فصل جدیدی در توسعه روابط خارجی ایران و تاجیکستان در پیش است


مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: فصل جدیدی در توسعه روابط خارجی ایران و تاجیکستان در پیش است و باید از فرصتهای استثنایی و عمیق با توجه به مشترکات فرهنگی و زبان مشترک بین دو کشور بهره گرفت.


به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری روز شنبه در سفر به تاجیکستان در جمع شرکتها و هلدینگ های بزرگ و دارندگان نشانهای تجاری برتر کشور و استارتاپ ها در محل سفارت ایران در دوشنبه افزود: برای تسهیل و روانسازای تجارت بین دو کشور و ایجاد تفاهم مشترک در مسایل مختلف اقتصادی و فرهنگی و مباحث مبنایی آمادگی هر نوع تلاشی را داریم.


استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های دو کشور و ضرورت توسعه تجارت و صادرات محصولات با کیفیت و دارای استاندارد بالا به تاجیکستان گفت: سفارت ایران در دوشنبه تمام تلاش خود را معطوف به قرار دادن اولویت کار خود در مسایل اقتصادی قرار خواهد داد و برنامه ریزی جدید و فعال و پویایی تنظیم خواهد کرد.


در این نشست غرفه داران نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه حضور یافته و به بحث و تبادل نظر و ارایه پیشنهادات اجرایی خود پرداختند.


استاندار خراسان رضوی در سفری یکروزه به منظور گشایش نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه به کشور تاجیکستان سفر کرده است. 


تاجیکستان با نام رسمی جمهوری تاجیکستان، کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با ۹.۵ میلیون نفر جمعیت و مساحت نزدیک به ۱۴۳ هزار کیلومتر مربع  در آسیای میانه جای دارد. تاجیکستان کوچک‌ترین کشور آسیای میانه است و با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب و شمال، قرقیزستان از شمال و جمهوری خلق چین از شرق، هم‌مرز است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور،  دوشنبه است. زبان رسمی این کشور، زبان فارسی تاجیکی  است.


تاجیکستان هشتمین مقصد صادراتی خراسان رضوی و ایران است، اکثر اقلام صادراتی ایران به کشور تاجیکستان در حوزه مصالح ساختمانی شامل کاشی و سرامیک، انواع رنگ، لوله و پروفیل، ورقه‌های شیشه‌ای است، همچنین انواع شوینده‌ها، مواد غذایی، شیرخشک و دارو نیز شامل اقلام صادراتی به این کشور است.


خراسان رضوی چهارمین هدف صادراتی تاجیکستان بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق است. از جمله اقلام وارداتی تاجیکستان به ایران می‌توان به مواد اولیه و واسطه‌ای برای بخش تولید مانند پنبه، پیله کرم ابریشم، کاغذ و مقوا اشاره کرد. علاوه بر این ایران با داشتن بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی و تاجیکستان با برخورداری از بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی و فلز گران‌بها در دنیا بی‌نظیر هستند.