رئیس جمهور وارد شهرستان ورامین شد


ورامین – ایرنا – رئیس جمهور که روز شنبه به منظور بررسی مسائل و مشکلات شهرستان‌های جنوب‌شرق استان تهران به این بخش سفر کرده است، وارد ورامین شد.


به گزارش ایرنا، ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران است که بر اساس کاوش‌های صورت گرفته در محوطه‌های باستانی، بیش از هشت هزار سال قدمت دارد و در کتب مختلف به صورت ور، ورنه،  وارنا، وروین، وارم و ورامین ذکر شده است که شکل ورامین نام ثبت شده از قرن سوم هجری است.
خطه ورامین با سابقه تاریخی که به دوره هخامنشیان می رسد، در دوران معاصر نیز اثرگذار بوده و نام این دیار با قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ عجین شده، قیامی که در آن مردم دشت ورامین در حمایت از امام راحل، کفن‌پوش به سمت تهران حرکت کردند و در پل باقرآباد قرچک، خون ۷ جوان این دیار، سرآغازی بر نهضت امام خمینی(ره) علیه رژیم ستم‌شاهی شد.
این شهرستان به دلیل برخورداری از اراضی مستعد کشاورزی، قطب تولید محصولات زارعی و باغی است ولی به دلیل کمبود منابع آبی، از مجموع ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت، تنها ۳۸ هزار هکتار آن سالانه زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می‌رود.
در حال حاضر ۲ هزار و ۲۹۱ واحد کشاورزی در شهرستان ورامین مستقر بوده و سالانه بیش از ۸۵۴ هزار تُن محصولات دامی، زراعی و باغی به ارزش ۴۵ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال تولید می‌کنند.
در حوزه دامپروری، این شهرستان از ۱۸۹ واحد گوسفندی با بیش از ۲۱۶ هزار رأس دام سبک برخوردار است و این واحدها سالانه بیش از ۲ هزار تُن گوشت قرمز تولید می‌کنند شمن این که این شهرستان با برخورداری از ۱۸۳ واحد دام شیری و ۱۵ هزار و ۹۸۴ رأس دام، سالانه ۱۴۵ هزار تن تولید شیر دارد.
ورامین با هزار و ۹۵ واحد دامپروری، از ۱۳۰ هزار رأس دام سنگین برخوردار است که سالانه بیش از ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز تولید می‌کند و با تولید سالانه ۴۳ میلیون قطعه جوجه اردک،در تولید ۸۰ درصد از جوجه اردک مورد نیاز کشور سهم دارد.
در حوزه زراعت، ورامین قطب تولید غلات استان تهران محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی این شهرستان زیر کشت گندم، جو و کلزا می‌رود و در سال‌های اخیر، با زیر کشت رفتن بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت پسته، این شهرستان به قطب تولید این محصول تبدیل شده است.
در حوزه صنعت، این شهرستان از ۴ شهرک صنعتی چرمشهر، سالاریه، شهید ملاآقای و شهرک صنعتی غیردولتی شهدای خیرآباد برخوردار بوده و فعالیت هزاران واحد تولید در کنار کشاورزی، ورامین را به یک منطقه صنعتی نیز تبدل کرده است.
ورامین در حوزه گردشگری نیز یکی از مناطق مهم استان تهران محسوب می‌شود به طوری که از مجموع ۴۰۰ اثر و محوطه تاریخی، ۷۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.
هر چند که در طول سال‌های استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمات شایانی به این بخش از استان تهران ارائه شده ولی همچنان برخی از محدودیت‌ها موجب شده  تا سرعت رشد این شهرستان متناسب با نیازهای ساکنان آن نباشد و مردم و مسئولان امید دارند تا به همت دولت سیزدهم بخش مهمی از این مشکلات برطرف شود.
تکمیل قطار حومه‌ای ورامین – تهران، ایجاد بزرگراه ورامین به تهران، تکمیل روگذرها و زیرگذرهای مسیرهای دسترسی با راه‌اهن سراسری تهران- مشهد، تکمیل طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، ایجاد مسیر دسترسی ورامین به شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان و تکمیل مسیر دسترسی ورامین به جوادآباد از مهمترین مطالباتی است که مردم امید دارند در سایه سفر رئیس جمهور به  این شهرستان محقق شود.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40