رسانه اسپانیایی اتحادیه اروپا به دنبال همکاری با آمریکای لاتین


تهران – ایرنا – برایان گلین مدیر کل سرویس اقدام خارجی اروپا برای قاره آمریکا اطمینان داد اتحادیه اروپا به منظور منزوی کردن روسیه، به صورت “نزدیک” با کشورهای آمریکای لاتین همکاری خواهد کرد تا به مسکو نشان دهد که “جهان در اینکه این جنگ، ناعادلانه است، متحد است”.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه،  مدیر کل سرویس اقدام خارجی اروپا برای قاره آمریکا به دنبال گفت‌وگوی سطح بالای بین اتحادیه اروپا و اکوادور در کیتو، بر نقش این کشور آمریکای لاتین تاکید کرد و گفت اکوادور “نه تنها به نفع قطعنامه‌های سازمان ملل رای داده است بلکه به منظور یافتن راهکار برون‌رفت از این بحران، با اتحادیه اروپا اقدام کرده است”.


این دیپلمات اروپایی همزمان با هشدار از “پیامدهای این جنگ” تصریح کرد: اروپا در حال جنگ است اما اتحادیه اروپا با کسی در جنگ نیست. این یک جنگ بدون توجیه است که توسط رئیس‌جمهوری (روسیه) ولادیمیر پوتین ایجاد شده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا این سناریو باعث می‌شود اتحادیه اروپا به دنبال تقویت بیشتر روابط با آمریکای لاتین باشد، گفت که برای جوسپ بورل، نماینده عالی اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی، “روابط سیاسی با آمریکای لاتین همیشه یک اولویت بوده است”.


وی همچنین بر همکاری نزدیک اتحادیه اروپا به منظور ارائه تسهیلات به شهروندان کشورهای آمریکای لاتین که در زمان شروع جنگ در اوکراین بودند و باید از طریق خاک اتحادیه اروپا منتقل شوند تا بتوانند به کشورهای مبدأ خود برسند، تأکید کرد.


اکوادور از جمله کشورهایی است که شاهد بیشترین تعداد شهروندانی (۸۰۰ نفر) بوده است که به موجب جنگ اوکراین، آواره شده اند. دولت اکوادور به این ترتیب از اتحادیه اروپا خواست تا الزام ویزای شینگن برای شهروندان اکوادور به منظور ورود به خاک اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورد.


گلین با توجه به درخواست اکوادور برای حذف الزام ویزای شینگن برای اکوادوری‌ها برای ورود به اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: درخواست اکوادور مورد توجه قرار خواهد گرفت و ما برای یافتن راه‌حل با بخش‌های دولتی در تماس خواهیم بود.


این سیاستمدار اروپایی همچنین با اشاره به درخواست چند هفته پیش ایوان دوکه رئیس‌جمهوری کلمبیا مبنی بر از سرگیری اجلاس سران کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین خاطر نشان کرد که کارهایی در این راستا در حال انجام است. وی گفت: ما در حال کار بر روی یک سناریو در جهت برگزاری نشست‌های  دومنطقه‌ای هستیم اما این به وضوح به کشورهای هر دو طرف بستگی دارد.


گلین همچنین از چارچوب همکاری جدید بین اتحادیه اروپا و اکوادور شامل پرداخت حدود ۴۰ میلیون یورو (حدود ۴۳.۵ میلیون دلار) تا سال ۲۰۲۴، به منظور همکاری‌ها در حوزه سبز و دیجیتال خبر داد. وی گفت ما با دولت جدید اکوادور در راستای پیشبرد یک انتقال اقتصادی به شکل یک اقتصاد کمتر وابسته به کربن توافق نظر داریم.


وی همچنین مزایایی را که توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و اکوادور پنج سال پس از لازم‌الاجرا شدن آن به ارمغان آورده است، تأکید کرد. مبادلات تجاری که “حتی در بدترین سال شیوع همه‌گیری افزایش زیادی یافته و به پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو رسیده است”.  


وی در پایان گفت: ما در یک دوره پرتلاطم هستیم و برای ما مهم است که دقیقاً امکاناتی را که این توافق برای تنوع بخشیدن به صادرات می‌دهد، ببینیم.


آمریکای لاتین در سناریویی که تنش‌های ژئوپلیتیک مرتبط با درگیری روسیه و اوکراین در آن رخ می‌دهد، بازیگر مرتبطی نیست اما بدیهی است که این وضعیت جدید جهانی، بر آمریکای لاتین و کارائیب همچون سایر نقاط جهان تاثیر می‌گذارد. این تاثیر به ویژه در حوزه اقتصادی چشمگیر است.


در میانه مجموع تحولات، مواضع‌ رهبران آمریکای لاتین نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ منطقه کلیدی در فاصله چند کیلومتری ایالات متحده که نفوذ مسکو و تقویت روابط هر چه بیشتر کشورهای منطقه با روسیه به یکی از نگرانی‌های اصلی و کابوس‌های واشنگتن به ویژه در ماه‌های اخیر تبدیل شده است.


گذشته از تحکیم روابط کشورهای مغضوب آمریکا همچون نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا با روسیه، کاخ سفید حتی در چند ماه اخیر نتوانسته است مانع از دیدارهای رسمی مقامات آرژانتین، اکوادور و حتی برزیل با پوتین شود. اراده کشورهای آمریکای لاتین اعم از دوستان و دشمنان کاخ سفید در ایجاد پیوند هر چه بیشتر با روسیه دال بر این حقیقت است که روسیه به عنوان یکی از بازیگران اصلی بین‌المللی نقش‌آفرینی می‌کند، سیاست‌های واشنگتن در قالب نگاه بالا به پایین به آمریکای لاتین شکست خورده است و اینکه پایان دوران هژمونیک و آغاز عصر چندقطبی فرا رسیده است.