هدف ضرب الاجل ایجاد اضطرار ساختگی برای فشار بر ایران است


تهران-ایرنا- یک کارشناس مسائل‌ بین‌الملل گفت: در حالی‌ که اختلاف‌نظر در میان تصمیم‌گیران غربی، عامل اصلی کندی مذاکرات وین است، هدف غرب از تعیین ضرب‌الاجل ایجاد اضطرار ساختگی برای فشار بر ایران است.


عباس اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره روند مذاکرات هسته ای در وین خاطرنشان کرد: هر چه به مراحل حساس مذاکرات نزدیک می شویم، اخبار کمتری از مذاکرات به بیرون درز می کند که البته طبیعی است و ناشی از حساسیت شرایط این مرحله از مذاکرات است.


وی با بیان اینکه مذاکرات فنی تقریباً تمام شده، افزود: مذاکرات عمدتاً به مرحله تصمیم‌گیری سیاسی رسیده و اکنون باید برای تبدیل تصمیمات سیاسی به متن مورد توافق تلاش شود.


این کارشناس حوزه سیاست خارجی گفت: اکنون در مرحله‌ای هستیم که به لحاظ رسانه‌ای، طرف غربی سعی می‌کند توپ را در زمین ایران بیاندازد و اعلام کند که این طرف ایرانی است که باید تصمیم نهایی را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بگیرد.


اصلانی، بازگشت روسای هیات های مذاکره کننده به پایتخت ها در هفته های گذشته برای مشورت را یادآور شد و تصریح کرد: تا جایی که اطلاع دارم تیم ایرانی هنگام بازگشت به تهران با نهادها و مقامات ذیربط هماهنگی و مشورت کرد و تقریباً با یک دستور کار مشخص به وین بازگشت و در زمینه تصمیم‌گیری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اختیار کافی دارد.


تیم آمریکا قدرت تصمیم‌گیری و اختیار لازم را ندارد


وی در عین حال، تیم مذاکره کننده آمریکایی را فاقد قدرت تصمیم گیری و اختیار لازم ارزیابی کرد و گفت: طرف آمریکایی هنوز خیلی منسجم به نظر نمی رسد.


این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: یکی از نشانه‌های نبود انسجام و اختیار در تیم مذاکره کننده آمریکا این است که همزمان با مذاکرات، رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا از وین به صورت ویدئوکنفرانس در جلسه محرمانه کنگره آمریکا در رابطه با مذاکرات هسته ای شرکت کرد.


اصلانی خاطرنشان کرد: گزارش مذاکره کننده ارشد آمریکا به کنگره از طریق ویدئوکنفرانس تنها مدت کوتاهی بعد از بازگشت به وین، نشان می دهد که تصمیم گیران آمریکا هنوز به یک جمع بندی یا تصمیم مشخص در خصوص مذاکرات نرسیده اند و هنوز محافل داخلی آمریکا درباره رفع تحریم‌های ایران و بازگشت به برجام تصمیم نهایی را نگرفته اند.


شکاف در آمریکا موجب کندی مذاکرات شده است


وی با بیان اینکه نبود انسجام در تیم مذاکره کننده آمریکا موضوعی نیست که بتوان آنرا پنهان کرد، افزود: تلاش یک مذاکره کننده ارشد برای اقناع مخالفان در کنگره، آنهم از راه دور و به صورت ویدئوکنفرانس خیلی مسبوق به سابقه نیست. شکاف در هیات حاکمه آمریکا، به اجماع رسیدن را برای آنها سخت کرده و پیشبرد مذاکرات وین را نیز با چالش جدی مواجه کرده است.


این کارشناس مسائل هسته ای گفت: اگر طرف های آمریکایی و اروپایی بتوانند به تصمیم مشخصی در خصوص موضوعات تحریمی برسند آنوقت می‌توان امیدوار بود که مذاکرات زودتر به نتیجه برسد. درغیر اینصورت، فکر می کنم همچنان فرایند مذاکرات به کندی ادامه یابد.


اصلانی درباره تعیین ضرب الاجل از سوی طرف های غربی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز افزود: شاهد بودیم که طرف غربی چندین بار ضرب العجل تعیین کرد و این ضرب الاجل ها هم تغییر کرد. به نظر می‌رسد که این موضوع، بخشی از تاکتیک طرف غربی است تا از عنصر زمان به عنوان اهرم فشار علیه تیم مذاکره کننده ایران استفاده کند.


تعیین ضرب‌الاجل تاثیری برای طرف‌ ایرانی ندارد


وی، وارد آوردن فشار به طرف ایرانی برای پذیرش سریع خواسته های طرف غربی را یکی از اهداف تعیین ضرب الاجل ارزیابی کرد و گفت: باتوجه به نبود قدرت تصمیم‌گیری سیاسی در طرف غربی، آنها سعی دارند که به جای اقناع مخالفان داخلی خود، طرف ایرانی را وادار به نشان دادن انعطاف کنند.


این کارشناس حوزه سیاست خارجی، دادن امتیاز کمتر در حوزه رفع تحریم ها را هدف ضرب العجل ها ارزیابی کرد و افزود: تا الان، شاهد بودیم که این روش خیلی کارساز نبوده و تیم ایرانی بر اساس دستور کار خودش موضوعات را پیگیری کرده است.


اصلانی گفت: طرف غربی دنبال این است که یک اضطرار ساختگی ایجاد کند تا این اضطرار به یک اهرم فشار علیه تیم ایرانی تبدیل شود. اگر طرف غربی واقعاً برای رسیدن به نتیجه عجله دارد بهتر است به جای طرح موضوع در رسانه‌ها، تصمیم فوری را در میز مذاکرات بگیرد.


وی خاطرنشان کرد: اگر واقعاً از نظر طرف غربی، زمان تنگ است باید این را با نشان دادن حسن نیت و جدیت در مذاکرات نشان دهند زیرا آنچه باعث کندی مذاکرات شده، نبود انسجام در میان تصمیم‌گیران آنهاست.


تهران – ایرنا – جلسه دوجانبه هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و روسیه در وین آغاز شد.