هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه به میزبانی تهران


تهران – ایرنا – هفتمین «اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» سه‌شنبه شب با حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور اسلامی ایران، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در سالن اجلاس سران گشایش یافت.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در این نشست سه جانبه رییسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو می کنند.

پیش از آغاز اجلاس آیت الله رییسی از روسای جمهور روسیه و ترکیه استقبال کرد و سه رییس جمهور عکس یادگاری گرفتند.  


پیشتر ششمین نشست شورای عالی همکاری راهبردی ‌ایران و ‌ترکیه سال ۹۹ به میزبانی تهران و به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیسان جمهور و وزیران کابینه دولت های دو کشور برگزار شده بود.


همچنین ششمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه هم به دلیل شیوع کرونا در جهان در تیرماه ۹۹ به صورت مجازی برگزار شده بود اما آیت الله رئیسی برای نخستین بار میزبان این اجلاس در دوران تصدی ریاست خود در دولت سیزدهم است.


روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه، از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور پایان بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور عربی استفاده می کنند.


اولین اجلاس «سران کشورهای ضامن روند آستانه»، به دنبال برگزاری نشست‌های مقدماتی که با حضور طرف‌های درگیر و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه، به منظور برقراری آتش‌بس و یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه در آستانه قزاقستان برگزار شده بود، اول آذر سال ۱۳۹۶ با حضور رئیسان جمهور این سه کشور در سوچی روسیه تشکیل شد.


پس از آن ترکیه در  ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، تهران ۱۶ شهریور ۱۳۹۷، سوچی روسیه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷، آنکارا ۲۵ شهریور ۱۳۹۸)، تهران اجلاس فوق العاده در ۱۱ تیر ۱۳۹۹ به صورت ویدیو کنفرانس به ترتیب میزبان دومین تا ششمین اجلاس رییسان جمهور سه کشور بودند.


همچنین آیت الله رئیسی و پوتین در یک سال گذشته دو بار در مسکو و عشق‌آباد با یکدیگر دیدار و چند مرتبه نیز تلفنی درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کرده اند.


رئیس‌جمهور روسیه عصر امروز برای حضور در این اجلاس و شرکت در دیدارهای دو جانبه وارد تهران شد.


پوتین پیش از حضور در اجلاس آستانه با مقام معظم رهبری و رییس جمهور دیدار و گفت و گو کرد.


اردوغان قرار است در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه با همتای روسی خود داشته باشد.