شیوع برق آسای امیکرون در سراسر کشور


تهران- ایرنا- شیوع روزافزون اُمیکرون در کشور، نگرانی‌ها درباره موارد ابتلا و تعداد فوتی‌ها را افزایش داده است، به طوری که کارشناسان نظام سلامت همچنان اعتقاد دارند تزریق دوز سوم و رعایت فاصله اجتماعی بهترین و موثرترین راه‌ مقابله با این موج جدید است.


رسانه‌های مختلف، نگاه ویژه‌ای به شیوع گسترده سویه جدید کرونا با نام امیکرون داشته‌اند. به گونه‌ای که طیف‌های گوناگون خبری از جمله اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می‌شود.



رسانه‌های اصولگرا


مبادا دیگران بفهمند کرونا دارم؟


روزنامه ایران در گزارشی نوشت: پیک پنجم کرونا با تشخیص درگیری ریه همراه پدر و مادرش در بیمارستان بستری شد. از آنهایی بودند که با گذشت ۱۰ روز از بیماری‌شان هنوز اصرار داشتند، سرما خورده‌اند. هرقدر هم خطاب به آنها می‌گفتی الان سرماخوردگی نداریم و هرچه هست کروناست، زیر بار نمی‌رفتند. آخرسر یکی از بستگان با زور و اجبار سوار ماشین‌شان کرد و به اولین بیمارستان رساند. اولین اظهارنظر پزشکان این بود چرا آنقدر دیر مراجعه کردید. حالا چه باورتان بشود و چه نشود بازهم در پیک ششم کرونا با سرفه، سردرد و بدن درد شدید همگی اصرار دارند سرما خورده‌اند و نه حاضرند خودشان را قرنطینه کنند و نه می‌پذیرند به پزشک مراجعه کنند. حتماً شما هم این روزها این جمله را زیاد شنیده‌اید من که کرونا ندارم سرما خورده‌ام. نمی‌دانم شما جزو کدام دسته هستید، مثل خانواده‌ای هستید که شرح‌شان را برایتان نوشتم یعنی اهل انکار هستید یا پذیرفتن مشکل یا بیماری؟ برخی فکر می‌کنند اگر موضوعی را انکار کنند، آرامش بیشتری دارند، اما گاهی پذیرفتن یک مشکل و بیماری کمک بیشتری می‌کند و نه تنها به خودمان کمک می‌کند که خیر عمومی هم دارد. مثل همین کووید۱۹ که دو سال است از زندگی‌مان چیز دیگری ساخته. انکارش نه تنها به قیمت سلامت خودمان تمام می‌شود که به تعداد دیگری هم صدمه می‌زند. زهرا از آنهایی است که می‌گوید اوایل شیوع ویروس کرونا از گفتن صادقانه بیماری‌اش در ساختمان محل زندگی‌اش لطمه خورده. «وقتی صادقانه گفتم من و همسر و دو فرزندم کرونا گرفته‌ایم خیلی رفتار همه عوض شد. مثلاً مدت‌ها نمی‌توانستیم از آسانسور استفاده کنیم. یا بچه‌ها با فرزندان من مدت‌ها بعد از بهبود هم بازی نمی‌کردند. بعد متوجه شدم بقیه اهالی هم کرونا گرفته‌اند اما کسی به روی خودش نیاورده. صداقت ما باعث شد بیشتر ضرر کنیم.


من به همه گفتم کرونا داریم تا مبادا کسی را مبتلا کنیم اما همین روزها هم می‌بینم عده‌ای نمی‌پذیرند کرونا دارند و می‌گویند سرما خورده‌ایم. راستش این همه اصرارشان بیشتر خنده‌دار است. دنیا درگیر یک بیماری است اما آنها هنوز اصرار دارند کرونا ربطی به آنها و خانواده‌شان ندارد.» محمد از آنهایی است که در پیک پنجم در بیمارستان بستری شد، دقیقاً به خاطر اینکه نمی‌خواست قبول کند کرونا دارد. «وقتی رفتم دکتر، او گفت یک هفته طلایی درمان را از دست داده‌ای. آن موقع هنوز واکسن هم نزده بودم. پرسید چرا آنقدر دیر مراجعه کردی گفتم چون می‌ترسیدم قبول کنم کرونا دارم. می‌دانی چرا می‌ترسیدم، چون در شرکتی که کار می‌کردم اگر کسی دو هفته سرکار نمی‌آمد بیکار می‌شد. من هم تظاهر می‌کردم سرماخورده‌ام و سرکار می‌رفتم اما روز دهم بیماری دیگر طاقتم طاق شد. اما چه فایده بعدش کلی دردسر بیمارستان و دکتر داشتم و در نهایت هم شغلم را از دست دادم پس یادت باشد اگر خیلی‌ها قبول نمی‌کنند، کرونا دارند انکارشان از ترس همین چیزهاست.»



اُمیکرون روی دنده مرگ


روزنامه وطن امروز در گزارشی آورده است: مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۱ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۷۷۱ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۲۵۹ نفر دوز دوم و ۲۰ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۴۷۸ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۳۶ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۰۸ دوز رسیده است. این در حالی است که در شبانه‌روز منتهی به ۲۰ بهمن و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۸۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲ هزار و ۹۰۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۱۶ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۱۶۴ نفر رسید.  در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی از مقام معظم رهبری به دلیل بیانات روشنگرشان در تشویق مردم به واکسیناسیون و توجه دادن آنها به پیام‌های کادر بهداشت و درمان تشکر و قدردانی به عمل آورد.   در بخشی از این نامه آمده است: «اینجانب بر خود فرض می‌دانم ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های اصیل امام فرزانه امت در پاسداری از سلامت و جان عزیز هموطنان، از بیانات روشنگر آن رهبر عظیم‌الشأن در تشویق مردم به واکسیناسیون و توجه دادن آنها به پیام‌های کادر بهداشت و درمان و خادمان و مدافعان سلامت صمیمانه تقدیر و تشکر کنم». زیرساخت تولید واکسن در کشور به وجود آمده است و ما به تکنولوژی ساخت انواع واکسن‌ها دست یافته‌ایم، بنابراین می‌توان گفت از همین امسال نیازی به واردات واکسن وجود ندارد.  عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره ۲ واکسن جدیدی که کمیته علمی کرونا پیش‌تر درباره ورود آنها به فاز مطالعات بالینی توضیحاتی داده بود، گفت: منظور ۲ واکسن MRNA شرکت رناپ و واکسن کشته شده‌ یا غیرفعال شرکت اسوه است. درباره واکسن MRNA فاز پیش‌بالینی به اتمام رسیده و منتظر مجوز برای آغاز کارآزمایی بالینی است. واکسن اسوه نیز مجوز ورود به فاز بالینی را اخذ کرده است. مصطفی قانعی ادامه داد: همچنین واکسن نورا فاز سوم مطالعات بالینی خود را به اتمام رسانده و منتظر مجوز ورود به بازار عمومی است.



روند شیوع کرونا در کرمان همچنان صعودی است


سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت وگو با خبرگزاری مهر می گوید: روند تصاعدی ورود بیماران در بخش سرپایی و بستری در کرمان ادامه دارد و متاسفانه اجرای پروتکل ها هم نه از سوی مسئولان و نه مردم جدی گرفته نمی شود. هم اکنون ۳۹۱ بیمار در بخشهای کرونایی استان بشتری هستند که همگی امیکرون دارند و این نشان می دهد که امیکرون یک سرماخوردگی ساده نیست. وی ادامه داد: تنها طی ۲۴ ساعت ۱۶۹ بیمار کرونایی جدید در کرمان بستری شده اند و یک نفر نیز با سن ۷۶ سال فوت کرده است. وی از روند کند مراجعه مردم برای تزریق واکسن انتقاد کرد و گفت: اکثر مبتلایان بستری و فوتی های جز واکسن نزده ها و یا افرادی هستند که واکسیناسیون را تکمیل نکرده اند. ۶۵۵ هزار و ۱۱۳ نفر در کرمان دز سوم واکسن را دریافت کرده اند.



افزایش ۵ برابری فوتی‌های کرونا در یک ماه


به گزارش روزنامه جوان، آمارهای کرونایی همچنان رو به افزایش است. در حالی که آمار فوتی‌های کرونا درست یک ماه پیش در چنین روزی ۲۵ نفر بود، حالا با سپری شدن تنها یک ماه با گسترش برق‌آسای ویروس اومیکرون این آمارها تقریباً پنج برابر شده و به مرز ۱۲۰ مرگ در ۲۴ ساعت رسیده‌است. بر خلاف موج‌های قبلی که کمتر کودکان را درگیر می‌کرد، موج ششم چیزی نزدیک به ۲۰ درصد از کودکان را هم مبتلا کرده‌است. برای مقابله با اوج‌گیری بیشتر موج تازه تنها راهکار همان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن تعیین‌کننده‌است. طبق پیش‌بینی‌ها در موج اومیکرون یک میلیون نفر بستری خواهند شد، در حالی که با استفاده از ماسک این تعداد تا ۳۵۰ هزار نفر کمتر بستری می‌شوند و آمار فوتی‌ها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر اومیکرون اگر چه سراغ همه می‌رود، اما آمار مرگ و میرهای اومیکرونی در بین واکسن نزده‌ها بالاتر است. به همین خاطر هم هست که واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال در دستور کار قرار گرفته و با ابلاغ معاون بهداشت وزارت بهداشت این واکسیناسیون گروه سنی بالاتر از پنج سال با واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک در کشور انجام می‌شود. التهاب روزهای کرونایی با گسترش سویه اومیکرون بیشتر می‌شود؛ سویه‌ای که اگر چه ابتدا تصور می‌شد نسبت به سویه‌های پیشین خود کم‌خطرتر است، اما حالا با رشد پنج برابری آمار فوتی‌های کرونایی طی یک ماه گذشته ضرب شستش را نشان داد و اثبات کرد می‌تواند طی روزها و هفته‌های آمار سیاه‌تری را رقم بزند. به خصوص اینکه طبق پیش‌بینی معاون بهداشت وزارت بهداشت در موج اومیکرونی کرونا تا یک میلیون بستری خواهیم داشت و تعداد بستری بیشتر به معنای افزایش تعداد بیماران بد حال و مرگ و میرها خواهد بود.



کنترل فرزند سرکش کرونا با رعایت ۳ ضلع طلایی


خبرگزاری فارس به نقل از تورج اسدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران آورده است: افزایش تعداد مراجعان سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی در دو هفته اخیر بیانگر این موضوع است.  بیماران مشکوک به کرونا به پزشک خانواده مراجعه کنند. کنترل ویروس منحوس کرونا با تزریق واکسن، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر است. ایجاد ایمنی در افراد با واکسیناسیون، شکستن زنجیره انتقال بیماری و پیشگیری دارویی هم اکنون سه روش شناخته شده برای کنترل همه گیری ویروس کرونا است. افراد برای در امان ماندن از ویروس منحوس کرونا و شکست زنجیر انتقال نسبت به تزریق نوبت سوم واکسن اقدام کنند. بستری کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران روند صعودی دارد.



با اُمیکرون تا فروردین ۱۴۰۱


روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: متاسفانه برخی افراد مطرح می‌کنند که سویه امیکرون بی‌خطر و در حد یک سرماخوردگی معمولی است یا ادعا می‌کنند که امیکرون مرگ‌ومیر ندارد و فقط بیماری مسری است، درحالی‌که کاملا اشتباه می‌کنند. ما انسان‌ها از گذشته‌های دور تا همین حالا علاقه زیادی به دانستن آینده داشته‌ایم و برای فهمیدن یک خط از آن به هزار راه عجیب‌وغریب روی آورده‌ایم؛ از رمل و اسطرلاب بگیر تا جادو و فال قهوه. می‌خواهم بگویم حرارت این آتش در وجودمان با پیشرفت و بالارفتن سطح سواد هم سرد نشد تا اینکه علم به کمک‌مان آمد. بله، هوش مصنوعی! در تعریف هوش مصنوعی باید گفت سامانه‌هایی هستند که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی ازجمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرآیندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی را داشته باشند. کشور ما هم با اینکه مدت زیادی از ورودش به عرصه هوش مصنوعی نمی‌گذرد، اما به رتبه ۱۳ جهان در زمینه نظریه‌پردازی هوش مصنوعی دست یافته است. هوش مصنوعی در تفکیک داده‌ها مخصوصا زمانی‌که داده‌هایی با حجم بالا درباره موضوعی خاص، دراختیار داشته باشد بسیار خوب عمل می‌کند و این خصوصیت به تشخیص بیماری‌ها بسیار کمک می‌کند. با شیوع کرونا در جهان و دردسترس بودن داده‌های بسیار زیاد دانشمندان از هوش مصنوعی برای موارد مختلفی ازجمله تشخیص مبتلایان به کرونا، رفع مشکلات غیبت دانش‌آموزان در کلاس درس، مشکلات پساکرونا، یافتن درمان کرونا، ساخت واکسن کرونا و… کمک گرفتند.



رشد فزاینده مبتلایان به کرونا در تهران


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: ۳۹۰۰ نفر در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که ۱۰۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و در شبانه روز گذشته ۹۹۰ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شده که ۲۱۰ نفر آنها در آی سی یو بستری  هستند و بالغ بر ۱۹۲۰۰ نفر به بخش سرپایی مراجعه کرده اند. زالی می‌گوید که ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت راه اندازی شده است و ۷۸ مرکز تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است. ۲۰۱ هزار و ۹۹۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بستری و دو میلیون و ۴۶۴ هزار و ۶۲۹ نفر افراد مشکوک به صورت سرپایی مراجعه کرده اند. بیمارستان های  زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای ۸۰۰ تخت بخش مراقبت‌های ویژه و سه هزار و ۶۴۷ تخت بخش عادی هستند. او اعلام کرد که در حال حاضر ۴۸ رشته در دکترای تخصصی، ۲۶ رشته فوق تخصص، ۴۷ رشته فلوشیپ و ۱۷ رشته دکترای تخصصی پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است که به طور کلی در این دانشگاه در سال جاری ۲۵۲ رشته تاسیس شده است.



علائم ابتلای کودکان به اُمیکرون


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضا شروین بدو رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان اظهار داشت: در حال حاضر اُمیکرون سویه غالب در کشور است، این سویه در میان کودکان و جمعیت واکسینه نشده شیوع بیشتری داشته و موجب شده تا مراجعات پزشکی به مرکز درمانی ما افزایش یابد. از سویی دیگر اغلب مراجعات مردم، سرپایی است که به تبع میزان بستری‌ها نیز افزایش خواهد یافت. از آنجایی که سرایت پذیری امیکرون بسیار بالاست، در مدت کوتاهی می‌تواند افراد بسیاری را درگیر کند و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود ممکن است برای تخت‌های بیمارستانی با کمبود مواجه شویم. ما تا امروز توانسته‌ایم تخت‌های بستری را در اختیار بیمارستان قرار دهیم، اما باید بدانیم که بیمارستان کودکان، تنها مخصوص کرونا نیست و باید به بیماری‌های کودکان در زمان طلایی رسیدگی کنیم. علائمی مانند تب، گلودرد و علائم شبیه خروسک، مشکلات گوارشی و تنفسی شایع‌ترین علائم ابتلای کودکان به واریانت امیکرون هستند. جدای از موضوع ابتلای کودکان به کرونا، این روزها بحث درگیری و ابتلای دوباره کادر درمان به کرونا مطرح است و اگر هر کدام از آن‌ها بخواهند بستری شوند به شدت با کمبود نیروی انسانی روبرو خواهیم شد. بهتر دفاع در برابر پاندمی کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در این باره حتما خانواده‌ها، واکسیناسیون کودکان را جدی بگیرند چرا که باعث مصون ماندن کودکان، از خطرات ابتلا به کرونا می‌شود.



رسانه‌های اعتدالگرا


یک درخواست از رئیس‌جمهور؛ شهرهای قرمز را تعطیل کنید


به گزارش روزنامه همشهری‏، بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت آمار فوت ناشی از ابتلا به کرونا چند روزی است که روند صعودی گرفته و باز هم سه رقمی شده است. وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد که  ۱۱۴ بیمار طی ۲۴ ساعت جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۴۸ نفر رسید. حالا تیم اپلیکیشن ماسک دانشگاه صنعتی شریف که پیش از این مسئولیت اعلام رنگ‌بندی شهرها نسبت به شیوع و کاهش بیماری در شهرهای کشور را عهده‌دار بود در اطلاعیه نسبت به شیوع گسترده بیماری و افزایش آمار فوتی‌ها هشدار داده و تعطیلی کامل در شهرهای قرمز را خواستار شده‌اند. در اطلاعیه آنها آمده است:  قای رئیس جمهور، عملکرد درخشان دولت سیزدهم در تامین سریع واکسن و بالابردن پوشش واکسیناسیون از مرگ هزاران نفر از هم‌میهنان جلوگیری کرد. اما طی چند روز اخیر، افزایش مجدد آمار مرگ‌ روزانه مبتلایان کرونا، کام مردم را تلخ کرد. بررسی آمار بستری و مرگ در سایر کشورها از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان، فرانسه، استرالیا، ایتالیا، دانمارک، برزیل و غیره نشان می‌دهد ارتفاع قله بستری و مرگ موج جدید امیکرون چندین برابر بالاتر از دلتا است. این به دلیل سرعت بالای انتشار امیکرون و کاهش اراده بعضی کشورها در انجام تدابیر جدی و سخت‌گیرانه بوده است. آمار واکسیناسیون نوبت اول، دوم و سوم در همه‌ی این کشورها هم‌طراز یا بالاتر از ایران است. این بدان معنی است که احتمالا ظرف چند هفته آینده ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های کشور در پذیرش بیماران بدحال کرونا تکمیل می‌شود و آمار مرگ از وضعیت موجود هم فراتر می‌رود. روند ابتلای سرپایی در استانهایی که زودتر درگیر خیز ششم شدند کماکان افزایشی است؛ یعنی تا رسیدن به قله ابتلای خیز ششم هنوز چند هفته فاصله داریم. توجه فرمایید که قله بستری و مرگ چند هفته پس از قله ابتلا را می‌دهد. نزولی شدن سریع‌تر قله امیکرون در کشورهای اروپایی نمی‌تواند به منزله‌ی رسیدن سریع به قله در ایران هم تلقی شود چون جغرافیای وسیع و الگوی تراکم جمعیتی ایران بسیار متفاوت از کشورهای مسطح و پرتراکم اروپایی است. این موضوع با مقایسه موجهای قبلی ایران و اروپا به سادگی قابل ارزیابی است.



پرسنل بهشت زهرا خسته‌اند


خبرگزاری خبرآنلاین در گفت وگو با سعید غضنفری مدیرعامل سازمان بهشت زهرا آورده است: فته پیش رسانه‌ها خبر از بازگشت بهشت زهرا به روزهای سیاه دادند؛ خبری که برآمده از بالا رفتن آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر سویه جدید کرونا بود. گرچه این خبر جدیدی نیست؛ اردیبهشت ماه همین امسال بود که رکورد کفن و دفن میت در ۵۰ سال اخیر در بهشت زهرای تهران شکسته شد و تصاویری که در مرداد و شهریور ماه از این گورستان مخابره می‌شد نشان از وقوع فاجعه داشت. با قرار گرفتن بهشت زهرا در روزهای بحرانی، پرسنل بهشت زهرا در دو شیفت خدمت‌رسانی می‌کردند و مسئولان این سازمان در پی رفع و رجوع کارهای متوفیان بودند. وضعیت این گورستان هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است: «ما حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ متوفی در روز داریم و از این تعداد حدود ۱۵ الی ۲۰ متوفی کرونایی هستند.« روح‌الله محسنی، سرپرست معاونت عروجیان سازمان بهشت زهرا هم در گفت وگو با خبرآنلاین می‌گوید در حال حاضر از ۵۰ درصد نیروهای تطهیر و کفن و دفن استفاده می‌شود و اگر وارد مرحله بحرانی کرونا شویم شیفت‌ها کامل خواهند شد.  از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ که کرونا پایش را به ایران گذاشت تا الان که به دومین سال شیوع این ویروس در کشور نزدیک می‌شویم، پرسنل بهشت زهرا روزهای شلوغ و عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتند. کسانی که از همان ساعات اولیه در کنار مردم داغدار حضور داشتند و در شرایطی که در بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌ها دور کار و یا تعطیل شدند، آن‌ها چند شیفته به سر کار می‌رفتند. سعید غضنفری، که چهار ماه است بر صندلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تکیه زده، در گفتگو با خبرآنلاین از اقدامات این سازمان در روزهای کرونایی می‌گوید: «الحمدلله سازمان بهشت حضرت زهرا (س) در چند مرحله پیک کرونا با مدیریت همکاران در ادوار مختلف، ایثار پرسنل و کارکنان زحمتکش، موفق و سربلند عمل کرد تا جایی که روزانه در دوشیفت انجام وظیفه می‌کردند و حتی نیاز به شیفت سوم نشد.» او می‌گوید در چهار ماهی که به این سازمان آمده، در قدم اول ترمیم، استراحت و آرامش پرسنل را در دستور کار قرار داده است: «شیفتی شدن  در حالت ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت پرسنل به بازسازی جسمی و روانی آنها کمک کرد و الحمدلله الان در نقطه مطلوبی قرار گرفتیم و همگی آمادگی خدمت موثر را دارند. البته دعا می‌کنیم این بلا و گرفتاری مثل قبل تکرار نشود.»



رسانه‌های اصلاح‌طلب


چرا از دُز سوم واکسن استقبال نمی‌شود


روزنامه آرمان‌ملی در گزارشی آورده است: در شرایطی که کشور با شیوع و طغیان سویه جدید اُمیکرون مواجه است و مسئولان، کارشناسان و رسانه‌ها به تزریق دز سوم واکسن به‌عنوان تنها سلاح در برابر سویه‌ای که واکسن گریز است، تاکید دارند، اما کمتر کسی به این امر توجه‌ دارد و خلوتی مراکز واکسیناسیون نشان از عدم استقبال مردم دارد. در طرف مقابل، ازدحام مردم در مراکز خرید و تردد؛ آمار مرگ و میر کرونایی سه رقمی شده و مراکز درمانی دستورالعمل استقرار بیمارستان‌های صحرایی دریافت کرده‌اند. وزارت بهداشت از خانواده‌ها خواسته کودکان ۵ تا ۱۲ سال را سریعا واکسینه کنند. طبق آمار وزارت بهداشت بیش از ۶ میلیون نفر هنوز واکسینه نشده‌اندا و از روز سه شنبه تا چهارشنبه (۲۰ بهمن) ۳۹۰۸۵ بیمار جدید کرونا در کشور به کرونا شناسایی و ۱۱۶ نفر جان باختند. در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. در این میان، افزایش آمار کرونا نشان از پیک ششم دارد، اما رفت و آمد در میدان‌ها، بازارها و مراکز خرید و تردد مردم نشان می‌دهد که پروتکل‌ها در بهترین حالت در سطح استفاده از ماسک رعایت می‌شوند. خیابان‌ها شلوغ هستند و فاصله اجتماعی به خصوص در ایستگاه‌های پرازدحام بی‌آرتی و مترو رعایت نمی‌شود. طبق آمار و نیز استقبال شهروندان از دُز سوم واکسن ناچیز بوده، در همین حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفته که ۷۰درصد بستری شدگان مبتلا به اُمیکرون ، کسانی هستند که واکسن نزده‌اند. او اذعان کرده که تنها ۳۰درصد شهروندان دُز سوم (یادآور) را تزریق کرده‌اند. عین‌اللهی والدین را نیز برای واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ ساله فراخوانده و گفته که تا ۱۸ بهمن، تنها ۶۰۰ کودک از این گروه سنی واکسینه شده‌اند. اما چرا مردم از دُز سوم استقبال نمی‌کنند. به باور ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، شایعات مجازی و خبر مرگ برخی به دلیل واکسن زدن به این امر دامن زده است و مردم به‌نوعی ترس دارند. وقتی شهرها به حالت آبی درآمد و همه مسئولان با غرور از کنترل کرونا صحبت می‌کردند، کسی فکر نمی‌کرد که دوباره درگیر موج کرونا شویم. این ساده‌انگاری فقط مختص مردم نبود و مسئولان نیز همه چیز را رها کرده‌اند، در حالی‌که قرار است بیمارستان‌های صحرایی زده شود، بازهم برخی در کاهش شدید آمار کرونا مانده‌اند و باور ندارند که اُمیکرون به خانواده و نزدیک‌ترین افراد خانواده‌شان رسیده است.»



احتمال نیاز به تزریق دز چهارم یا بیشتر واکسن کرونا


به گزارش ایسنا، علیرضا ناجی متخصص ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می گوید: واکسن‌های یادآور هم همان عوارض واکسن‌های دز یک و دو را ممکن است به همراه داشته باشند. در صورت بروز عوارض پس از تزریق واکسن می‌توان به شکل علامتی با مصرف مسکن‌ها آن را درمان کرد.  کسانی که ایمنی هم دارند ممکن است مجددا به این ویروس آلوده شوند؛ اما خوشبختانه مطالعات نشان داده است که حتی تزریق یک دز واکسن می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های شدید، بستری شدن و مرگ و میر جلوگیری کند.   ممکن است حتی از تزریق دز چهارم هم عبور کنیم و دزهای بعدی هم لازم باشد؛ همه‌ اینها وابسته به این است که کرونا در دنیا چه عملکردی از خود نشان دهد. می‌دانیم که ایمنی حاصل از واکسن‌ها همیشگی نیستند و در حال حاضر دز چهارم برای تمام افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود. حتی برخی کشورها مطالعاتی در این زمینه داشتند و مثلا برای گروه‌هایی مثل کادر درمان تزریق دز چهارم را توصیه می‌کنند؛ ولی فعلا دز چهارم بیشتر برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود. ممکن است حتی از تزریق دز چهارم هم عبور کنیم و دزهای بعدی هم لازم باشد؛ همه‌ اینها وابسته به این است که کرونا در دنیا چه عملکردی از خود نشان دهد.



باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن رهبری را الگو قرار داد


محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به آغاز موج ششم کرونا و تاکید مقام معظم رهبری بر تزریق واکسن، بیان کرد: مان طوری که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید نظر متخصصان در خصوص کرونا فصل الخطاب بوده و همه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشند. مقام معظم رهبری از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به امروز بر اجرای دقیق تمام مصوبات و دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید داشته اند و خود ایشان نیز به تمام دستورالعمل ها مقید بوده و در تمام دیدارها و برنامه هایی که داشتند یک به یک پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند. باید هم در رفتار و هم در عمل از مقام معظم رهبری تبعیت کرددر بحث واکسیناسیون نیز ایشان از همان ابتدا به این موضوع تاکید داشتند و هر سه دز واکسن را دریافت کردند. از آنجا که مقام معظم رهبری الگوی ما است چه در رفتار و چه در عمل باید از ایشان تبعیت کنیم. همان طوری که رهبری تاکید داشتند باید نظر متخصصان در این حوزه فصل الخطاب باشد و همه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشند. همه مردم باید نسبت به دریافت واکسن در اسرع وقت اقدام کنند، تنها با تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است که می توانیم با کم ترین آسیب از موج ششم بیماری که قدرت سرایت بالایی نیز دارد، عبور کنیم. عادی انگاری در خصوص بیماری معنایی نداشته و همه باید با رعایت دقیق پروتکل ها و تزریق واکسن به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنیم.



محدودیت‌ها باید قبل از شروع پیک اعمال می‌شد


آمیتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصین بیماری های عفونی و گرمسیری در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در کشور به خبرگزاری ایلنا می‌گوید: پیش بینی ها از وضعیت کرونا در هفته های آینده بستگی به این دارد که در چند روز آینده اوضاع چه طور پیش برود. چندروزی است از نظر تعداد بستری ها مقداری ثبات پیدا کرده ایم و روند بستری ها افزایشی نبوده است که یک نکته مثبت است. در واقع درست است که تعداد موارد مثبت بیماری در حال افزایش است اما بستری ها چندروزی است که ثبات پیدا کرده است. اگر این ثبات به سمت کاهش برود نشان می‌دهد احتمالا پیک را رد کرده ایم و در مسیر کاهش افتاده ایم اما اگر این مساله موقت و گذرا باشد و دوباره موارد بستری افزایش پیدا کند، در یک یا دو هفته آینده با پیک بسیار شدیدی مواجه خواهیم شد و تمام اینها بستگی به میزان بستری ها در هفته جاری دارد. به نظر می‌رسد برخلاف آمریکا در ایران پیک امیکرون از دلتا بدتر نخواهد شد. پیک دلتا در آمریکا مانند ما شدید نبود. شدت پیک پنجم در ایران بالا بود و واکسیناسیون را نیز در زمانی نزدیک به پیک دلتا در کشور انجام دادیم. در صورتی که در آمریکا واکسیناسیون بسیار زودتر از ما شروع شده بود و پس از آن به تدریج آنتی بادی شان را از دست داده بودند و زمانی که به پیک امیکرون رسیدند، عملا میزان آنتی بادی آنها بسیار پایین بود و نیاز داشتند در تعداد بسیار بالایی دز بوستر تزریق کنند درحالی که جمعیت بسیار بالایی در این کشور هنوز دز بوستر را تزریق نکرده بودند. درمورد ایران در زمان شروع پیک اومیکرون چندان زمان زیادی از واکسیناسیون گسترده در کشورمان نگذشته بود. شاید قبل از اینکه وارد پیک شویم، محدودیت ها و افزایش دز بوستر می توانست نقش داشته باشد، اما زمانی که وارد پیک شدیم، معمولا چندان تعطیلی ها و قرنطینه های گسترده و سراسری نمی تواند از پیش رفتن پیک جلوگیری کند. هرکدام از اقدامات باید پیش از این انجام می‌شد. اما منظور از این مساله به هیچ وجه این نیست که تجمعات برگزار شده و تمامی برنامه ها و مراسم های غیر ضروری تاثیری در سرعت پیک ندارد. ما درحال حاضر بیشتر به این نیاز داریم بر گروه های پرخطر مانند افراد مسن تاکید کنیم که تا حد ممکن از منزل خارج نشده و خودشان را در معرض بیماری قرار ندهند زیرا بیشترین گروهی هستند که از این پیک آسیب می‌بینند. مهم است مردم نیز نکات بهداشتی را رعایت کنند که از بروز بیماری در آنها جلوگیری شود.



جمع بندی


شیوع گسترده امیکرون، کشور را با خطر بزرگی مواجه ساخته است. تغییر رنگ نقشه مناطق و همچنین آمار بالای مبتلایان حاکی از روزهای سخت آینده کشور است. در این خصوص برخی از کارشناسان می‌گویند سرعت انتشار امیکرون در کشور فراتر از پیش‌بینی‌ها است و عده‌ای دیگر نیز معتقدند با توجه به شرایط جدید بیمارستان‌ها باید به طور ویژه آماده باشند. بنابراعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۷۷ شهر در وضعیت قرمز،  ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. ترجیح این است که با توجه به فراوانی انواع واکسن‌ها در کشور، کادر درمان دوز سوم را از نوع دیگری نسبت به واکسن‌های دوز نخست و دوز دوم تزریق کنند. اهمیت این موضوع سبب شد تا رسانه‌های صبح امروز(اصولگرا، اعتدالگرا و اصلاح‌طلب) به این مهم بپردازند و وضعیت شیوع این سویه جدید از کرونا را در صدر اخبار خود قرار دهند.