علی اف وضعیت جاری اجرای کریدور زنگزور را مطرح کرد



P> علی اف در خصوص چشم اندازی راه اندازی این کریدور جدید گفت: ما به این کریدور صرفاً به عنوان یک راه آهن نگاه نمی کنیم. زیرا هم راه آهن و هم بزرگراه از این کریدور عبور خواهد کرد.


به گزارش ایرنا، زنگزور یک کریدور غربی شرقی محسوب می شود که بخش مرکزی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می کند. احیای این کریدور احیای مسیر سنتی اتحاد جماهیر شوروی است؛ در این دوره به دلیل آنکه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان تنشی وجود نداشت از این مسیر تردد انجام می شد که در واقع یک دالان ریلی به شمار می رود. از مسیر زنگزور باکو به نخجوان متصل می شد و همینطور بالعکس. در حال حاضر طرفین در تلاش هستند تا با مذاکره این جاده را احیا کنند.


  وی افزود : قصد داریم در آینده خطوط برق را از آنجا به نخجوان بسازیم . ما برنامه های صادراتی بسیار بزرگی برای برق داریم. فردا ( پنجشنبه ) پایه یک نیروگاه بادی ۲۴۰ مگاواتی گذاشته می شود. سرمایه گذاران خارجی مدتی پیش  به طور رسمی برای ساخت نیروگاه خورشیدی جدید ۲۴۰ مگاواتی در منطقه جبرائیل به ما مراجعه کرده اند. در نیروگاههای “خداآفرین ” و قیز قلعه سی ” ( بر روی رود ارس )  می توانیم ۱۴۰ مگاوات برق تولید کنیم . در شهرستانهای کلبجر و لاچین پتانسیل حدود ۱۰ هزار مگاوات تولید برق وجود دارد. به همین دلیل است که منظور ما همچنین کشیدن خطوط برق از طریق این کریدور نیز هست.


  علی اف افزود :  پس از آن ممکن است خطوط لوله گاز از آنجا عبور کند. یک خط می تواند از منطقه “قافان” و یک خط از “مهری” ارمنستان  عبور کند. یک خط گازی هم می تواند از منطقه “قاراکیلسه” که ارامنه به آن “سیسیان” ( در خاک ارمنستان )  می گویند،  بگذرد. بنابراین کریدور زنگزور باید کل منطقه زنگزور را پوشش دهد. همانطور که می دانید، طرف ارمنی در ابتدا به آن اعتراض داشت. امروز هم در فضای سیاسی ارمنستان نظراتی وجود دارد که این کریدور برای ارمنستان نامطلوب است.


رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که در حال حاضر هواپیماهای این کشور از طریق کریدور زنگزور به مقصد نخجوان پرواز می کنند ، گفت : ما از این کریدور برای پرواز هواپیما ها  بدون مجوز ارمنستان استفاده کردیم. همه بدانند که ما از آنها اجازه نگرفتیم. این حق ماست، این یک کریدور بین المللی است. در سیستم هوانوردی دنیا قوانینی وجود دارد، یعنی می توان از کریدور موجود استفاده کرد. تصمیم گرفتیم از آن برای اجرای پروازهای هواپیما ها از  کریدور زنگزور استفاده کنیم. پرواز به نخجوان باعث صرفه جویی در زمان و سوخت می شود. اما نکته اصلی، البته، این نیست. وظیفه اصلی باز کردن این کریدور بود.


  علی اف اظهار داشت : ما به طور مداوم برای حل این مساله فعالیت داشتیم وکارگروهی در سطح معاونان نخست وزیر روسیه، آذربایجان و ارمنستان وجود دارد. این کارگروه از خاک ارمنستان بازدید و مسیرهای احتمالی بزرگراه را مورد بررسی قرار داد. در مرحله اولیه، طرف ارمنی اعلام کرد که امکان ساخت جاده در آنجا وجود ندارد. با این حال، ما می دانیم که چنین پروژه ای در زمان شوروی سابق وجود داشت.


رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که ارمنستان در  زمان شوروی سابق  مخالف برقراری ارتباط جاده ای بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان بود و آن زمان هم به بهانه های مختلف اعتراض کردند ، افزود : در حال حاضر کارگروه یاد شده امکانات برای ایجاد ارتباط جاده ای در این مسیر را تایید کرد. به نظر می رسد ارمنستان در مرحله اولیه، با راه آهن و سپس با ساخت بزرگراه موافقت کرد. این تایید شده است. در حال حاضر بحث مسیر بزرگراه که از کجا می گذرد مطرح است. شرط اصلی ما این است که کوتاه ترین مسیر را داشته باشیم و بتوانیم در تمام فصول سال از این مسیر استفاده کنیم. چون آب و هوا  آنجا در بعضی جاها نامساعد است .


  علی اف با تاکید بر اینکه این کریدور اجرا خواهد شد ، بررسی این موضوع را در قالب فرمت همکاری منطقه  ای ۳+۳  امکان  پذیر دانست و گفت :  اگرچه جلسه اول در قالب این فرمت همکاری ماهیت مقدماتی داشت، من مطمئن هستم که در جلسه دوم بحث های اساسی تر در مورد گشایش ارتباطات انجام خواهد گرفت . کشورهای منطقه از  آن بهره مند خواهند شد و  ارمنستان نیز اگر از  مواضع ضد آذربایجانی، اسلام هراسی و ضد ترکی خود دست بردارد، می تواند از این موضوع بهره مند شود.


  راه اندازی کریدور ارتباطی میان مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ارمستان یکی از مفاد توافقنامه سه  جانبه  ۱۰  نوامبر سال ۲۰۲۰ روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ در قره باغ می باشد .