نسل جدید رادیو داروها با حضور رییس جمهور رونمایی می شود


تهران-ایرنا-با تلاش دانشمندان صنعت هسته ای، نسل جدید رادیودارو لوتسیوم ۱۷۷ فردا در روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رئیس جمهور رونمایی می‌شود.


به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا به نقل از صدا و سیما، در سال‌های گذاشته دانشمندان صنعت هسته‌ای تلاش کردند با استفاده از رادیو ایزوتوپ ها، رادیوداروهایی مختلف را برای تشخیص و درمان انواع سرطان‌ تولید کنند و در دسترس بیماران قرار دهند.استفاده از رادیوداروها به علت تاثیرگذاری بالا و عوارض کم، به عنوان یکی از روش‌های درمان‌ برای سرطان استفاده می‌شود.  

ساماریوم ۱۵۳، لوتسیوم ۱۷۷، فسفر ۳۲، ایتریم ۹۰، ید ۱۳۱ از جمله رادیوداروهایی هستند که از طرف دانشمندان هسته‌ای به جامعه پزشکی کشور  ارائه شده است.
نسل جدید لوتسیوم ۱۷۷، دستاورد تازه دانشمندان صنعت هسته‌ای است که با نیمه عمر ۷ روز و تاثیرگذاری بالاتر نسبت به لوتسیوم ۱۷۷ بومی شده و ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ از آن رونمایی خواهد شد.

این رادیودارو با اتصال به گیرنده‌های تومور و ساطع کردن پرتو در محل تومور سرطانی باعث نابودی آن می‌شود به صورتی که با از بین بردن گردش خون در محل تومور سرطانی از شکل گیری متاستاز و یا پراکندگی سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.  این رادیودارو جدید در حقیقت یک رادیو نوکلوئید جدید است که مورد توجه پزشکان هسته‌ای در درمان سرطان قرار گرفته است.  

این رادیودارو خصوصیات فروپاشی بالایی از خود نشان داده و می‌تواند برای درمان انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.تابش بالای این رادیو دارو در سلول‌های تومور، گزینه موثری برای درمان را ارائه داده است. نسل جدید لوتسیوم ۱۷۷ دارای فوتون‌های  کم انرژی است که تصویربرداری با دوربین‌های گاما را سهل‌تر کرده است.  

گفتنی است دانش فنی تولید رادیوداروها به تلاش دانشمندان هسته‌ای در کشور بومی شده و در حال حاضر ایران با تولید بیش از ۵۰ نوع رادیودارو برای درمان انواع سرطان‌ رتبه اول منطقه را در اختیار دارد و محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40