عرضه بنزین نوروزی بدون محدودیت


تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌نویسد: مصرف بنزین در سال‌جاری نزدیک به ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و اکنون احتمال داده می‌شود که در تعطیلات نوروزی تقاضای بنزین ۱۵ درصد دیگر بیشتر شود.


جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با روزنامه ایران بیان می‌کند: «برای نوروز امسال شرایط را پیش‌بینی کرده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا سوخت مورد نیاز متناسب با رشد تقاضا فراهم باشد.» او ادامه می‌دهد: «در این راستا، تمام نقاط کشور را رصد کرده‌ایم و در مسیرهای پرتردد نیز مدیریتی جدی‌تر داشته‌ایم تا مشکلی از نظر عرضه سوخت به‌ویژه بنزین رخ ندهد.»


معاون وزیر نفت می‌گوید که این نیازسنجی با توجه به روند مصرف در سنوات گذشته انجام شده است. سالاری توضیح می‌دهد: «بر مبنای روند مصرف بنزین در شرایط عادی، تقاضای بنزین در نوروز ۱۴۰۱ را پیش‌بینی کرده‌ایم و هر اندازه مصرف افزایش داشته باشد، باز هم تأمین صورت می‌گیرد.»
او با اشاره به رکوردشکنی مصرف بنزین در نوروز ۱۳۹۸ و عبور مصرف از ۱۳۵ میلیون لیتر در روز، می‌گوید: «حتی برای تأمین این میزان مصرف نیز آمادگی داریم و جای نگرانی نیست.»


به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، این تأمین بنزین نوروزی بدون آنکه نیاز به واردات بنزین باشد انجام می‌شود و از محل بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های کشور تأمین خواهد شد. مصرف بنزین اکنون در محدوده ۹۰ میلیون لیتر در روز است و برای تأمین در صورت افزایش این رقم نیز آمادگی وجود دارد.


پیش‌بینی جهش تردد در ایام نوروز ۱۴۰۱


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که در ایام نوروز ترددها رونق داشته باشد و مردم مسافرت‌های نوروزی را داشته باشند؛ از این‌رو بحث نظارت بر فعالیت بدون نقص جایگاه‌ها بسیار مهم است و در دستور کار ما قرار دارد.»


کرامت ویس کرمی اذعان می‌کند: «نه تنها در بحث تولید و تأمین بنزین برای هموطنان مشکلی وجود ندارد، در بحث جایگاه‌های سوخت نیز هم از سوی مجموعه ما به‌عنوان متولی و ناظر عالی عرضه سوخت در کشور و هم از سمت خود جایگاه‌ها که بالغ بر ۶۷۰۰ باب جایگاه هستند، این آمادگی را باید کسب کنیم تا نواقص و نارسایی‌هایی که وجود دارد را برطرف کنیم؛ از این‌رو برای ورود به تعطیلات نوروزی که معمولاً از بیستم یا نهایتاً بیست و پنجم اسفندماه آغاز می‌شود، کارهای معمول و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»


او در گفت‌وگو با «تسنیم» تصریح می‌کند: «روند مصرف بنزین در کشور به‌دلیل نزدیک شدن به ایام پایانی سال و ایام نوروز روندی صعودی دارد. در ایام تعطیلات نوروزی اگر از بابت کرونا، محدودیتی وجود نداشته باشد، افزایش مصرف بنزین بیش از این ارقام خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم در ایام نوروز ۱۴۰۱، روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشیم. حتی ممکن است در برخی ایام نوروز، مصرف روزانه بنزین به بالای ۱۱۰ میلیون لیتر هم برسد، اما پیش‌بینی می‌کنیم میانگین مصرف بنزین در ایام پایانی سال‌جاری و ایام نوروز، حداقل به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.»



احتمال افزایش ۱۵ درصدی مصرف در تعطیلات


در همین حال، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور نیز پیش‌بینی می‌کند که میزان مصرف بنزین در ایام نوروز تا حدود ۱۵ درصد افزایش یابد، اما جایگاه‌های کشور نیز از حالا برای تأمین این نیاز آماده‌اند. اسدالله قلی‌زاده می‌گوید که تأمین و توزیع بنزین ایام نوروز در جایگاه‌ها بدون محدودیت انجام می‌شود.


به گفته قلی‌زاده، در هفته‌های گذشته جلسات آمادگی ویژه ایام نوروز بین مجموعه صنفی جایگاه‌داران و مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شده و با پیش‌بینی‌های لازم تصمیمات اتخاذ شده است تا هیچ جایگاه فعالی در کشور بدون سوخت نماند و مردم در هر جایگاه سوختی که اراده کنند بتوانند سوختگیری انجام دهند.


او در گفت‌وگو با ایلنا از مردم خواست در ایام پرتردد نوروزی به توصیه‌های ایمنی و فنی در جایگاه‌ها توجه کنند، هنگام سوختگیری بنزین در اطراف نازل تجمع نکنند و فقط یک نفر برای انجام امور لازم از خودرو پیاده شود و رعایت پروتکل‌ها و سایر امور بهداشتی و حفظ محیط زیست را در اولویت خود قرار دهند.


بررسی روند مصرف بنزین در سال‌های اخیر


با بررسی سه سال گذشته مشخص می‌شود که در نوروز ۱۴۰۰ میانگین مصرف بنزین به ۸۵ میلیون لیتر در روز رسید و نزدیک به دو برابر شد. نوروز ۱۳۹۹ نیز مصرف بنزین به روزی ۴۴ میلیون لیتر رسید که تقریباً در یک دهه اخیر بی‌سابقه بود. علت این کاهش مصرف، محدودیت‌های تردد ناشی از شیوع ویروس کرونا بود و میزان مصرف ۵۰ میلیون لیتر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن کاهش داشت.


بر پایه آمار ارائه شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیشترین مقدار مصرف بنزین کشور در ایام نوروز ۱۳۹۸ در روز ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۷، با رکورد ۱۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر ثبت شد که رکوردی بی‌سابقه و تاریخی از نظر میزان مصرف بنزین بود. البته در روز سیزدهم فروردین ماه سال ۱۳۹۸ مصرف به ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر رسید.


خبری از سهمیه نوروزی نیست؟


در خصوص سهمیه بنزین نوروزی، مسئولان مربوطه می‌گویند که به سبب شرایط کرونایی هنوز در هیچ جلسه‌ای درباره سهمیه بنزین نوروزی صحبت نشده و احتمالاً نوروز ۱۴۰۱، سومین عیدی است که در شرایط کرونایی اتفاق می‌افتد و سفرهای نوروزی امسال هم شامل محدودیت‌هایی است و قرار نیست که سهمیه بنزین نوروزی در کارت‌های سوخت شارژ شود.


علاوه بر مسأله کرونا، کارشناسان می‌گویند که میزان مصرف بنزین به خودی خود در کشور بالاست و تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری به خودروها برای نوروز، میزان مصرف را بیشتر می‌کند. از طرف دیگر، با افزایش قیمت جهانی نفت، هر روز یارانه پرداختی دولت برای بنزین افزایش پیدا می‌کند. در یکی دو ماه اخیر بارها عنوان شد که قیمت واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان است اما دولت این بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به دست مردم می‌رساند. واریز سهمیه بنزین نوروزی به معنای افزایش یارانه نجومی است که دولت برای بنزین پرداخت می‌کند. ایران با جمعیتی ۸۴ میلیون نفری روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف بنزین در چین با جمعیتی ۱.۵ میلیارد نفری روزانه ۴۵۰ میلیون لیتر برآورد می‌شود که نشان می‌دهد سرانه مصرف بنزین در ایران سه برابر پرجمعیت‌ترین کشور جهان است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40