روسیه استقلال جمهوری های دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخت



P>به گزارش ایرنا، پوتین عصر دوشنبه (به وقت محلی) در سخنانی که از شبکه‌های سراسری روسیه از جمله شبکه روسیه۲۴ پخش می‌شد، به تاریخ تاسیس اوکراین و روابط بسیار نزدیک و تاریخی این کشور در چند سال اخیر پرداخت و گفت: در دوره نیکیتا خروشچف رهبر شوروی، منطقه کریمه از روسیه جدا و به اوکراین اهدا شد.


وی افزود: در دوره شوروی، سرزمین‌های تاریخی روسیه به اوکراین داده شد که هیچ معلوم نیست این اقدام چرا صورت گرفت. توضیح برای این اقدام وجود دارد و پس از انقلاب اکتبر، دولت شوروی که احساس ضعف می‌کرد به هر اقدامی متوسل شد. 


رئیس جمهور روسیه گفت: این اقدام‌ شوروی اشتباه بود بطوری که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ اشتباه بودن آن کاملا معلوم شد.


پوتین خاطرنشان کرد، بر اثر سیاست‌های شوروی، اوکراین بوجود آمد و هم اینک نوادگان آنها مجسمه‌های ولادیمیر لنین رهبر شوروی که این سرزمین را برای آنها بوجود آورد، از بین می‌برند. 


به گفته وی، سران کنونی اوکراین، حکومت مرکز گرا را بوجود آوردند که برخلاف اهداف تعیین شده در زمان تاسیس جمهوری اوکراین در سال‌های حکومت شوروی بود.


پوتین تصریح کرد، برخلاف ادعاهای ملی گرایان که فروپاشی شوروی را خدمات خود می‌خوانند، اشتباهات تاریخی سران شوروی، این کشور را محکوم به نابودی کرد و فروپاشی شوروی ۲ سال قبل از این واقعه مشخص شده بود. 


رئیس جمهور روسیه در ادامه سخنانش، دولت‌های حاکم بر اوکراین را به سرقت گاز ترانزیتی این کشور و نیز استفاده از روابط با روسیه به عنوان معامله برای توسعه روابط با غرب و گرفتن امتیازات از کشورهای غربی متهم کرد.


وی افزود، نیروهای سیاسی رادیکال در اوکراین با استفاده از فساد در لایه‌های حکومتی این کشور در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسیدند و برخی کشورهای غربی به حمایت از آنها پرداخته و آمریکا نیز برای این منظور در یک سال، بیش از یک میلیارد دلار هزینه کرد. 


وی گفت، اوکراین راه اشتباهی در پیش گرفته و اقتصاد آن به سوی رکود و نابودی حرکت می‌کند و ثروت‌های این کشور از جمله صنایع موشک‌سازی، هواپیماسازی و کشتی‌سازی که در دوره شوروی مایه افتخار این کشور بود به تاراج رفته است. اوکراین تحت کنترل خارجی‌ها قرار دارد.


وی خاطرنشان کرد، ساکنان منطقه کریمه انتخاب تاریخی خود را کرده و روسیه را برگزیدند و اوکراین در تلاش است مراکز مخفی تروریستی در این شبه جزیره ایجاد کند.


رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه اوکراین می‌خواهد به سلاح اتمی دست پیدا کند گفت، با توجه به امکاناتی که از دوره شوروی در این کشور باقی مانده و نیز کمکی که از برخی کشورها می‌تواند دریافت کند به سهولت قادر است به بمب اتمی دست یابد.


پوتین خاطرنشان کرد که آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سلاح ارسال کرده است و به تازگی هر روز به این کشور محموله‌های تسلیحاتی تحویل می‌شود.


رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: در قانون اساسی اوکراین حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور منع شده است اما با این وجود در اوکراین پایگاه آموزشی ناتو تاسیس شده که در واقع حضور نیروهای خارجی است.


وی گفت، آمریکا به آمادگی روسیه برای همکاری با ناتو و غرب در مسائل امنیتی در دهه های اخیر، با حمایت از ترور در جمهوری چچن و اقدامات ضد روسی دیگر از جمله گسترش ناتو پاسخ داد. 


وی افزود: ما اطلاع داریم که با ورود اوکراین به ناتو، تهدیدهای علیه روسیه به مراتب افزایش می‌یابد. در اسناد ناتو، روسیه تهدید اصلی محسوب می‌شود. در صورت استقرار موشک‌های آمریکایی در اوکراین، تمام سرزمین‌های اروپایی روسیه تا اورال در تیررس این موشک‌ها قرار می‌گیرند. 


رئیس جمهور روسیه سپس به سیاست تحریمی غرب اشاره کرد و گفت: غرب و آمریکا در هر صورت تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع می‌کنند. این اقدامات به هر بهانه‌ای برای بازداشتن پیشرفت روسیه ادامه خواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد که دولت اوکراین قصد اجرای توافقنامه مینسک را ندارد و هم اینک هم گروه بزرگی از نیروهای نظامی اوکراین به دونباس اعزام شده است. این تحقیر علیه چهار میلیون ساکنان دونباس با سکوت کشورهای اروپایی جریان دارد. چقدر این وضع ادامه خواهد داشت.


پوتین گفت: روسیه تمام تلاش ممکن را برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی اوکراین بکار بست. 



استقلال دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسم




رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسم.


پوتین سپس قراردادهایی برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک را با حضور سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 


رئس جمهور روسیه این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه بیان کرد که در پایان آن گفته بود امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند. 


«دنیس پوشیلین» و «لئونید پاسچنیک» رهبران جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگاسنک اوکراین از ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه خواسته‌ بودند که این مناطق را به عنوان جمهوری‌های مستقل به رسمیت بشناسد.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اسپوتنیک، هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور، خواست تا استقلال جدایی طلبان «دونباس» از اوکراین را به رسمیت بشناسد.