ششمین روز جنگ در اوکراین بایدن آمریکایی ها نگران جنگ هسته ای


تهران – ایرنا – «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که آمریکایی ها نباید نگران جنگ هسته ای باشند.


به گزارش روزسه شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، «جو بایدن» یک روز پس از اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بازدارنده هسته ای روسی را در بالاترین سطح هشدار در بحبوجه حمله مسکو به اوکراین  قرار داد، در سخنانی خطاب به مردم آمریکا خاطرنشان کرد: « آمریکایی ها نباید نگران جنگ اتمی باشند.» 


رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود را در اروپای شرقی متوقف کند.


جو بایدن نیز پیش تر گفته بود نیروهای روسیه،  اوکراین را از طریق بلاروس، مرزهای مشترک با اوکراین و در دریای سیاه محاصره کرده اند.


سی ان ان: کاروان 64 کیلومتری روسیه در نزدیکی کی یف 


شبکه تلویزیونی سی ان ان بامداد سه شنبه به وقت تهران گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد؛ طول کاروان‌ نظامی روسیه در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین به ۶۴ کیلومتر می‌رسد.



ی ان ان افزود: کاخ سفید اعلام کرد که از نزدیک کاروان نظامی روسیه را زیر نظر دارد و تصاویر ماهواره ای جدید منتشر شده توسط Maxar، نشان می دهد که نیروهای روسیه به حومه کیف رسیده اند.


به گزارش ایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.


روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند. 


اخبار لحظه به لحظه از مهم‌ترین تحولات “ششمین روز جنگ در اوکراین” را در این گزارش خبری دنبال کنید.



سه عضو اروپایی ناتو ۷۰ جنگنده در اختیار اوکراین قرار می دهند



سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین در صفحه رسمی فیسبوکش اعلام کرد که بلغارستان، لهستان و اسلواکی، ۳ کشور عضو ناتو ۷۰ جنگنده در اختیار اوکراین قرار می دهند.


رویس مطبوعاتی ارتش اوکراین نوشت:«اگر لازم باشد جنگنده ها می توانند در فرودگاه های لهستان مستقر شوند و خلبانان اوکراینی عملیات جنگی را از آنجا رهبری کنند.»


براساس اطلاعات ارتش اوکراین، بلغارستان ۱۶ جنگنده “ام آی جی(میگ)-۲۹” (MiG-۲۹) و ۱۴ سوخو-۲۵ (Su-۲۵T) لهستان۲۸جنگنده “ام آی جی(میگ)-۲۹” (MiG-۲۹) و اسلواکی ۱۲  جنگنده”میگ-۲۹” (MiG-۲۹) در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. 


جنگنده‌های میگ ۲۹، نوعی شکاری روسی هستند که از گذشته در اختیار کشورهای بلوک شرق بوده‌اند.


جوسب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش تر  اعلام کرده بود، به درخواست اوکراین و برای کمک به کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی و زمینی روسیه، کشورهای این اتحادیه به اوکراین جنگنده ارسال خواهند کرد.


وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای اتحادیه اروپا را به تشدید بحران اوکراین و جنگ افروزی با ارسال تسلیحات به اوکراین متهم کرده است



مسکو به تحریم های اروپا پاسخ سخت می دهد



وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای با انتقاد از نقش منفی اتحادیه اروپا در رویدادهای سال های اخیر در اوکراین از جمله حمایت از تغییر خونین حکومت در این کشور در سال ۲۰۱۴، از بروکسل بخاطر تصمیم برای تحویل تسلیحات به کی یف انتقاد و اعلام کرد که مسکو به تحریم های اروپا پاسخ سخت می دهد.


وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به اتحادیه اروپا هشدار داد که اتباع کشورهای عضو این اتحادیه و سازمان های اروپایی شرکت کننده در ارسال تسلیحات و سوخت به ارتش اوکراین، مسئول عواقب اقدامات خود خواهند بود. 


وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسئولان اتحادیه اروپا نمی توانند از میزان خطرناک بودن این اقدام خود (ارسال تسلیحات به اوکراین) بی خبر باشند. 


وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفت: مسئولان اتحادیه اروپا که در گذشته ادعا می کردند که گویا تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه مردم روسیه هدف گیری نشده است، دروغین بودن این ادعا را با اعمال خود ثابت کردند.


در بیانیه گفته شده است: کارگزاران اتحادیه اروپا که تا این اواخر خود را شریک راهبردی روسیه قلمداد می کردند، هم اینک آشکارا می گویند که قصد دارند حداکثر ضربه را به روسیه وارد کنند و باید به نقاط حساس روسیه ضربه وارد کرد و مانع رشد اقتصادی این کشور شد.


ارزش روبل روسیه کاهش یافت

به دنبال اعلام بسته های جدید تحریم های آمریکا و متحدانش که اخراج چند بانک بزرگ روسیه از سوئیفت بخشی از آن بود، ارزش برابری روبل روسیه نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافت و رئیس جمهوری روسیه، مجموعه تدابیر اقتصادی برای مقابله با این شرایط دشوار را اعلام کرد.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا درمسکو، ارزش رسمی روبل روسیه در بازار ارز مسکو هم اینک ۱۰۶ روبل در ازای هر یورو و ۹۵ روبل در برابر هر دلار آمریکااست که در صرافی ها عرضه می شود.


 اعلام تحریم های آمریکا و متحدان غربی و اتحادیه اروپا و ژاپن و استرالیا که برای مجازات روسیه بخاطر اجرای عملیات نیروهای این کشور در اوکراین وضع شده بود، شوک شدیدی به بازار ارز و بخش های مالی روسیه وارد کرد.


این وضعیت با اعلام تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم بانک مرکزی روسیه و عدم امکان استفاده این بانک از بخشی از دارایی های خارجی، مشکلات بیشتری را برای روسیه بوجود آورد.


در چنین شرایطی، روز یکشنبه ارزش روبل روسیه به پایین ترین سطح در چند سال اخیر رسیده و برای نخستین بار یک یورو تا ۱۴۶ روبل و دلار آمریکا ۱۳۰روبل عرضه شد.


این در حالی است که تا یک هفته پیش ارزش یک یورو حدود ۸۶ روبل و دلار آمریکا ۷۵ روبل بود. 


 بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه برای جلوگیری از کاهش ارزش روبل دخالت کرده و بخشی از ارز های خود را به بازار ارز عرضه کرد.


اظهارات مقامهای ارشد روسیه نیز برای توقف روند سقوط ارزش روبل موثر بود و میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه اعلام کرد که دولت روسیه از ماهها پیش برای این وضعیت برنامه ریزی کرده است.



انتون سیلوانف وزیر دارایی روسیه هم اعلام کرد که بانک مرکزی روسیه از منابع کافی برای حفظ ثبات بازار مالی روسیه برخوردار است.


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در دیدار با مقامهای ارشد اقتصادی و مالی روسیه، تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم های مالی ازسوی غرب را اعلام کرد.


بر اساس دستور پوتین از روز اول ماه مارس (امروز) صادرکنندگان روسی موظف هستند ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را بر اساس قراردادهای امضای شده با طرف های خارجی در روسیه عرضه کنند.


شرکت های روسی از امروز نمی توانند ارزهای خارجی را برای تسویه بدهی های خود به حساب های خارجی پرداخت کنند. 


از تدابیر دیگر اعلام شده ازسوی رئیس جمهوری روسیه، تعیین شرایط برای خرید و فروش ارزهای خارجی ازسوی بانک مرکزی روسیه است و خارج از این قواعد، هیچ ارزی نباید عرضه یا خریداری شود.  



بلومبرگ: قطر و امارات به سرمایه‌گذاری‌های عظیم خود در روسیه متعهدند



خبرگزاری بلومبرگ دوشنبه شب در گزارشی اعلام کرد که شرکت سرمایه گذاری ابوظبی و سازمان سرمایه گذاری قطر متعهد به حفظ میلیاردها دلار دارایی های خود در روسیه به منظور سرمایه گذاری های راهبردی و بلند مدت هستند.



وزیر خارجه آمریکا با همتای اوکراینی خود گفت وگو کرد/ ابراز نگرانی واشنگتن



سی ان ان گزارش داد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تلفنی با همتای اوکراینی خود گفت وگو و نسبت به کشته شدن غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.


به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، بنا به اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در گفت وگو با دیمیترو کولبا، حملات روسیه به شهرهای اوکراین و افزایش تلفات غیرنظامیان را محکوم کرده است.



ایتالیا: بستن حریم هوایی روی روسیه نقض معاهدات بین‌المللی است



پیر لوئیجی دی پالما، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایتالیا دوشنبه شب تصمیم کشورهای اروپایی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه را نقض معاهدات بین‌المللی دانست.


به گزارش ایرنا از تارنمای اینترنتی شبکه راشا تودی، دی پالما افزود: می بینیم که معاهدات بین المللی در خصوص بسته شدن حریم هوایی روسیه تا حدی نقض شده است.



برزیل آمادگی خود برای پذیرش پناهجویان اوکراینی را اعلام کرد



ژایر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل دوشنبه شب اعلام کرد که کشورش آماده پذیرش پناهجویان اوکراینی است.


به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسی، بولسونارو در سخنانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: ما به اوکراینی‌ها فرصت می‌دهیم با ویزای بشردوستانه به برزیل بیایند و این آسان‌ترین راه برای آمدن آنها به اینجاست.



اتحادیه اروپا ۲۶ فرد و یک نهاد روسی را تحریم کرد



شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ۲۶ فرد و یک نهاد روسی را تحریم کرده است.


به گزارش ایرنا، شبکه خبری “روسیا الیوم” ساعات اولیه بامداد سه شنبه به وقت تهران اعلام کرد؛ این تصمیم به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین گرفته شده است.



واشنگتن نسبت به استفاده روسیه از انرژی به عنوان سلاح هشدار داد



معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور اقتصاد بین‌الملل گفت که اگر روسیه بخواهد از انرژی به عنوان سلاح استفاده کند، آمریکا برای جلوگیری از کمبودها آمادگی کامل دارد.


به گزارش ایرنا، دیلیپ سینگ معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور اقتصاد بین‌الملل دوشنبه شب به وقت محلی به شبکه MSNBC افزود: با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی در خصوص ذخایر راهبردی مان برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت گفت وگو می کنیم.



معاملات سهام شرکت‌های روسی در بورس آمریکا متوقف شد



سخنگوی بورس آمریکا دوشنبه شب گفت که بورس نزدک و نیویورک، معاملات سهام شرکت های روسی در بورس ایالات‌متحده را متوقف کردند.


به‌ گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، پیتر جاو با انتشار نامه‌ای در ایمیل خود افزود که نزدک معاملات سهام شرکت های روسی را متوقف کرده است.



رؤسای جمهوری ترکیه و بلاروس تلفنی گفت وگو کردند/ جنگ اوکراین محور رایزنی



رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروس او دوشنبه شب در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات کی‌یف و مذاکره روسیه و اوکراین گفت وگو کردند.


 به گزارش تارنمای شبکه خبری روسیا الیوم، دو رهبر در خصوص مذاکرات روسیه و اوکراین که روز دوشنبه در بلاروس آغاز شد، نیز تبادل نظر کردند.



سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراینی هر ساعت در حال افزایش است



فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد؛ در زمان حاضر ۵۲۰ هزار پناهجو از اوکراین در کشورهای همسایه وجود دارد و این رقم هر ساعت در حال افزایش است.


این مقام ارشد سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که در ۴۰ سال سابقه کار در بحران های مهاجرتی به ندرت شاهد چنین مهاجرت سریع و باورنکردنی مردمی بوده است.



کانادا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد



نخست وزیر کانادا دوشنبه شب گفت: عزم و اراده خود برای تحریم تمام واردات نفت خام از روسیه را اعلام می‌کنیم.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، کانادا همچنین همگام با دیگر کشورهای غربی اعلام کرد که سلاح‌های ضد تانک در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.





پنتاگون: ارتش روسیه به کی‌یف نزدیکتر شد



سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی در جریان یک جلسه توجیهی گفت: ارتش روسیه در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین هستند و ما شاهد تلاش آن‌ها برای ورود به شهر هستیم.


به گزارش ایرنا از تارنمای خبری شبکه سی ان ان، جان کربی، افزود: نیروهای روسی در تلاشند به کی یف نزدیک‌تر شوند، اما همچنان خارج از مرکز شهر هستند.


کربی در جریان یک جلسه توجیهی روز دوشنبه در مقر پنتاگون اظهار کرد: بر اساس ارزیابی کنونی ما آنها هنوز خارج از شهر هستند، ولی مشخصا می دانیم هدفشان رسیدن به مرکز پایتخت اوکراین است.»



سوریه: نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل کارزار ضد روسیه را تکمیل می‌کند



سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اظهار کرد: نشست تاریخی اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضع اوکراین کارزار ضد روسیه را تکمیل می کند.


بسام صباغ عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین، افزود که این نشست تاریخی اضطراری در مورد وضع اوکراین، کارزار ضد روسیه را تکمیل می کند که منبع آن لفاظی خصمانه و تحریک آمیز غرب علیه روسیه است که در نهایت حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه را به خطر انداخته است.





زلنسکی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین شد



 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان کشورش شد و گفت که اسمان کشور باید به روی موشک ها، هواپیماها و بالگردهای روسیه بسته شود.


به گزارش ایرنا از سی ان ان، زلنسکی در پیامی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، نوشت: شیطان مسلح به موشک، بمب و توپ باید فورا متوقف شود. از نظر اقتصادی هم نابود شود. برای اینکه نشان دهیم بشریت قادر به دفاع از خود است، بسته شدن کامل آسمان به روی  موشک ها، هواپیماها، بالگردهای روسیه ضروری است.



کشورهای آفریقایی عضو شورای امنیت، نژادپرستی در مرزهای اوکراین را محکوم کردند



نمایندگان سه کشور آفریقایی در شورای امنیت سازمان ملل شامل کنیا، غنا و گابن در جلسه عصر دوشنبه این شورا در نیویورک، تبعیض و نژاد پرستی علیه شهروندان آفریقایی را در مرز اوکراین محکوم کردند.



کاخ سفید: مانع دستیابی روسیه به سلاح‌های غربی در اوکراین خواهیم شد



جن ساکی سخنگوی کاخ سفید درباره ارسال سلاح به اوکراین گفت: با تدابیر اتخاذ شده مانع از دستیابی روسیه به سلاح و تجهیزات ارسالی کشورهای غربی به کی یف خواهیم شد.


به گزارش ایرنا، وی همچنین درخصوص موضع چین درخصوص بحران اوکراین نیز گفت که پکن باید دراین باره یک موضع روشن اتخاذ کند.



سوریه: حجم اطلاعات دروغین غرب درباره تحولات اوکراین گسترده است



بشار الجعفری معاون وزیر امور خارجه سوریه دوشنبه شب خاطرنشان کرد: حجم اطلاعات گمراه کننده و دروغین غرب درباره تحولات اوکراین بسیار گسترده و قابل توجه است.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری “سانا” سوریه، الجعفری که با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت وگو کرده است، در این باره گفت: اقدامات ظالمانه و یکجانبه غرب علیه سوریه در طول سالیان گذشته که اینک علیه روسیه نیز درحال شکل گیری است، براساس منشور سازمان ملل غیرقانونی است.






سازمان ملل: بالغ بر نیم میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند



استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد همزمان با ششمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد؛ بیش از نیم میلیون نفر از مردم اوکراین از این کشور خارج شده و اکثر این افراد به لهستان پناه برده اند.


سخنگوی سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزودکه  همچنین ۱۶۰ هزار نفر در داخل اوکراین مجبور به ترک خانه های خود شده اند.



تقاضای بیش از ۷۰ کشور برای سخنرانی در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل



نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل که از صبح دوشنبه به وقت محلی درباره بحران اوکراین آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و گفته می شود بیش از ۷۰ کشور جهان تقاضای سخنرانی در این نشست را داشته اند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست فوری و اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین که از صبح دوشنبه به وقت محلی آغاز شده ، پس از ساعتی تنفس دوباره به کار خود ادامه داده است و سخنرانی ها در نوبت عصر همچنان ادامه دارد.



اعلام آمادگی ترکیه برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین 



سفیر و نماینده ترکیه در نشست اضطراری روز دوشنبه (به وقت محلی) مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در خصوص بحران اوکراین در حال برگزاری است، گفت: آنکارا آماده میانجی‌گری و یافتن راه حل مسالمت آمیز برای خروج از این بحران است.




چاووش اوغلو: ترکیه مانع عبور کشتی‌های جنگی از دریای سیاه می‌شود



منابع رسانه‌ای روسیه دوشنبه شب گزارش دادند که ترکیه از عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های بسفر و داردانل جلوگیری خواهد کرد.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، چاووش اوغلو اعلام کرد: به تمامی کشورهای مشرف و غیر مشرف به دریای سیاه هشدار داده ایم که اجازه عبور کشتی‌های جنگی از تنگه را نخواهیم داد.



شرکت نفتی اکسون از همکاری با روسیه کنار کشید



 مدیر اجرایی و رئیس هیات مدیره شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل پس از بریتیش پترولیوم و شل امروز دوشنبه اعلام کرد که در پی بحران اوکراین قصد دارد پروژه های خود را در روسیه متوقف کند.


به گزارش ایرنا از بلومبرگ، اکسون صاحب ۳۰ درصد سهام یک شرکت بزرگ روسی فعال در حوزه استخراج و پالایش نفت خام در شرق روسیه است.



رئیس پیشین سیا: تهدیدهای هسته‌ای روسیه را باید جدی گرفت



دیوید پترائوس رییس اسبق آژانس اطلاعات مرکزی «سیا» در زمان ریاست جمهوری آمریکا باراک اوباما گفت که تهدیدهای هسته ای ولادیمیر پوتین کاملا واقعی است و بایستی جدی گرفته شود.


به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، مدیر اسبق سیا در گفت وگو با کریستین امانپور افزود : اعلام افزایش سطح آماده باش واحدهای اتمی ارتش روسیه برای غربی ها کاملا شوکه کننده بوده‌است.



وزیر خارجه مجارستان: بوداپست نیرو و یا سلاح به اوکراین نمی فرستد



وزیر امور خارجه مجارستان درباره جنگ در اوکراین گفت: مجارستان سرباز یا سلاح به اوکراین نمی‌فرستد و بخاطر حفظ امنیت در کشور اجازه نمی‌دهد که سلاح‌های مرگبار از قلمرو کشورش حمل و نقل شود.


به گزارش ایرنا، «پیتر سیارتو» روز دوشنبه پس از دیدار با «دونیک گروال» وزیر امور خارجه کوزوو افزود: دلیل اخذ چنین تصمیمی این است که محموله‌های چنین تسلیحاتی می‌تواند به اهداف عملیات نظامی دشمن تبدیل شود و ما باید امنیت مجارستان را تضمین کنیم تا درگیر این جنگ نشویم.