ولید جنبلاط چه زمانی اسرائیل را مانند روسیه تحریم می کنید


تهران – ایرنا – وزیر امورخارجه و مهاجران سوریه گفت: غرب برای تحقق اهدف اقتصادی، سیاسی و نظامی خود شعارهای دموکراسی و حقوق بشر را با شیوه های اشغالگری و تجاوزکارانه به بهانه مبارزه با تروریسم و حمایت از کشورها ترکیب می‌کند و سوریه یکی از کشورهایی است که غرب و نفاق آن را بیش از همه تجربه کرده است.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری سوریه، «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه امروز (چهارشنبه) در یک جلسه پرسش و پاسخ که با عنوان «از دروازه اوکراین. . تصحیح تاریخ و بازگشت به تعادل بین المللی و خوانش این وضعیت در آینده سوریه و نقش آن در مقابله با تهدیدها» در دانشگاه دمشق برگزار شد، در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه درباره موضع سوریه در قبال آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، افزود: ما در کنار دوستان و متحدان خود در فدراسیون روسیه هستیم و سوریه همیشه ترجیح داده است روابط خود با کسانی که به حاکمیت و استقلالش احترام می‌گذارند و برای مقابله با رژیم اشفالگر اسرائیل در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی از سوریه حمایت می‌کنند را توسعه دهد و امروز با گذشت بیش از ۱۰ سال جنگ تروریستی علیه سوریه، دیگر هیچ یک از طرفین نمی‌توانند بی‌طرف باشند یا ایستادن در وسط را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرند. 


وی با بیان اینکه سوری‌ها کسانی که در کنار آن‌ها ایستادند و کسانی که در مقابل آن‌ها ایستادند را فراموش نخواهند کرد، افزود: بنابراین این حقیقت را تکرار می‌کنم که رهبری سوریه همیشه مواضع مردم را منعکس کرده است و هرگز مواضع و اصول خود را رها نکرده و به بی‌طرفی منفعلانه روی نیاورده است و به ایجاد روابط استراتژیک خود [ با سایر کشورها ] بر اساس احترام به حاکمیت ملی و حق همه مردم جهان برای استقلال، تعیین سرنوشت، امنیت و رفاه بدون تبعیض یا گزینشی ادامه خواهد داد. 


وزیر خارجه سوریه به تفاوت گسترده اخلاقی، حقوقی و سیاسی بین آمریکا به نمایندگی از غرب و اتحادیه اروپا و شرق به نمایندگی از قدرت‌های بارز و در راس آن‌ها روسیه و چین اشاره کرد و افزود:  درخواست مسکو از کیف در سال‌های گذشته واضح بوده و آن احترام به حقایق تاریخ و جغرافیا و پرهیز از هرگونه اقدام تلافی جویانه علیه روس‌هایی است که در طول تاریخ در سرزمین‌های اوکراین زندگی می‌کنند و مسکو به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که طرف خارجی با استفاده از سرزمین اوکراین آن را به عنوان بازویی برای هدف قرار دادن امنیت، ثبات و رفاه روسیه و متحدانش در آن منطقه از جهان قرار دهد. 


وی اظهار داشت: متاسفانه دولت‌های متوالی اوکراین، سیاست‌های منفی و خطرناکی را در قبال روسیه اتخاذ کردند و حتی از جنبش‌های ملی‌گرای افراطی برای افزایش حالت دشمنی علیه روسیه سوء استفاده کردند که منجر به مطالبه حقوق کاذب در قلمرو سرزمینی روسیه شده است. 


مقداد گفت که غرب از آنچه در حال وقوع است مصون نیست، بلکه از ابتدا نقش محرکی را ایفا می‌کند که قومیت‌های افراطی در اوکراین را با وعده پیوستن به اتحادیه اروپا و دریافت کمک و حمایت نظامی در ازای افزایش سطح دشمنی و تهدید علیه روسیه وسوسه می‌کند. 


وی با اشاره به اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا هرگز از سیاست دشمنی و توسعه طلبانه در قبال روسیه، چین و همه کشورهایی که تحت سلطه غرب نیستند دست برنداشته اند، افزود:  امروز، غرب به دنبال سوء استفاده از ماشین رسانه‌ای است که هدف آن کوچک کردن تصویر واقعی علل بحران اوکراین است می‌خواهد «حق ادعایی» کیف برای ملحق شدن به دموکراسی غربی و پیوستن به ناتو را در انحصار خود درآورد و ادعا می‌کند که روسیه جاه طلبی‌های ریشه‌ای در سرزمین اوکراین دارد و حتی روسیه را به گستاخی متهم می‌کند که در حال گسترش در منطقه برای رسیدن به مرزهای اتحادیه اروپا است. 


وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه کسانی در واشنگتن و بروکسل هستند که می‌خواهند مسکو منافع ملی، امنیت و قدرت خود که در چارچوب ملی و در چارچوب محیط طبیعی جغرافیایی و تاریخی خود و موقعیت خوب به عنوان یک قدرت ثقل سیاسی، اقتصادی  و نظامی در جهان است را کنار بگذارد و می‌خواهند مسکو و پکن از چشم‌انداز خود نسبت به جهان چندقطبی دست بکشد و تسلیم سیاست تک قطبی واشنگتن که جهان را هر طور که می‌خواهد حرکت دهد، شود و از اتحادیه اروپا به عنوان ابزاری برای تحکیم موجودیت خود استفاده کند. 


وی ابراز عقیده کرد که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا خواهان اجتناب از درگیری بودند و تلویحا متقاعد شده بودند که در صورت افزایش رویارویی با روسیه قاره اروپا بزرگترین بازنده خواهد بود، اما این اعتقادات بصورت مجدانه و سیاست جدی از سوی اتحادیه اروپا مورد حمایت قرار نگرفت. 


مقداد گفت: خسارت‌هایی که در نتیجه دخالت در مقابله غیرمنطقی با روسیه به اتحادیه اروپا وارد می‌شود تنها به ضررهای اقتصادی و مالی و تامین گاز محدود نخواهد شد بلکه زیان‌های بلندمدت جدی در ارتباط با موقعیت اتحادیه اروپا در سطح جهانی و  وضعیت امنیتی، سیاسی و اجتماعی آن در قاره اروپا و امنیت کل منطقه مدیترانه وارد خواهد شد که تنها واشنگتن از آن سود خواهد برد. 


وزیر خارجه سوریه در رابطه با واقعیت امروز سازمان ملل گفت که متاسفانه [ سازمان ملل ] در معرض ملاحظات غیر حرفه‌ای و نامتعادل قرار دارد و همچنان در گروگان یک پرونده غیرقابل حل دو قطبی‌سازی سیاسی و مالی است که توسط آمریکا و متحدانش انجام می‌شود و از نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی آن‌ها سوء استفاده می‌کند. 


مقداد با اشاره به اینکه وضعیت کنونی اوکراین بر تمام جهان تاثیر خواهد گذاشت و تصویری از درگیری شرق و غرب را منعکس خواهد کرد و در آینده جهان قطب‌ها متعدد خواهند بود، در خصوص الحاق سوریه به توافقنامه اتحادیه اوراسیا گفت: سوریه چندین سال پیش درخواست عضویت مشورتی در آن را داده بود.