صادرات نفتکش به حیاط خلوت آمریکا پایان ساختار تحریم هاست


تهران – ایرنا – کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: صادرات نفتکش به حیاط خلوت آمریکا، پایان و شکست تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران است.


حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به تولید کشتی‌های نفتکش توسط ایران و صدور آن به ونزوئلا، گفت: تولید کشتی‌های نفتکش در شرایط تحریمی و در شرایطی که ایران توان برطرف کردن نیازهای داخلی خود را ندارد، حامل پیام‌های مهمی برای کشورهای منطقه‌ای و غربی است.


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اولین پیام این اقدام، اقتدار ملت ایران به عرصه بین‌المللی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر توانسته است توان ساخت کشتی‌های غول‌پیکر که در انحصار برخی از کشورهاست را به دست بیاورد. علاوه بر این کشور در تولید نفتکش به مرحله‌ای رسیده که لیسانس تولید آن، قابلیت کشتیرانی بین‌المللی پیدا کرده است و  این پیام مهم ملت ایران در شرایط تحریمی است.


وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به مرحله‌ای از توانمندی داخلی رسیده است از کشورهایی مانند ونزوئلا، سفارش ساخت دو نفتکش میگیرد که یکی از آنها تحویل داده شده و یکی هم در حال ساخت است و این نشانه خودکفایی ایران در صنعت است.


کنعانی‌مقدم با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در زمینه توسعه دریامحور، تصریح کرد: یکی از پایه‌های توسعه دریامحور در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساخت کشتی و شناور است. بنابراین این اقدام جمهوری اسلامی در پیام دوم، اطاعت از امر رهبری را به ذهن متبادر می‌کند که قطعا می‌تواند هم در بحث نیروی دریایی ما و هم در بحث تجارت و اقتصاد موثر باشد.


این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در رده کشورهای صنعتی و قدرتمندی قرار گرفته که تمام نیازهای خود خصوصا در زمینه حمل و نقل و کشتیرانی و همچنین ساخت ناو و ناوچه‌های یگان‌های دریایی برطرف می‌کند و در این حوزه به خودکفایی رسیده است.


کنعانی ‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند و دشمن مشترکی دارند، لذا همکاری دو کشور توانسته است تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بی‌اثر کند و در گذشته نیز با صدور ۵ کشتی حامل بنزین، مبادلاتی با یکدیگر داشته باشند لذا برخی از کالاهای مورد نیاز ایران از طریق این کشور تهیه می‌شود و عملا تحریم‌های آمریکا اثری بر مبادلات تجاری و اقتصادی کشور نخواهد داشت.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40