روسیه تقویت نظامی اوکراین از سوی غرب را غیرقابل قبول خواند


مسکو – ایرنا -سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در گفت و گوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، تقویت روحیه و توانمندی نظامی و میلیتاریزه کردن حکومت اوکراین توسط غرب را غیرقابل قبول خوانده‌است.


به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، محور اصلی گفت و گوی امروز (چهارشنبه) لاوروف و چاووش اوغلو  در این تماس تلفنی وضعیت اوکراین و تضمین های امنیتی درخواستی روسیه از آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده است.


در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: لاوروف و چاووش اوغلو در ادامه مکالمه تلفنی بطور مفصل درخصوص اوضاع مناطق جنوب شرق اوکراین (منطقه دونباس) گفت و گو کردند.


رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به خطر همکاری‌های فنی -نظامی ناسنجیده با حکومت اوکراین در شرایط کنونی اشاره و تصریح کرد که توافقنامه مینسک و توافق‌های بدست آمده در چارچوب گروه نورماندی و گروه تماس سه جانبه برای حل مساله اوکراین باید بطور کامل اجرا شود.


 وزیران خارجه روسیه و ترکیه در گفت وگوی همچنین در مورد مسائل خاورمیانه، مناقشه فلسطین و اسراییل و سوریه و قفقاز جنوبی و همکاری مسکو و آنکارا در سازمان های بین المللی و همکاریهای سیاسی و اقتصادی-بازرگانی دو کشور گفت و گو کردند.  

لاوروف، وزیر خارجه ترکیه را از تلاش های روسیه برای پیشبرد پیشنهادات کشورش  برای دریافت تضمین های امنیتی بلندمدت در اروپا مطلع کرد.  


وزیر خارجه روسیه گفت که ترکیه می تواند از منظر دیپلماتیک برای واکنش سازنده و مسئولانه غرب به پیشنهادات امنیتی روسیه تلاش و کمک کند.