رئیسی آمریکایی ها باید از شرق فرات خارج شوند


لیلا اسماعیل نژاد







برچسب‌ها






در نشست خبری مشترک با همتایان روسی و ترکیه‌ای؛


تهران – ایرنا – رئیس جمهور گفت: حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات به هر بهانه‌ای توجیهی ندارد و باید از آنجا خارج شوند.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب پس از برگزاری هفتمین نشست سران ضامن روند آستانه به همراه همتایان روسی و ترکیه ای خود در جمع خبرنگاران تصریح کرد: هفتمین نشست روند آستانه را با حضور روسای کشورهای عضو برگزار کردیم که در این نشست محوریت مباحث مطرح شده از جانب روسای سه کشور، تأکید بر حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی این کشور و تأکید بر این بود که حکومت سوریه باید بر همه نقاط این کشور حاکمیت داشته باشد.


وی افزود: از این رو حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات به هر بهانه‌ای توجیهی ندارد و باید از آنجا خارج شوند.


آیت اله رئیسی، سوریه را نماد ایستادگی، مقاومت و مبارزه با تروریسم عنوان کرد و گفت: همه کشورها در این راستا مقاومت کردند اما نگرانی امروز در سوریه و ادلب نسبت به حضور تروریست ها، عزم جدی همه کشورها را می طلبد تا مبارزه با تروریسم انجام شود و یقین داریم این مبارزه با جدیت حتما صلح آمیز خواهد بود.


وی اضافه کرد: همچنین بر تداوم کمک‌های انسان دوستانه به مردم مظلوم سوریه و از طرف همه اطراف و اعضا در جهت رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مظلوم سوریه تأکید شد.


رئیس جمهوری تأکید کرد: هیچگونه اقدامی که به نقض حاکمت سوریه منجر شود نباید انجام داد بلکه همه تلاش ها برای استقرار حاکمیت سوریه است.


آیت الله رئیسی گفت: روسای جمهور حاضر در اجلاس ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم سوریه، بر توقف این حملات تاکید و عنوان کردند که حمله به مردم و نیروهای مسلح در سوریه نقض حاکمیت این کشور و خلاف قوانین بین‌المللی است.


رئیسی با بیان اینکه همکاری ایران، روسیه و ترکیه با دولت مستقر در سوریه برای استقرار صلح و اجرای توافقات برای تامین امنیت سوریه همواره ضرورت دارد، تصریح کرد: معتقدیم چارچوب روند آستانه موفق بوده و این مذاکرات نتایج خوبی داشته و برای امنیت و پیشرفت کار باید این روش ادامه یابد.
رئیس جمهور اضافه کرد: همکاری این سه کشور و دیگر کشورهای منطقه می‌تواند هر چه سریع‌تر موجب تثبیت حاکمیت سوریه شود تا مردم این کشور از آرامش برخوردار شده و به زندگی عادی بازگردند.


رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در این نشست بر فراهم کردن زمینه بازگشت هر چه سریع‌تر پناه‌جویان سوری به کشورشان تأکید شد؛ مردمی که به کشورهای دیگر پناه برده‌اند باید هر چه سریع‌تر به سرزمین خود بازگردند. 


آیت‌الله رئیسی ابراز امیدواری کرد که همکاری سه کشور در مذاکرات آستانه، این روند را سرعت بخشد تا مردم سوریه هر چه زودتر به آرامش دست یابند.