مهاجم اسبق پرسپولیس و تیم ملی نیز پیش از آغاز آیین نکوداشت سازندگان فوتبال ایران گفت: «برگزاری این همایش‌ها خیلی خوب است. پیشکسوت‌ها برای ما زحمت کشیدند، نه تنها برای من بلکه برای خیلی از بازیکن‌ها که به بازیکن‌های بزرگ تبدیل شده و به تیم ملی رسیده‌اند واقعاً مدیون این عزیزان هستیم؛ مثل آقایان ابوطالب و اردشیر لارودی در راه‌آهن و رجبعلی فرامرزی و نایب روئین‌دل در بانک ملی؛ این عزیزان ما را از پایه ساختند به تیم‌های بزرگ منتقل کردند و به تیم ملی رسیدیم.
ما مدیون این‌ها هستیم. به هر جا هر چیزی که رسیدیم مدیون این مربی‌ها هستیم. امیدوارم این همایش همیشه ادامه داشته باشد و از بزرگان‌مان قدردانی کنیم.»


نامجومطلق: توقع زیادی نداریم
مجید نامجومطلق هافبک اسبق استقلال و تیم ملی، پیش از آغاز آیین نکوداشت سازندگان فوتبال ایران گفت: «امروز روز استثنایی برای من بود که مربی‌های سابق خودم را دیدم و بسیار خوشحال شدم و امیدوارم که همیشه این عزیزان صحیح و سالم باشند، سال‌ها زیر دست همین بزرگواران پرورش پیدا کردیم، باید بپذیریم این شرایط در فوتبال ما هست در هر دوره عده‌ای بازیکن می‌آیند و می‌روند.
زمانی که خودمان بازی می‌کردیم نسبت به قدیمی‌ها همین شرایط بود اکنون ما قدیمی شدیم و بازیکنان جدید آمدند؛ این بازیکنان جدید هم می‌روند و گروه جدید اضافه می‌شوند، این‌که خیلی توقع و انتظار داشته باشیم، بله درست است که جایگاه ورزشکار و پیشکسوت همیشه باید حفظ شود اما نباید انتظار بیشتر داشته باشیم.»


فنونی‌زاده: انرژی مثبت خیلی زیادی گرفتیم
مرتضی فنونی‌زاده مدافع اسبق پرسپولیس و تیم ملی پیش از آغاز آیین نکوداشت سازندگان فوتبال ایران گفت: «در ابتدا باید بگویم اسم با مسمایی برای این مراسم انتخاب کردند. تیم‌های راه‌آهن و بانک ملی که دیگر وجود خارجی ندارند و مربیان‌شان در این مراسم حضور دارند و برای این عزیزان آرزوی سلامتی دارم، استادانی هستند که برای من و همه هم‌تیمی‌های من در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ زحمت کشیدند و امیدوارم که سایه‌شان همیشه اول بالای سر خانواده‌های‌شان و بعد شاگردانی مثل من، ناصر محمدخانی و در عرصه فوتبال بویژه ملی باشد.»


زرینچه: متاسفانه از پیشکسوتان یادی نمی‌شود
جواد زرینچه مدافع اسبق استقلال و تیم ملی پیش از آغاز آیین نکوداشت سازندگان فوتبال ایران گفت: «اصلاً شک نکنید این لحظه‌ها از لحظه‌هایی بود که قلب ما شاد شد و انرژی مثبت خیلی زیادی گرفتیم. این پیشکسوت‌ها حق به گردن ما دارند و به آن‌ها افتخار می‌کنیم اما متاسفانه شرایط طوری شده که یادی از آن‌ها نمی‌شود. خیلی خوشحالم که این اتفاقات رخ داده تا از این عزیزان تجلیل شود.
تیم‌های استقلال و پرسپولیس هم باید جویای حال پیشکسوت‌های خود باشند، ببینند زنده‌اند و تا سرحال هستند از آن‌ها یادی کنند. این یک کار پسندیده بود و من از کسانی که آن را به اجرا گذاشتند تشکر می‌کنم.»