همکاری دولت مردمی حتی با مخالفانش در نوع خود بی سابقه است




دزدی منافع ملت ایران در خاک و آب بی‌پاسخ نمی‌ماند


تهران-ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان…


  • پاسخی تاریخی به ادعای سفیر انگلیس در ایران+ تصویر


    پاسخی تاریخی به ادعای سفیر انگلیس در ایران+ تصویر


    تهران- ایرنا- عملکرد مداخله‌گرایانه دولت انگلیس در طول تاریخ نسبت…


  •  انضباط مالی و عدم استقراض از بانک مرکزی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم است

    تهران- ایرنا- رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، تعامل و همکاری دولت حتی با مخالفان خود را بی‌سابقه خواند و از ولایتمداری و مردم‌مداری به‌عنوان شاخص‌های دولت سیزدهم و مهمترین تفاوت این دولت با دولت‌های گذشته یاد کرد.


    به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» در نشست خبری تشریح عملکرد یک‌ساله مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در دولت سیزدهم گفت: رئیس‌جمهور از ابتدای فعالیت در میدان و در بین مردم حضور یافتند و ولایتمداری و مردم‌مداری از شاخص‌های این دولت و مهمترین تفاوت دولت مردمی با دولت‌های گذشته است.


    وی درباره دومین شاخصه دولت سیزدهم توضیح داد: دولت با نگاه شناخت و حل مسأله فعالیت خود را دنبال می‌کند و در حوادث‌ مختلف از سیل تا زلزله در بین مردم حضور می‌یابد و تعامل و همکاری دولت حتی با مخالفانش هم در نوع خود بی‌سابقه است.


    رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، پرهیز از بداخلاقی و هرگونه دوقطبی‌سازی و حاشیه‌ را از دیگر شاخصه‌های دولت سیزدهم دانست.


    حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی گفت: در دولت انقلابی برای اولین بار به مناسبت هفته دولت وزرا و معاونان در ۳۱ استان کشور حضور یافتند و روز گذشته در نمازهای جمعه با مردم بی واسطه به گفت‌وگو نشستند و پایتخت یک روز حضور بدون وزرا را شاهد بود.  


    وی ادامه داد: هیچ مسئولی در دولت سیزدهم نمی‌تواند خود را مبرا از پاسخگویی بداند و همه دولتمردان باید پاسخگو باشند ‌و با مردم صادقانه و شفاف سخن بگویند.


    به ۸۹ درصد نامه های مردم پاسخ داده شد


    وی ادامه داد: بیش  از سه هزار و۱۸۰ مورد در سطح کلان استانی داشتیم که به دستگاه‌های مختلف ارجاع داده شد و وزارت‌خانه‌ها این نامه‌ها را با تشکیل کارگروه‌های رفع مسایل پیگیری کردند. از این تعداد یکهزار و ۳۰۹ مورد هم به عنوان صدای مردم در کارگروه‌های مختلف پیگیر  و در خود مرکز و در حین سفر هم ۲۴۳ مورد تعیین تکلیف شده است.


    رییس مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری در ادامه افزود: در مجموع  به ۸۹ درصد  از موارد پاسخ داده شد و ۱۱ موردی که باقیمانده از چرخه پیگیری به چرخه استعلامات یا کارشناسی رفت و در خواستی که واصل می‌شود به عنوان نمونه شماره تماس در نامه نوشته نشده یا آدرس یا اطلاعات فردی شخص قید نشده است‌ و بر این اساس برخی درخواست ها باعث شرمندگی می شود که نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.


    وی افزود: نگاه ما در مرکز این است به هر درخواستی که به مرکز واصل می‌شود موظف به پاسخ آنها هستیم. 


    رئیس مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری این را هم گفت که البته برخی از درخواست‌های مردمی موضوعاتی هستند که جنبه رسیدگی از سوی دستگاه‌های دولتی را ندارد و مربوط به دستگاه‌های قضائی است. با توجه به تفاهم و رابطه بسیار خوبی که با دستگاه قضائی داریم و ارتباط نزدیکی میان سران قوا وجود دارد، این ارتباط بین لایه‌های مدیریت میانی نیز وجود دارد و این موضوعات به صورت ویژه توسط قوا پیگیری می‌شود.


    میانگین بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نامه به شخص رئیس جمهور می دهند


    حجت الاسلام صالحی ادامه داد: نسبت درخواست هایی که در دیدارهای شخص رییس جمهور و باتاکید وی بر پاسخگویی سریعتر تکلیف شده، تعداد آن قابل مقایسه با گذشته نیست و دسترسی آسان مردم باعث افزایش تعداد نامه ها شد. ما در هر سفر استانی میانگین بین ۵۰۰ تا یکهزار نامه به شخص رییس جمهور می دهند.


    کرمان در صدر بیشترین نامه دریافتی 


    حجت السلام در پاسخ به دیگر سوال ایرنا که بیشترین نامه دریافتی به کدام استان متعلق دارد اظهار داشت: بر اساس آمار در سطح کشور از نظر ارتباطات مردمی کرمان در صدر بیشترین دیدارهای چهره به چهره داشتیم و بیش از ۲۶ هزار و۸۰۰ ملاقات در این استان ثبت شد.


    وی استان کرمانشاه را با ۱۲۳ هزار و ۱۵۹ نامه به عنوان دومین استان که بیشتر نامه در آن ثبت شد نام برد و گفت : استان های لرستان همدان و قم در فهرست دیگر استان‌ها که بیشترین نامه را داشتند قرار دارند.


    تسهیلات مالی و معیشتی، درمان و آموزش بیشترین درخواست‌های مردمی


    وی در سوال دیگر ایرنا که سه موضوعِ قالب در نامه‌ها به ترتیب اولویت کدامند و برای حلِ آنها چه تدابیری اندیشیده شده است؟ پاسخ داد: در خواست‌های مردمی بر اساس دسته‌بندی ها در سراسر کشور با یک فراوانی خاصی که داریم متفاوت است بیشترین درخواست مربوط به مساعدهای مالی و معیشتی، درمان و آموزش است. به عنوان نمونه در تفکیک استان‌ها در درخواست‌های تسهیلات مالی، وام و درمان و مسکن بیشترین فراوانی را دارند.


    رئیس مرکز ارتباط مردمی ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: دولت سیزدهم ۳۱ سفر استانی در طول یکسال داشته با میانگین هر ۹ روز یک سفر داشت که نشان می‌دهد اهتمام ویژه‌ایی بین مردم و اعتماد سازی دوباره مردم دولت را در جایگاه خاصی قرار داده است  و تمام تلاش این بوده در تمام سفرهای استانی نگاه به حل مساله و نه صرف حضور باشد. ما از تشریفات و تجملات و نگاه ظاهری و شعاری به سفرهای استانی بشدت پرهیز درایم.


    به مردم اطمینان می دهیم که تمام نامه‌ها پیگیری می‌شود


    حجت الاسلام صالحی گفت: رئیس جمهور سفرهای استانی را در آخر هفته‌ها و صبح زود آغاز می‌کند تا بار ترافیک برای روزهای کاری نداشته باشد و مانع از انجام امور روزمره مردم نشود. این باعث می‌شود مردم از نزدیک رئیس‌جمهور را ملاقات کنند و این حجم از سفرها در تاریخ دولت های قبل بی سابقه بوده است. تلاش کردیم مواردی که در سفرها رخ می‌دهد برای هر کدام شناسنامه داشته باشیم  به عبارتی برای نامه‌های فردی مردم کد رهگیری تعریف شده است  یعنی به مطالبات مردم رسمیت بخشیدیم.


    وی ادامه داد که این نامه‌ها در خود مراکزاستانها بازبینی، ثبت و با نظارت مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری در سایر دستگاه‌ها توزیع می‌شود. مردم اطمینان داشته باشند که تمامی نامه‌های قابل پیگیری است. 


    رئیس مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری درباره بیشتر مشکلاتی که مردم با آن روبرو هستند توضیح داد که نمونه آن شرمندگی ما در شهرکرد و همدان در زمینه آب شرب است و این موضوع به طرح‌هایی باز می‌گردد که ۱۳ سال پیش برنامه‌ریزی و مطرح شده اما تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و در دولت سیزدهم  اولویت پیگیری و تامین منابع برای نیمه تمام است.


    حجت الاسلام صالحی این را هم گفت در دوره دوم سفرها با برگزاری نشست‌هایی با هدف آسیب شناسی بوده تلاش داریم نواقص را با نگاه خدمت رسانی بیشتر به مردم برطرف کنیم.


    افزایش ۱۶ برابری مطالبات مردمی در مقایسه با سایر دولت‌ها


    وی به میزان پاسخ‌گویی دولت به درخواست‌های مردمی در سفرهای استانی هم گریزی زد و گفت: ما با افزایش ۱۶ برابری درخواست‌ها و مطالبات مردم نسبت به سایر دولت‌ها شاهدیم و این به دلیل امیدی است که مردم به حل مشکلات و پاسخ‌گویی به آن از سوی دولت دارند و  بهترین چیزی که می‌تواند امید مردم را بیمه کند پاسخگویی است.


     بیشترین مطالبات مردم در مناطق محروم


    رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری درپاسخ به سوال ایرنا درباره اینکه بیشترین مطالبات مردم از مناطق محروم چه بوده و چه اقداماتی هم صورت گرفته است گفت: استان خوزستان از نظر مساعدت مالی، تسهیلات بانکی و اشتغال بوده که ۹۴ درصد انجام شده و درخواست‌های سیستان و بلوچستان هم با همین عنوان که ۹۳ مورد آن انجام شده است. در خراسان جنوبی و استان ایلام هم درخواست‌های مشابهی بوده که در آن‌ها هم به ترتیب ۹۶  و ۹۰درصد موارد انجام شده‌اند.


    تشکیل هیات اندیشه ورزان جوانان در مرکز ارتباط ریاست جمهوری


    حجت الاسلام صالحی ادامه داد: درخواست مردمی این نیست که مردم خود را شریک در مدیریت نداند بلکه بخشی پیشنهاد و نقد هم است و تلاش شد کارگروه تحول راه اندازی شود و برای اولین بار در این مرکز هیات اندیشه ورزان جوانان با نگاه استفاده از جوانان راه اندازی کردیم و تلاش داریم تا از نظرات مردم و جوانان خوش فکر استفاده کنیم.


    وی گفت: تفاوت بین نگاه این دولت با دولت های قبل این است که گره زدن قفل تحریم با مشکلات مردم در نگاه دولت فعلی نیست و دولت تلاش کرد تا تحریم را با معیشیت مردم گره نزد و دولت با رویکرد حل مساله در حال رفع مسایل است. 


    رئیس مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری این را هم گفت که  ۶۷۰ مدیرکل در سطوح مختلف استانی و کشوری ارزیابی شدند و آماری خوبی از رضایتمندی مردم وجود دارد و اما آنهایی که نگاه تحولی ندارند با احترام کنار می روند.