هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع


سریال «فراری» ـ با نام قبلی «هادی» ـ با موضوع شهدای مدافع حرم و در ژانر کودک و نوجوان در حال ساخت است. این سریال در تهران و در لوکیشنی واقع در شهرری در حال ضبط است. به تازگی رئیس سازمان صداوسیما با حضور در پشت صحنه «فراری»، از نزدیک در جریان روند تولید این سریال قرار گرفت؛ مجموعه‌ای نمایشی که به گفته کارگردانش برداشتی آزاد از دوران کودکی یکی از شهدای مدافع حرم است.


به گزارش خبرنگار ایسنا، سریال «فراری» به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری از سوی شبکه دو سیما در حال تولید است.


طی روزهای اخیر پلان‌هایی از این سریال، با حضور پیمان جبلی ـ رییس سازمان صداوسیما ـ ضبط شد و محسن برمهانی (معاون سیما)، مهدی نقویان (رئیس مرکز سیمافیلم) و بهرنگ ملک محمدی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما) جبلی را همراهی می‌کردند.


از جمع بازیگرانِ سریال «فراری»، هدایت هاشمی و حسین رفیعی در زمان بازدید رییس صداوسیما، در پشت صحنه حضور داشتند و هریک جداگانه مطالبی را درباره ایفای نقش مقابل دوربین‌های این سریال بیان کردند.


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم



دوست داریم بیننده از روال داستان به شخصیت شهید پی ببرد


به گفته‌ امیر داسارگر ـ کارگردان ـ سریال «فراری» برداشتی آزاد از زندگی و دوران کودکی شهدای مدافع حرم است؛ اما در روند قصه، اشاره‌ای هم به یکی از شهدای مدافع حرم ـ  شهید مصطفی صدرزاده ـ می‌شود.


داسارگر در توضیحاتی درباره‌ی جزئیات ساخت سریال «فراری»، با بیان اینکه روند تولید ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: در ۳۰ قسمت ابتدایی این سریال ـ از سال ۷۶ تا ۸۵ ـ ۱۵ سالگی تا ۲۱ سالگی شهید روایت می‌شود. فیلمنامه به شدت مدیون این شخصیت است اما برای پرهیز از ایجاد حساسیت، پرهیز داریم که بگوییم زندگی یک شهید بخصوص را می‌سازیم هرچند اگر بگوییم کار درباره‌ی این شهید نیست هم درست نگفته‌ایم.


کارگردان «فراری» اظهار کرد: قصه ما درباره‌ نوجوانی است که می‌خواهد به تیم ملی برسد و در نتیجه داستان یک ظرفیت دراماتیک دارد. در درام، اشاره‌هایی به واقعیت زندگی شهید صدرزاده داشته‌ایم اما به طور کلی قرار نبود بر روی اینکه این سریال روایتی تاریخی از زندگی یک شهید مدافع حرم است، تاکید داشته باشیم. دوست داشتیم سریال روال تاریخی‌اش را طی کند و بعدها مخاطب پی به شخصیت اصلی داستان ببرد.


به گفته او این سریال مربوط به حوزه کودک و نوجوانان است و در ۳۰ قسمتی که تولید می‌شود بالای ۳۰ کاراکتر اصلی نوجوان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم



تهیه‌کننده سریال «فراری» نیز در تکمیل صحبت‌های کارگردان درباره خط داستان این مجموعه نمایشی، توضیح داد: ما در سریال این اتفاق را داریم که حتی وارد رویای شهید صدرزاده می‌شویم و دلبستگی شهید صدرزاده به شهید ابراهیم هادی را به تصویر می‌کشیم. این قسمت از بخش‌های جذاب سریال است که حتما به شهید صدرزاده مدیون است.


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم



هدایت هاشمی: «فراری» امید دارد


هدایت هاشمی ـ از بازیگران اصلی «فراری» ـ نیز درباره این مجموعه بیان کرد: حقیقت این است که زندگی یک شهید را نعل به نعل رفتن، یک ماجراست و آوردن آن در قالب نمایش هم ماجرای دیگری است و برخی اوقات بین این دو تعارض ایجاد می‌شود. به نظرم زندگی شهید در این سریال هوشمندانه روایت شده است.


هاشمی درباره‌ دلایل حضورش در سریال «فراری» نیز گفت: من از ابتدای کارم از آنجا که به حوزه کودک و نوجوان علاقه بسیاری داشتم و از آنجا که با آقای ابراهیم فروزش هم فیلم کودک کار کرده بودم، هر وقت فرصتی دست داده کار در حوزه کودک و نوجوان را پذیرفتم. ویژگی‌ای که در این سریال بسیار زیاد وجود دارد، امید است. آنچه الان در جامعه ما نیازش به شدت احساس می‌شود؛ خصوصا در آثار نمایشی. در این سریال ما از یک آدم معمولی اما پیروز صحبت می‌کنیم و اینکه در انتها به مقام والایی می‌رسد؛ اتفاقی که انتظارش را نداشتیم و این امر باعث می‌شود انگاره‌ای در جامعه بشکند. همه فکر می‌کنند شهدا افرادی بودند که خیلی با دیگران فرق داشتند؛ در حالی که اغلب شهدا از دل مردم بلند شدند و این ویژگی نقطه قوت سریال فراری و فیلمنامه است.


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم



مشکلات پرداختن به زندگی سرداران و انسان‌های بزرگ


در جریان این بازدید پیمان جبلی ـ رییس سازمان صداوسیما ـ نیز به دشواری‌های روایت زندگی شخصیت‌های شناخته‌شده در آثار نمایشی اشاره کرد و یادآور شد: رفتن به دل شخصیت‌ها با ساخت فیلم و سریال، به ندرت پیش می‌آید که خوب از آب دربیاید. به دلیل اینکه این قبیل کارها مدعی زیاد پیدا می‌کنند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در پرداختن به زندگی سرداران و انسان‌های بزرگ داریم همین مساله است. واقعا وارد شدن نقطه به نقطه در زندگی شخصیت‌ها منجر به این می‌شود که همه دست به‌ کار و مدعی می‌شوند. هر چقدر شخصیت و داستان و رویداد مهم‌تر می‌شود، حساسیت‌ها هم بیشتر می‌شود؛ بنابراین بهترین کار این است که سایه‌ی داستان بر روی درام باشد. چراکه قطعا نمی‌شود همه‌ی ابعاد زندگی یک شخصیت مهم را به تصویر کشید. ما اگر این شیوه را پیش بگیریم دیگر لازم نیست پاسخگو باشیم.


جبلی در پایان گفت: پیگیرترین و پایدارترین مخاطبان رسانه ملی کودکان هستند. بالای ۸۰ درصد از کودکان پیگیر برنامه‌های آنتن تلویزیون هستند و ما از هر کاری در این حوزه استقبال می کنیم.


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم



همه چیز در «فراری» ملموس و طبیعی است


در بخش دیگری از پشت صحنه سریال «فراری»، حسین رفیعی از دیگر بازیگران این مجموعه، درباره علت ایفای نقش در این مجموعه، بیان کرد: من معمولا اگر کاری در حوزه کودک و نوجوان پیشنهاد شود نخوانده آن را می‌پذیرم؛ چرا که سال‌هاست در این حوزه کار کردم و همیشه اعتقاد دارم کار برای کودک در هر سطحی ارزشمند است و از طرفی شما با بچه‌ها آرامش بهتری دارید. سریال «فراری» خیلی خاص و ویژه است و اساسا زندگینامه کار کردن به این شکل، دل بزرگ می خواهد.


وی گفت: خیلی نخواسته‌ایم در این سریال غلو کنیم و همه چیز ملموس و طبیعی است. مطمئنم «فراری» از آن دست سریال‌هایی می‌شود که مخاطب خاص خودش را پیدا می‌کند. این روزها متاسفانه در فضای مجازی و آمارهایی که گرفته می‌شود، از یک قشر شش ـ هفت درصدی حرف می‌زنند، در حالی که ما ۸۶ میلیون جمعیت داریم که شاید ۱۰ میلیون آنها در فضای مجازی باشند و مابقی در شهرستانها و روستاها هستند و تنها امیدشان دیدن تلویزیون است. اینکه بنشینند برنامه‌ای ببینند و لذت ببرند و هیچکدام هم اهل این نیستند که تلفن به دست بگیرند و نظر بدهند، فقط دنبال لذت بردن از تماشای یک برنامه هستند. بنابراین نباید آنها را از دیدن یک کار خوب محروم کنیم و قطعا هر کاری هم باید با خودش مقایسه شود و نه کار دیگری.


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم


هدایت هاشمی و حسین رفیعی در پشت صحنه سریالی با موضوع شهدای مدافع حرم

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا