سه امتیازی که از نان شب برای فجر سپاسی واجب تر است


شیراز-ایرنا- تیم فجرشهید سپاسی شیراز برای کسب نخستین بُرد خانگی راهی ندارد جز اینکه تیم صنعت نفت آبادان متحول شده را در هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال شکست دهد و امیدوار به روزهای آینده باشد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، دیدار ۲ تیم زرد پوش شیرازی و آبادانی، جمعه ۲۹ بهمن ماه در ورزشگاه حافظیه شیراز برگزار می شود و شاگردان علی اصغر کلانتری می خواهند هم بُرد دور رفت را برابر تیم نفت تکرار کنند و هم جشن نخستین بُرد خانگی را بگیرند.


 سایه سنگین
سایه سنگین تیم نفت مسجدسلیمان پشت سرفجر سپاسی به شدت احساس می شود، درصورتی که فجریها نتوانند از سد صنعت نفت گذر کنند آنگاه تیم نفت سلیمان با شکست دادن تیم پدیده انتهای جدولی شاید فانوس سقوط را به دست تیم شیرازی تازه صعود کرده به لیگ برتر بدهد، از این رو یک نگاه فجریها هم به بازی در مسجدسلیمان است.  
کارنامه ای که فجریها در دور رفت از خود به جای گذاشتند در خور شان این تیم نیست، زیرا فجریها هم اینک از ۱۷ بازی ۲ برد، هفت مساوی و هشت باخت را کسب کرده و با ۱۳ امتیاز در رده چهاردهم، منطقه خطر ایستاده است.  


۶ بازیکن جدید تیم فجر
پس از اینکه بارها سرمربی تیم فجر تاکید کرد که تیمش نیاز به تقویت بازیکن جدید دارد، باشگاه فجر دست به کار شد و دربازار نقل و انتقال نیم فصل ۶ بازیکن مورد نظرکلانتری را جذب کرد تا در ادامه مسابقات بتوانند دل هواداران خود که کرونا اجازه نمی دهد وارد ورزشگاه شوند، از پای تلویزیون شاد کنند.
درخرید نیم فصل تیم فجر نام ۲ مهاجم، ۲ هافبک و ۲ مدافع دیده می شود تا فجریها نقاط ضعف خود را به ویژه درخط حمله برطرف کنند. 
رضا علیاری(مدافع) از باشگاه سایپا، میلاد کمندانی(هافبک) از  پدیده مشهد ، دانیال کردستانی(هافبک) از باشگاه هوادار،  یوسف ومیا (دفاع راست) از خیبرخرم آباد،علی فاتح (مهاجم) از آلومینیوم اراک
عرفان افراز(مهاجم) از گل گهرسیرجان  ۶ بازیکن مورد نظر کلانتری بودند که به این تیم پیوسته اند و باید منتظرماند و دید در ادامه مسابقات خریدهای زمستانی فجر عملکردشان چگونه خواهد بود.


مشکل گلزنی فجر در لیگ برتر با فاتح گلزن در لیگ دسته یک 
علی فاتح  مهاجم ۲۸ ساله  و جدید تیم فجر در فصل گذشته لیگ دسته یک  ۱۳ گل به ثمر رساند و در جایگاه دوم جدول برترین گلزنان لیگ  قرار گرفت تا این بازیکن مورد توجه رسول خطیبی سرمربی آلومینیوم اراک قرار گیرد و به این تیم در لیگ برتر پیوندد.
فاتح که امید زیادی داشت در لیگ برتر بدرخشد اما  تنها پنج بار و در مجموع ۷۷ دقیقه برای تیم اراکی بازی کرد تا سرانجام در یک معامله بین باشگاهی جایگزین میلاد احمدی هافبک فجرشود.
بایدمنتظر بمانیم و ببینیم این مهاجم می تواند شایستگی های خود را نشان دهد و برای فجریها گلزنی کند، ضمن اینکه فاتح انگیزه زیادی دارد تا به سرمربی تیم آلومینیوم ثابت کند که مهاجمی گلزن است که به او فرصت داده نشده است.


سکوی پرتاب
عرفان افزار دیگر مهاجم جدید و ۲۲ ساله  تیم فجر است که در گل گهر سیرجان به مدت ۳۵ دقیقه بازی کرد اما قلعه نوعی به او بیشتر فرصت نداد تا خود را نشان دهد و به نظر می رسد این مهاجم جوان هم انگیزه زیادی برای اینکه خود را نشان دهد داشته باشد و شاید فجر سپاسی سکوی پرتاب این مهاجم جوان بهبهانی باشد.
فجریها با داشتن، میلاد کمدانی، دانیال کردستانی و احمد زنده روح می تواند خط میانی خود را محکم کنند و از هنر شوت زنی این سه هافبک که گل هایی هم به ثمر رسانده اند استفاده کرده و به یک خط هافبک قدرتمند تبدیل شوند.
زرد پوشان فجرسپاسی در میانه میدان بازیکنان خوب دیگری همچون حمید نعمتی، اتابک زارعی، عرفان معصمومی و علی نبی زاده دارند که می توانند مشکلات این منطقه که بسیار مهم است را بر طرف کنند.


صنعت نفت متحول شده با علی منصوریان
اما تیم صنعت نفت علی منصوریان که در دور رفت با فراز و نشیب های زیادی آن هم عدم پرداخت مطالبات بازیکنان همراه بود و تا پای اعتصاب هم پیش رفتند،هم اینک مشکل مالی آنها با بر طرف شده و این تیم در چهار بازی گذشته نتایج خوبی گرفته و تا رده هشتم جدول خود را بالا کشیده است. 
شاگردان علی منصور سرمربی تیم صنعت نفت، طی چهاربازی گذشته خود ازسد تیم های نفت مسجد سلیمان، هوادار تهران، ذوب آهن اصفهان و تراکتورسازی تبریز گذشته  و ۱۲ امتیاز ممکن را گرفته اند که آمار خوبی است و آنها می آیند در گام پنجم برابر تیم فجر روند رو به رشد خود را حفظ کنند که بازی سختی برای تیم میزبان در ورزشگاه حافظیه پیش بینی می شود.
حسن بیت‌سعید، شروین بزرگ، طالب ریکانی شوت زن ، حکیم نصاری، عباس بوعذار و  محمد اهل شاخه بازیکنان تاثیر گذار تیم صنعت نفت هستند و فرزین گروسیان درون دروازه  عملکرد خوبی داشته است.


ریکانی و بوعذار شوت زن
در تیم صنعت نفت آبادان که به برزیلی های ایران شهرت دارند طالب ریکانی شوت زن که گل سه امتیازی برابر تراکتورسازی را به ثمر رساند، حضور دارد که فجریها باید مواظب  باشند واجازه شوت زنی را به او ندهند و گرنه کار را برای فجرمشکل خواهد کرد.
همچنین عباس بوعذار دیگر بازیکن خوب تیم نفت آبادان است که اکثر ضربات ایستگاهی را این بازیکن می زند که بسیار هم خطرناک و در چار چوب شوت می کند ضمن اینکه  این بازیکن ارسال های خوبی را هم  از روی ضربات ایستگاهی دارد که قطعا مدافعان تیم فجرو دروازه بان این تیم مواظب هستند، میهمان از این راه که یکی از شیوه های رسیدن به گل آنهاست، به هدف نرسند.
شاگردان علی منصوریان سرمربی تیم صنعت نفت در ضد حمله هم برنامه دارند و بارها از این شیوه به گل رسیده و یا اینکه خطرناک ظاهر شده اند.


سه امتیاز از نان شب واجب تر برای فجر
بهرحال سه امتیاز این بازی برای تیم فجر از نان شب هم واجب تر است و تنها یک بُرد می تواند زرد پوشان شیرازی را از بحران نبردن نجات دهد و باید در این بازی خانگی مقابل نفت روحیه گرفته این اتفاق بیفتد.


قلب دفاع صنعت نفت آسیب پذیر است
اگر به آمار گل های خورده تیم نفت نگاه کنیم این تیم در خط دفاع مشکلاتی دارد که بیشتر از منطقه عمق است و فجریها می تواند از این ضعف به ویژه با فرارهای خوب حسین مهربان، قلب دفاع تیم نفت را نشانه رفته و به گل برسند.
قطعا هافبک های تیم فجر به ویژه زنده روح که تخصص در پاس های در عمق دارد نیز از این راه مهاجمان تیمش را  تغذیه  خواهد کرد تا از عمق دفاع تیم حریف به گل برسند.

هم اینک درجدول رده بندی لیگ برتر تیم استقلال تهران با ۴۱ امتیاز بدون شکست و با داشتن بهترین خط حمله و دفاع درصدر جدول قرار دارد، تیم پرسپولیس با ۳۸ امتیاز دوم است و تیم سپاهان اصفهان هم با ۳۲ امتیاز در جای سوم ایستاده است.
همچنین تیم صنعت نفت آبادان با ۲۵ امتیاز جایگاه هشتم به خود اختصاص داده است و تیم  فجر سپاسی هم با ۱۳ امتیاز چهاردهم است که در منطقه خطر قراردارد.


در بیست و یکمین دوره لیگ برتر جام خلیج فارس ۱۶  تیم شرکت دارند و پس از انجام ۳۰ بازی تیم قهرمان مشخص خواهد شد و ۲ تیم انتهای جدول هم راهی دسته یک می شوند.   
نفت مسجد سلیمان با ۱۱ امتیاز و تیم پدیده مشهد هم با پنج امتیاز در خطر سقوط قرار دارند هر چند هنوز ۱۳ بازی دیگر باقی مانده است.