روایت ۶ تایی انتظامی از مخالفان پاگیری شفافیت


تهران- ایرنا- دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، از ۶ دسته از مدیرانی که با انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات مخالفند، نام برد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین انتظامی، دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در توئیت‌ی به ۶ دسته از افرادی که با انتشار آزاد اطلاعات مخالفند، انتقاد کرد و خطاب به مخاطبان خود نوشت: باقی افراد مخالف دسترسی به اطلاعات آزاد را شما معرفی کنید.


انتظامی در توئیت خود نوشته است: «مخالفان پاگیری شفافیت:


‏۱.مدیران ضعیف


‏۲.مدیران دو رو


‏۳.مدیران شوآفی


‏۴.زیردستان مدعی و کم‌مایه


‏۵.فراریان پاسخگویی


‏۶.مترصدان فساد


‏بقیه را شما تکمیل بفرمایید»


انتظامی چندی پیش نیز در واکنش به برخی مخالفان دسترسی آزاد به اطلاعات در توئیتر خود نوشته بود «شفافیت خدمت بزرگی به ایفای نقش دیده بانی رسانه‌هاست. برخی مدیران با شفاف سازی مخالفند چون آن را خودزنی می‌پندارند اما از آثار مبارک دیده‌بانی رسانه‌ها (کاهش هزینه‌های نظارت، رفع ایرادات و نشاط و کارآمدی رسانه) غافلند».


به گزارش ایرنا، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات براساس وظیفه ای که قانون بر عهده آن گذاشته تنها نهادی است که به صورت قانونی و تخصصی برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین نامه های اجرایی مرتبط در کشور فعالیت می کند.


قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی پس از کم توجهی و توقف چند ساله، در سال ۹۳ توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. این قانون، تنها قانون ناظر بر شفافیت امور عمومی در کشور است و برای همه شهروندان حق دسترسی بدون تبعیض به اطلاعات با ماهیت عمومی را، شناسایی کرده است که این موضوع یکی از مهمترین مصادیق تحقق حقوق شهروندی در نظام حقوقی ایران تبدیل شده است.


اکنون پس از طی دوره ای ۴ ساله بیش از ۱۶۰۰ دستگاه و موسسه مشمول قانون به این سامانه پیوسته‌اند و از مجرای آن به درخواست‌های اطلاعات شهروندان پاسخ می‌دهند.