عدم استجابت دعا خلف وعده الهی نیست


ایسنا/قم پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم عنوان کرد: خداوند بیان می‌کند که تضرع بنده مومن خود را دوست دارد و این تضرع موجب قرب الهی می شود، بنابراین برخی دعای ما مستجاب نمی شود تا بیشتر به حضرت حق روی آوریم و این عاملی برای نزدیکی و رسیدن به قرب الهی باشد.


سید محمد مهدی موسوی استاد و پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: دعا و راز و نیاز با خالق یکتا یکی از بزرگ ترین موهبت هایی است که از جانب خداوند به بندگان اعطا شده اصل دعا بر این پایه است که خداوند این اجازه را به انسان داده که بتواند در هر زمان که نیاز داشت با خالق خود صحبت کند.


این پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم، تاکید کرد: خداوند متعال می فرماید: «ادعونی استجب لکم»؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. پروردگار به اندازه ای دعای بندگان اش را دوست دارد که به حضرت موسی(ع) می‌فرماید: حتی نمک طعام خود را از من درخواست کن.


موسوی با اشاره به فلسفه دعا در قرآن کریم، یادآور شد: خداوند متعال در سوره فرقان آیه ۷۷ می‌فرماید: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ»، ای پیامبر بگو که اگر دعای شما نبود خدا به شما توجه و اعتنایی نداشت. بنابراین فلسفه دعا فقط گرفتن حاجت نیست بلکه برقراری ارتباط با ذات باری تعالی است در حالی که بسیاری از افراد به این مسئله توجهی ندارند.


وی با بیان اینکه دعا قضای حتمی را از بنده مومن برمی گرداند، تصریح کرد: هدف از دعا تنها برآمدن حاجت و رفع گرفتاری‌ها و شفای بیماران نیست بلکه یک نیاز برای روح انسان است؛ به همین جهت هدف از دعا، اتصال به پروردگار است.


این پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم، در رابطه با چرایی مستجاب نشدن برخی از دعاهای انسان، اظهار کرد: استجابت برخی از دعاها به صلاح انسان نیست، همانطور که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «عَسی أنْ تُحِبُّوا شیئاً و هُوَ شَرٌّ لَکُم»؛ شاید چیزی را دوست بدارید و حال آنکه برای شما بد است. «وَ عَسَی أنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم»؛ گاهی چیزی را دوست نمی‌دارید و حال آنکه برایتان نیک است.


موسوی در رابطه با اینکه عدم اجابت برخی دعاها به صلاح خود دعاکننده است، اضافه کرد: در داستان معروفی آمده است؛ دزدی از مارگیری، ماری را ربود. مارگیر که بسیار ناراحت شده بود و آن مار را گران‌بها می دانست دست به دعا برداشت که خدایا مار را به من باز گردان. در حالی که مار زهرآگین دزد را نیش زد و او را کشت. زمانی که مارگیر این اتفاق را دید متوجه شد که به اجابت نرسیدن دعایش نه تنها برای او زیان‌بار نبوده بلکه یکسره سود و نفع بوده است.


این پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم گفت: در روایات آمده است وقتی انسان دست به دعا بر می دارد، آن دست عطا الهی را دریافت کرده و متبرک شده است؛ همچنین در روایت داریم که اگر مؤمن می دانست که در مصیبت‌ها چه پاداشی برای او نهفته است، آرزو می کرد که با قیچی تکه تکه شود. با توجه به این مسئله گاهی اجابت دعا به تاخیر می افتد تا پاداش درخواست کننده بیشتر شود.


وی تصریح کرد: در روایات تاکید شده که خداوند یا خواسته بندگان اش را با شتاب می دهد یا برای آخرت او ذخیره می کند و یا معادل آن ناگواری ها و بدی ها را از او برمی دارد، همچنین در روایات آمده است که بندگان در روز قیامت می گویند خدایا ای کاش در خواسته‌های من شتاب نمی کردی و در دنیا نمی دادی و همه را برای قیامت ما ذخیره می کردی.


موسوی ادامه داد: خداوند بیان می‌کند که تضرع بنده مومن خود را دوست دارد و این تضرع موجب قرب الهی می شود، بنابراین برخی دعای ما مستجاب نمی شود تا بیشتر به حضرت حق روی آوریم و این عاملی برای نزدیکی و رسیدن به قرب الهی باشد.


وی با بیان این که از شروط استجابت دعا رفع موانع آن است، افزود: نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آن‌ها، ستم کردن به مردم و کمک کردن به ستم‌کاران سبب عدم استجابت دعا می شود به همین جهت لازمه استجابت دعا رفع این موانع است.


این پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم عنوان کرد: بسیاری از نعمت هایی که ما در زندگی امروز خود از آن برخوردار هستیم، زمانی آرزوهای ما بوده که برای ما عادی شده و به چشم نمی‌آید، به همین جهت فراموش می کنیم که شکر این نعمت ها را به جا بیاوریم بنابراین اگر شکر نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده را به جا نیاوریم چطور می توانیم توقع استجابت دعاهای خودمان را داشته باشیم.


موسوی یادآور شد: مومنان برای گرفتن حاجت باید اهل بیت (ع) را واسطه قرار دهند چرا که ائمه معصومین (ع) آبرومندان درگاه خداوند هستند و این واسطه قرار دادن سبب توجه بیشتر خداوند می‌شود و ما در رسیدن به حاجات خود توفیق بیشتری خواهیم داشت.


وی با بیان اینکه یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که باید سطح دعاهای خودمان را ارتقا دهیم، افزود: در فرازی از دعای عرفه امام حسین (ع) می فرماید: خدایا حاجتی دارم که اگر اجابت کنی من هیچ ضرری نمی کنم و اگر آن حاجت را استجابت نکنی در حالی که دیگر حوائج ام را بدهی به من هیچ نفعی نمی رساند اللّهُمَّ أسأَلُک فَکاک رَقَبَتی مِنَ النّارِ؛ خدایا از تو درخواست می کنم که مرا از آتش برهانی.


موسوی با اشاره به فرازی از دعای مجیر «أَجِرْنا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیر» و دعای جوشن کبیر «خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِ»، تصریح کرد: اهل بیت (ع) تاکید کردند که خلاصی و نجات از آتش جهنم باید دعای مومنان باشد اما متاسفانه ما بندگان مسائل کوچک و بی اهمیت را از محضر الهی درخواست می کنیم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگرراهنمای خرید دمپایی