موقعیت مهدی بهترین فیلم شد غرور سیمرغ بلورین در فجر چهلم


تهران- ایرنا- چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی دقایقی قبل به ایستگاه پایانی رسید، که «موقعیت مهدی» بهترین فیلم شد و همه عوامل و دست‌اندرکاران این جشنواره با وجود سایه سنگین ویروس کرونا برگزاری آن را قدمی مثبت و غرورآفرین دانستند.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم سیمرغ شامگاه جمعه ۲۲ بهمن ماه در برج میلاد تهران برگزار شد. در این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان و بازیگران سینما حضور داشتند.


در ابتدای این مراسم، مسعود نقاش زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد:  سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر به درخت تناوری تبدیل شده که شاخه های جوان و پرباری از آن سربرآورده اند. در این دوره از جشنواره من و همکارانم به قدر وسع کوشیدیم تا رویه ها را استانداردسازی کنیم و از آغاز گام هایی را برداریم تا برای همه کسانی که با جشنواره سروکار دارند، برنامه ریزی روشن تری باشد. برای ارتقای جشنواره نیازمند آینده نگری و کلان نگری هستیم البته بر قانون گرایی هم تاکید داشتیم و از ابتدا تمام تلاشمان این بود تا مطابق آیین‌نامه عمل کنیم، فیلم ها را براساس آیین نامه پخش کردیم و در راستای سیاست عدالت فرهنگی، طنین جشن انقلاب از طریق نمایش فیلم های سینمای ایران شنیده شد. با وجود دشواری های ناشی از کرونا همکاران ما در مقابل تهدیدها و نا امیدی ها با تمام توان تلاش کردند کار را درست انجام دهند.


«موقعیت مهدی» بهترین فیلم شد/غرور سیمرغ بلورین در فجر چهلم


چراغ سینما خاموش نشد


در ادامه این مراسم محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: از همه مردم خوب و دوستان که در مناطق محروم برای اولین بار جشنواره فیلم فجر را برگزار کردند، از ستاد برگزاری جشنواره و مسعود نقاش زاده، دبیر جشنواره که در اوج کرونا ایستادند، تشکر می کنم. ظهور و بروز این مقاومت و این ایستادگی را می بینم. کسانی که در بدترین شرایط تلاش کردند چراغ سینما خاموش نشود. در این جشنواره فرصتی برای من فراهم شد تا خدمتگزار سینمای ایران باشم.


«موقعیت مهدی» بهترین فیلم شد/غرور سیمرغ بلورین در فجر چهلم


آغاز جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از فردا


محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر، بیان کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب به پایان می‌رسد؛ عدد ۴۰ عددی مقدس در فرهنگ دینی ما است. از صبح فردا جشنواره چهل و یکم فیلم فجر برای ترسیم سینمایی امیدآفرین، آگاهی‌بخش و انگیره دهنده شروع به کار می‌کند. عدالت فرهنگی که شعار دولت ما است، در این دوره از جشنواره با اکران آثار در ۳۱ استان به ثمر نشست. انواع ژانرها در سینما حضور داشتند و با حضور چهار نسل هنرمند سینمای بعد از انقلاب، جشنواره رونق گرفت.


«موقعیت مهدی» بهترین فیلم شد/غرور سیمرغ بلورین در فجر چهلم


فرهنگ غذای روح است


علی نصیریان در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر و در مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی، کارگردان و فیلمنامه نویس پیشکسوت سینما، گفت: خیلی خوشحالم که از اواخر دهه ۱۳۲۰ که وارد کار نمایش شدم، به خصوص در حوزه تئاتر و سینما تا این اندازه خوب کار شده و تا این حد رشد کردیم. سینمای جدید ما قبل از انقلاب در اواخر دهه ۴۰ با سینماگران فرهیخته و فیلم‌های خوب آغاز شد و بعد از انقلاب رشد کرد. خدا را شاکرم که از آن زمان که در خرابه ها و خیابان ها تمرین می کردم، به اینجا رسیدیم که امروز فیلم‌های ایرانی در جشنواره های خارجی حضور پیدا می‌کنند.


«موقعیت مهدی» بهترین فیلم شد/غرور سیمرغ بلورین در فجر چهلم


اسامی برندگان سیمرغ بلورین چهلم


به گزارش ایرنا، برندگان سیمرغ بلورین چهلمین جشنواره فیلم فجر عبارتند از: 


حبیب مجیدی برای عکس‌های فیلم منصور – برنده سیمرغ 


پوستر فیلم پیرمردها نمی‌میرند اثر احسان بَرآبادی – برنده دیپلم افتخار


 امید میرزایی برای ساخت آنونس فیلم‌های صحنه‌زنی و تک تیرانداز – برنده سیمرغ 


فیلم کوتاه داستانی ارفاق به کارگردانی رضا نجاتی – برنده سیمرغ


مستند کوتاه احتضار به کارگردانی حجت طاهری – برنده سیمرغ بلورین


فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی در بخش بهترین فیلم از نگاه ملی  – برنده سیمرغ 


سیمرغ بهترین جلوه بصری برای فیلم دسته دختران به حسن نجفی و امیر ولی‌خانی 


ایمان کرمیان برای فیلم موقعیت مهدی در بخش بهترین جلوه های میدانی – برنده سیمرغ 


امید گلزاده برای بهترین چهره پردازی در فیلم‌های برف آخر و شادروان – برنده سیمرغ 


محمدرضا شجاعی، بهترین طراحی صحنه برای فیلم ضد – برنده سیمرغ 


مسیح حدپور سراج برای بهترین تصویربرداری در فیلم موقعیت مهدی  – برنده سیمرغ


مسعود سخاوت‌دوست برای بهترین صدابرداری فیلم موقعیت مهدی  – برنده سیمرغ؛ همچنین بهزاد عبدی برای فیلم علف‌زار  – دیپلم افتخار 


علیرضا علویان برای بهترین صداگذاری در فیلم‌های علف‌زار و بدون قرار قبلی – برنده سیمرغ 


مارال جیرانی برای بهترین طراحی لباس فیلم خائن‌کشی – برنده سیمرغ 


حبیب الله والی نژاد برای بهترین تهیه کننده، فیلم موقعیت مهدی  – برنده سیمرغ 


امین حیایی، بازیگر نقش اول مرد در فیلم برف آخر  – برنده سیمرغ 


طناز طباطبایی، بازیگر نقش اول زن برای فیلم بی‌رویا – برنده سیمرغ 


علی‌اکبر اُصانلو برای بازی در فیلم نگهبان شب به دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رسید و نادر سلیمانی هم در این بخش، برنده سیمرغ بلورین برای فیلم ضد شد.


صدف اسپهبدی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم علف‌زار، برنده سیمرغ گرفت و فرشته حسینی در همین بخش برای فیلم دسته دختران دیپلم افتخار دریافت کرد.


رضا میرکریمی در بخش بهترین کارگردانی برای فیلم نگهبان شب، برنده سیمرغ شد؛ سیدهادی محقق در همین قسمت برای فیلم دِرب به دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران رسید. همچنین امیرحسین عسگری در همین بخش برای فیلم برف آخر، سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد.


موقعیت مهدی بهترین فیلم اول به کارگردانی هادی حجازی‌فر – برنده سیمرغ 


بهترین فیلمنامه برای فیلم علف‌زار به کارگردانی کاظم دانشی  – برنده سیمرغ