ملت ایران و افغانستان فریب غرب و تولید محتواهای جعلی را نخورند


تهران- ایرنا-رییس خبرگزاری صدای افغان با اشاره به راهکارهای مقابله با توطئه دشمن، افزود: ملت‌های ایران و افغانستان باید هوشیار شوند و به راحتی فریب غرب و تولید محتواهای جعلی را نخورند. 


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، نشست هم‌اندیشی فعالان مهاجر افغانستانی پیرامون تحولات اخیر بین ایران و افغانستان با عنوان «ایران‌هراسی در افغانستان و افغانستان‌هراسی در ایران» در خبرگزاری صدای افغان (آوا) در تهران برگزار شد.


حجت‌الاسلام سید عیسی حسینی مزاری رییس خبرگزاری صدای افغان در این نشست با اشاره به نیازهای افغانستان در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی گفت: افغانستان به شدت نیاز به ارتقای فرهنگ بومی و فرهنگ در عرصه‌های مختلف در زمینه سیاسی، آموزشی، اجتماعی و دارد.  جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها می‌تواند کمک‌های بسیار بزرگی به ملت افغانستان داشته باشد.


رییس خبرگزاری صدای افغان ادامه داد: نکته دیگری که ایران می‌تواند در آن به افغانستان کمک کند، موضوع مهاجرین است که ایران تا به امروز هم کمک‌های بزرگی در این زمینه داشته است. در واقع رسیدگی به امور مهاجرین کمک بزرگی به دولت افغانستان است. 


مزاری با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین و رسیدگی به امور آنها، اظهار کرد: هدف مستقیم دشمن این است که ایران را از کنار مردم افغانستان جدا کند و باعث جلوگیری از استقلال مردم افغانستان شود. 


وی گفت: از بین بردن اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر اهداف دشمن است که اگر یک افغانستان قوی در کنار ایران باشد، طبیعتا اقتدار ایران چند برابر خواهد شد. لذا اگر اجازه بدهند ایران بیش از این پیش برود، به ضرر استکبار خواهد بود. 


رییس خبرگزاری صدای افغان با اشاره به راهکارهای مقابله با توطئه دشمن، افزود: ملت‌های ایران و افغانستان باید هوشیار شوند و به راحتی گول غرب و تولید محتواهای جعلی را نخورند. 


وی اضافه کرد: باید نهضت ملی در راستای آگاه‌سازی ملت‌های دو کشور راه‌اندازی شود. در طول ۲۰ سال گذشته شرایط را برای رسانه‌های افغانستان فراهم نبود؛ نه تنها فراهم نبود، بلکه متاثر از غربی‌ها بود. 


مزاری ادامه داد: امور عناصر رسانه‌ای در افغانستان، مزد بگیر ارزی‌هه بودند و نشریه‌ها و مجلات با پول غربی‌ها منتشر می‌شدند. 


رییس خبرگزاری صدای افغان گفت: توقع می‌رود در شرایط موجود مه فضا بهتر شده و غربی‌های جنایتکار در افغانستان حضور ندارند، زمینه فعالیت‌های رسانه‌های افغانستان فراهم شود. 


مزاری اظهار کرد: رسانه‌های ایران نیز باید بتوانند به خوبی از ظرفیت رسانه‌های خود برای جهت‌دهی مثبت در افکار عمومی استفاده کنند.


وی گفت: به عنوان پیشنهاد باید اضافه کنم که رسانه‌های تیران می‌توانند برنامه‌ها و استراتژی‌های جدید طراحی کنند تا برای آگاه‌سازی مردم ایران تلاش شود که دشمن نتواند با هر بهانه‌ای روی افکار مردم تاثیر بگذارد.


مزاری اضافه کرد: در بحث مقابله با تهدیدات، حکومت‌ها باید دارد عمل شوند و در کنار رسانه‌ها و با حمایت از آن‌ها با تهدیدات، عناصر و جریانهای موجود در مقابل دو ملت بایستند. 


وی با بیان اینکه افرادی در افغانستان علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، گفت: حکومت افغانستان باید بای این عناصر مقابله کند. در این صورت است که زمینه‌های به رسمیت شناخته شدت افغانستان فراهم شود. 


رییس خبرگزاری صدای افغان اذعان داشت: نمایندگی‌های ایران نیز در افغانستان در خطر هستند. اگر امنیت این نمایندگی‌های فراهم نشود، نمی توان توقع همکاری از جمهوری اسلامی ایران داشت.


مزاری در پایان با بین اینکه ایران نیز باید جلوی فعالیت‌های مخرب علیه افغانستان را بگیرد و اجازه ادامه چنین روندی را در رسانه‌ها، فضای مجازی و فضای فیزیکی را ندهد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از افغانستان ‌هراسی در ایران و ایران‌هراسی در افغانستان جلوگیری کنیم تا دوستی و همکاری دو ملت ادامه پیدا کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40