قالیباف جوانان محور تحول و پیشگامان و پیش آهنگان جامعه هستند


تهران – ایرنا – رییس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که از جوانی صحبت می کنیم معتقد هستیم جوانان محور تحول و پیشگامان و پیش آهنگان جامعه هستند.


به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از جوانان فعال فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور به مناسبت روز جوان، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت علی اکبر (ع) افزود: برای من افتخار است در این روز که به نام جوان نامگذاری شده در جمع شما جوانان عزیز هستم و خوشحالم که حرف دل خودتان را در حوزه های مختلف مطرح کردید.


وی افزود: یکی از عزیزان در صحبت هایش بنده را خطاب قرار داد مبنی بر اینکه در سن ۲۱ سالگی فرمانده لشکر ۵ نصر بوده ام اما باید بگویم، اگرچه از نظر سیستماتیک و جایگاهی چنین برداشتی وجود دارد اما بنده در لشگر صرفا مسئول رزمنده ها بودم، رزمنده هایی که افرادی همچون شهید رستمی و شهید نظرنژاد فرمانده آن ها بودند و بنده پادویی آن ها را می کردم و آرزو می کردم یک بار با آن ها روبه رو شوم.


رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آن زمان گرفتن مسوولیت حتی به ذهن ما هم خطور نمی‌کرد و اصلا موضوعی مانند فرمانده شدن و مسوول شدن حائز اهمیت نبود، ضمن آنکه درجه و سازمانی نیز به آن معنا وجود نداشت و ما به صورت جهادی دور هم جمع شدیم.


قالیباف تاکید کرد: به خود جرات می دهم که با شما صریح صحبت کنم چرا که همانطور که انقلاب اسلامی از ۱۸ سالگی به من فرصت کار کردن داد، وظیفه خود می دانم فرصت را برای کار کردن شما جوانان فراهم کنم.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه سر تعظیم مقابل پیشکسوتان عرصه سیاست فرو می آورم اما در هر جا که خدمت کرده‌ام جوانان را به کار گرفته ام و از شما می خواهم خروجی کار این جوانان را با خروجی کار دیگر افرادی که در این فرصت ها و موقعیت ها فعالیت کرده اند مقایسه کنید.


رئیس قوه مقننه اظهار کرد: نخستین بار که با نام امام راحل آشنا شدم ۱۴ الی ۱۵ سال داشتم و از زمانی که به یاد دارم این مرد الهی جز برای خدا کلامی نگفت و جز برای خدا گامی برنداشت و در مرحله بعد به مردم و جوانان تکیه کرد، جوانان نیز با روحیه اخلاص و محبت خود توانستند با امام ارتباط برقرار کنند و ارتباط قوی بین جوانان و امامشان برقرار شد.


وی افزود: امام(ره) فرمودند دولت ها نباید در کاری که مردم انجام می دهند دخالت کنند و دولت صرفا باید کارهایی را انجام دهد که مردم نمی توانند انجام دهند.


قالیباف تصریح کرد: درواقع خداباوری و مردم باوری در تمامی شئونات و شخصیت امام نهفته بود و این در جامعه نهادینه شد و حتی نهادهای بزرگی مانند جهاد سازندگی و سپاه در ابتدا بدون نام و شکل ساختاری و سازمانی ماه ها برای مردم کار کردند و بعدا شکل سازمانی و ساختار به خود گرفتند.


قالیباف بیان کرد: در واقع زمانی که از جوانی صحبت می کنیم یعنی معتقدیم جوانان محور تحول و پیشگامان و پیش آهنگان جامعه هستند، اما کدام جوانان؟ حضرت آقا از آن ها با عنوان جوانان مومن، آگاه، کاردان و کاربلد نام برده اند و به تعبیر من جوانانی که هم خوب کار می کنند و هم کار خوب می کنند چرا که برخی افراد خوب کار می کنند اما الزاما کار خوب نمی کنند.


وی تاکید کرد: باور من این است که باید برای کار تلاش کنیم و کار کردن در نظام بوروکراسی و اجرایی تعریف نمی‌شود.


قالیباف گفت: زمانی که شهید سلیمانی به شهادت رسیدند حضرت آقا فرمودند؛ اگر ایشان به شهادت نرسیده بود تا ۱۰ سال دیگر او را در سمت فرمانده نیروی قدس نگه می داشتم اما سوال این است چطور حضرت آقا که از جوان‌گرایی سخن می گویند،  چنین نظری در مورد شهید سلیمانی داشتند؟ به این دلیل که شهید را جوان، چابک، نوآور، دانا، بن بست شکن، خستگی ناپذیر، با ایمان، با اخلاص، انقلابی، بی ادعا و دور از قبیله گرایی و سیاسی گرایی می دانستند بنابراین غرض از جوان گرایی فقط سن نیست.


رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه در دوران ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی اکثر کارها توسط جوانان انجام شد اما همان زمان نیز جوانانی بودند که حال و حوصله جبهه رفتن نداشتند و وارد سیستم اداری شدند و حتی بعد از آنکه جوانان از جبهه آمدند برای آن ها فرصت جذب فراهم نکردند.


وی با بیان اینکه این سیستم بوروکراسی امروز همچون اسب سرکش شده و در مسیر مصالح مردم و انقلاب حرکت نمی کند، گفت: دلیل این مهم آن است که این بوروکراسی در اختیار کسانی است که از مردم و سنت های انقلاب فاصله گرفته و برای شان خداباوری در مدیریت معنایی ندارد و مدیریت را یک فن می دانند و مساله ای همچون مدیر اسلامی و غیراسلامی را قبول ندارند و راه اصلاح این است که به همان خداباوری و مردم‌باوری بازگردیم.


قالیباف عنوان کرد: اگر من امروز تحرک و چابکی یک جوان را نداشته باشم حق ندارم اینجا بایستم در واقع من حق ندارم مسوولیت خدمتگزاری در مجلس را بر عهده بگیرم و حتی اگر کسی در مجلس بیشتر از من کار کند من دیگر نمی توانم خادم مردم در این مسوولیت باشم، ضمن آنکه حضور من در مجلس چیزی از مسوولیت های اجرایی من نکاسته است چرا که زمانی نمی توانستیم حتی ۲۰۰ میلیون بودجه برای مناطق محروم جذب کنیم اما اکنون برای مناطق محروم ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که این موفقیتی قابل توجه است.


وی خاطر نشان کرد: ممکن است وظیفه و مسوولیت ما حتی در حد برداشتن یک سنگ باشد. پس باید بدانیم برداشتن همان یک سنگ یا مدیریت یک کار عمرانی در نزد خداوند با هم تفاوتی ندارد. مهم این است که هر کس هر جایی که قرار داشته باشد به وظیفه خود عمل کند.


رییس مجلس تصریح کرد: جهادی کار کنیم خداوند برای همه اهداف بخصوص محرومیت‌زدایی به ما کمک می‌کند. من به همکاران خود گفتم که روزی در مسجدی جهادی عمل کردیم و همین باعث شد تا امروز موفق شویم مبلغ قابل توجهی را به محرومیت‌زدایی اختصاص دهیم و اکنون باید به یاد داشته باشیم اگر محرومان را نادیده بگیریم خدا فرصت کار و خدمت را از ما خواهد گرفت.


وی تاکید کرد: اگر قرار است برای کشور تحولی اتفاق افتد و گام دوم انقلاب که حضرت آقا به آن تاکید دارند محقق شود با همان روحیه دفاع مقدسی و انقلابی خواهد بود.


رئیس قوه مقننه تاکید کرد: شهید سلیمانی با «زینبیون»، «فاطمیون»، «حیدریون» و مستضعفین راه خود را دنبال کرد، همان کسانی که امام (ره) درباره آن‌ها فرمودند کسانی تا آخر خط با این انقلاب می‌مانند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند. باید بدانید کسانی که خوشگذران نیستند و سختی دیده‌اند در این راه حضور خواهند داشت و شهید سلیمانی با همین افراد پوزه آمریکا را در منطقه به زمین زد.


قالیباف ادامه داد: این مساله در اقتصاد نیز صدق می کند چرا که اگر سفره ای پهن کردیم و خودمان روزه گرفتیم اما اجازه دادیم دیگران از آن ارتزاق کنند پیروز خواهیم شد در غیر این صورت از آن خیر و برکتی حاصل نخواهد شد.


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با همه وجود معتقدم موفقیت و پیشرفت در کشور با تک تک شما جوانان مومن، کاربلد، انقلابی و خالص اتفاق خواهد افتاد لذا تمام تلاش خود را برای ایجاد بستر فعالیت برای شما فراهم خواهم کرد اما باید حق تان را خودتان بگیرید و برای خدمت تلاش کنید و بدانید عزت و ذلت دست خداست.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40