ذخایر ۱۰ روزه خون در کشور دغدغه ای نداریم


سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دغدغه‌ای نسبت به ذخایر خون در هیچ یک از شهرهای کشور نداریم، گفت: با این حال باید بدانیم که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در کشور یک نیاز همیشگی بوده و اهدای خون باید به صورت مستمر انجام شود.


دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت خون و فرآورده‌های خونی باتوجه به شرایط آلودگی هوا در برخی شهرهای کشور، گفت: در حال حاضر دغدغه‌ای درباره میزان ذخایر خون در کشور نداریم و ذخایر خون در وضعیت مطلوب قرار دارد. باید توجه کرد که در سال جاری استاندارد ذخایر خون و فرآورده‌های خونی بالا رفته است. پیش از این اگر خون تا پنج روز در هر استان ذخیره می‌شد، قابل قبول بود، اما در حال حاضر  این استاندارد به هشت تا ۱۰ روز افزایش پیدا کرده و خون‌رسانی هم تقویت شد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر به نیاز استان‌ها به خون و فرآورده‌های آن به صورت ۱۰۰ درصدی پاسخ داده می‌شود، گفت: به لطف اهداکنندگان ذخایر ما افزایش یافته و نیاز بیمارستان‌هایمان به صورت ۱۰۰ درصدی در حال تامین است. در سال گذشته در استان تهران نمی‌توانستیم بیش از ۶۸ درصد نیاز بیمارستان‌ها را پاسخگو باشیم و برخی عمل‌های جراحی به اجبار کنسل می‌شد، اما در سال جاری سازمان انتقال خون هدف‌گذاری کرد که هیچ بیمار و پزشک درمان‌گری نباید دغدغه تهیه خون داشته باشد و بر همین اساس ذخایر خون را افزایش دادیم.


صداقت با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهای جهان است که یک شبکه ملی خون‌رسانی در سراسر کشور دارد، گفت: خون‌رسانی به مراکز درمانی در سراسر کشور توسط این شبکه مدیریت می‌شود. بر اساس آخرین گزارش این شبکه، کشور امروز به اندازه ۱۰ روز ذخیره خون و فرآروده خونی دارد.


وی همچنین گفت: با همراهی و مسؤولیت هموطنان نوع‌دوست و اهداکنندگان همیشه همراه، سازمان انتقال خون ایران در هشت ماهه نخست سال جاری، حدود چهار میلیون و پانصد هزار واحد محصولات و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را فرآوری و تأمین کرده است و بر این اساس شبکه ملی خون‌رسانی کشور در زمینه شاخص اهدای خون حدود ۱۰.۵۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا