زلنسکی خواستار مسدود سازی اموال میلیاردرهای روسیه توسط سوئیس


تهران-ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از دولت سوئیس خواست اموال و حساب‌های بانکی تمام میلیاردرهای روسیه را در این کشور مسدود کند.


به گزارش ایرنا از “الجزیره”،  زلنسکی که شنبه شب به صورت مجازی با هزاران تن از معترضان ضد جنگ در شهر برن سوئیس سخن می‌گفت تصریح کرد: در بانک‌های شما سرمایه افرادی که این جنگ را به راه انداخته‌اند وجود دارد. کمک کنید تا سرمایه آن‌ها مسدود شود. باید این امتیازات را از آن‌ها بگیریم. 


شبکه تلوزیونی “اس آر اف” سوئیس گزارش داد، رئیس جمهور اوکراین همچنین از شرکت سوئیسی مواد غذایی “نستله” انتقاد کرده زیرا این شرکت تصمیم گرفته است برخلاف بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی فعلا از روسیه خارج نشود.


به گزارش ایرنا، میلیاردها یورو از اموال و سرمایه گذاری‌های روسیه توسط مقام‌های اروپایی در هفته‌های اخیر توقیف شده است و مقام‌های اتحادیه قصد دارند منابع مالی ناشی از دارایی‌های مسدود شده را به حکومت در حال فروپاشی اوکراین منتقل کنند. 


مقامات ایتالیایی ۵۸۰ میلیون یورو (۸۶۲ میلیون دلار) از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده‌اند. در هلند تنها در هفته گذشته ۱۹۴ میلیون یورو از دارایی‌های روسیه مسدود شد و اکنون همزمان با درگیری‌های روسیه مقامات اتحادیه به دنبال انتقال منابع مالی ناشی از این دارایی‌ها به «صندوق غرامت جنگی» هستند که این منابع مالی را به حکومت در حال فروپاشی اوکراین منتقل می‌کند. 


جنت یِلن وزیر خزانه داری آمریکا و ماریک گارلند دادستان کل این کشور هفته پیش اعلام کردند که آن‌ها کارگروه ویژه‌ای را برای توقیف دارایی‌های نزدیکان به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گروه‌های نیابتی و الیگارش‌های روسیه تشکیل داده‌اند. 


سناتورهای آمریکا از قانونی رونمایی کرده‌اند که به موجب آن دارایی‌های روس‌های ثروتمند را می‌توان توقیف کرد و به حراج گذاشت و سود آن را به نفع حکومت اوکراین مصادره کرد. 


از سوی دیگر گزارش رسانه‌های انگلیسی حاکی است که عمارت ۱۵۰ میلیون پوندی مالک روس باشگاه چلسی به زودی به عنوان اقامتگاه پناهندگان اوکراینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


آبراموویچ از سوی دولت انگلیس با عنوان یکی از «الیگارش‌های حامی‌ کرملین» توصیف شده و تحریم‌های اعمال شده برای وی، مسدود شدن حساب‌های بانکی و دارایی‌ها و همچنین ممنوعیت مسافرتی وی را شامل می‌شود. 


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 


همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40