دعای وزیر نیرو و پیش بینی آقای سخنگو


تهران- ایرنا- تازه‌ترین اظهارات وزیر امورخارجه، دستگیری عناصری از دستگاه اطلاعاتی فرانسه در آشوب‌های اخیر،  ۳۲ تُن مواد اولیه برای تولید آنتی‌بیوتیک در حال ترخیص، خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی آشوب‌گران به شهر و دعوت ۶۰ دانشگاه از سخنگوی دولت، از مهم‌ترین خبرهای امروز پاستورنشینان بود.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نشست هیأت دولت امروز چهارشنبه ۲۵ آبان در حالی برگزار شد که «حسین امیر عبدالهیان»، «احمد وحیدی»، «علی اکبر محرابیان» وزرای امور خارجه، کشور و نیرو پس از مدت‌ها در جمع خبرنگاران مستقر در حیاط دولت حضور یافتند و «سید رضا فاطمی‌امین» و «علی بهادری جهرمی» وزیر صمت و سخنگوی دولت هم به‌عنوان پای ثابت چهارشنبه‌های اهالی رسانه پاسخگوی خبرنگاران حوزه دولت بودند.


آنچه در پی می‌آید، خلاصه مهم‌ترین خبرهایی است که در گفت‌وگوی «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت، «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی اکبر محرابیان» وزیرنیرو، «حسین امیرعبدالهیان» وزیر امورخارجه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، «احمدوحیدی» وزیرکشور و «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبرنگاران حوزه دولت مطرح شد:


اروپایی متوقف نکنند با پاسخ متقابل ما روبه‌رو می شوند 


وزیر امور خارجه که به‌عنوان نخستین عضو هیأت دولت بعد از چندماه به میان خبرنگاران آمده بود، به رفتار ریاکارانه آمریکایی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: برای عبور از تحریم‌ها قوی به کار خود ادامه خواهیم داد، ما برای مذاکره، مذاکره نکردیم برای دریافت نتیجه مذاکره کردیم.


امیرعبداللهیان می گوید که به طور مستمر با طرف آمریکایی پیام تبادل می‌کنیم، آخرین پیام‌مان در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بود، آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند برای برجام شتاب دارند اما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویت‌مان نیست.


او در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش طرف اروپایی برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام توضیح داد که پیام‌های لازم را به طرف‌های اروپایی داده‌ایم با برخی از وزرای خارجی اروپا از جمله آقای جوزف بورل مسئول عالی سیاست خارجی اروپا صحبت کرده‌ایم. اگر اروپایی‌ها این مسیر غیرسازنده را متوقف نکنند با پاسخ متقابل اما موثر ما مواجه خواهند شد.


دستگیری عناصری از دستگاه اطلاعاتی فرانسه و داعش در آشوب‌های اخیر 


وزیر کشور به میان خبرنگاران حوزه دولت آمد و از دستگیری عناصری از دستگاه اطلاعاتی فرانسه  و داعش در آشوب‌های اخیر خبر داد که  اکنون در اختیار قوه قضاییه هستند تا براساس قانون با آنها برخورد شود. در اغتشاشات افرادی از ملیت‌های دیگر دستگیر شدند که برخی نقش زیادی داشتند.


احمد وحیدی خاطرنشان کرد: جوانان و نوجوانانی که در کشور هستند فرزندان نظام جمهوری اسلامی هستند و دشمن تلاش کرد با ایجاد ناامنی و متوقف کردن حرکت علمی کشور و ایجاد مزاحمت برای کسب و کارهای مردم یک فضای ناامنی را برای مردم ایجاد کند که بحمدالله با برخورد قوی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نتوانست دشمن به اهداف خودش برسد.


وزیرکشور درباره معرفی استاندار تهران گفت که بزودی گزینه استاندار تهران به هیات دولت معرفی خواهد شد.  


هیچ هیأتی از آژانس به ایران نمی‌آید


رئیس سازمان انرژی اتمی سیاست فشار حداکثری و اتهام به جمهوری اسلامی را اعتیاد استکبار و رژیم صهیونیستی دانست و گفت: خودشان می دانند قطعنامه‌ای که پیش‌نویس کردند صحت ندارد و از طرف جمهوری اسلامی ایران هم مردود است.


محمد اسلامی با رد سفر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: فعلا سفری از آژانس در دستور کار نیست؛ موضوع حائز اهمیت این است که وزارت خارجه بحث تداوم مذاکرات را پیگیری کند و این کار به اشکال گوناگون در دست اقدام است.


وی گفت: آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط بود این است که به همه موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود که چنین کردیم و اگر حسن نیت می داشتند و قرار بود مذاکره را تداوم دهند قطعنامه‌ای با این ابعاد و حجم ارائه نمی کردند.


معاون رئیس جمهور تصریح کرد: توقع داشتیم حسن نیت جمهوری اسلامی و پاسخ‌های مستدل، کاررساز واقع شود و اجازه دهند مسیر طبیعی و غیرسیاسی و روش حرفه ای و ضوابط پادمان ملاک باشد.


۳۲ تُن مواد اولیه برای تولید آنتی‌بیوتیک در حال ترخیص از گمرگات 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تولید داروهای آنتی‌بیوتیک در کارخانجات داروسازی ما نسبت به سال گذشته ۸ برابر شده است.


سید صولت مرتضوی ادامه داد که تولید داروهای آنتی‌بیوتیکی در شرکت داروسازی فارابی به ۳ میلیون در ماه افزایش یافته است. از طرفی ۳۲ تُن مواد اولیه برای تولید آنتی‌بیوتیک از گمرگات در حال ترخیص است.


ثبت کسب‌وکارهای خانگی در پلتفرم‌ها به منزله مجوز کسب است


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: با تسهیل فرایندها دیگر برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی نیازی به اخذ مجوز نیست و ثبت‌نام در پلتفرم‌ها به منزله گرفتن مجوز است.


عیسی زارع‌پور گفت که طی ۱۰ روز آیین‌نامه‌ای را برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی یا پلتفرم‌هایی که میزبان این نوع کسب‌وکارها در داخل کشور هستند در دولت تصویب کردیم و ۳۰ نوع حمایت و قابلیت جدید برای آنها در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره عملیاتی شدن پلتفرم‌های داخلی گفت: در حالی عملیاتی شدن هستند و با وجود اینکه پلتفرم‌های میلیونی در کشور داریم اما حمایت‌هایی که عنوان کردم به این شکل است که متقاضیان و داوطلبان باید تقاضای خود را به ما ارائه دهند.


خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی آشوب‌گران به اموال شهری


شهردار تهران از تفاهم ۹ دستگاه برای دسته‌بندی ساختمان‌های بالای ۶ طبقه در پایتخت خبر داد و از خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی به اموال شهری در جریان اغتشاشات اخیر پرده برداشت.


علیرضا زاکانی درباره آمار کسری بودجه شهرداری هم توضیح داد: شهرداری کسری بودجه ندارد و سال گذشته ۹۹ درصد بودجه محقق شد که در سال‌های قبل بی‌نظیر بود و امسال هم کسری بودجه نداریم.


وی درباره تفاهم‌ انجام شده برای ساخت و ساز ۱۵۰ هزار واحدی در تهران گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار واحد در سال را دنبال می‌کنیم و ۱۵۰ هزار واحد نیز دیروز تفاهم شد که در مجموع برای ساخت بیش از ۴۰۰ هزار واحد تفاهم شده است.


کاهش تورم تولیدکننده موجب کاهش قیمت مواد اولیه شده است


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار ۲۷ درصد بوده که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به حدود ۲۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولید است.


سید رضا فاطمی‌امین اظهار داشت: نرخ رشد تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی که در بورس هستند و ۵۰ درصد تولید را انجام می‌دهند و به لحاظ اینکه بنگاه بزرگی هستند، بنگاه‌های بالادستی و پایین‌دستی‌ را هم فعال می‌کنند، در شهریور امسال ۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته بوده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه این عدد که در در تیر ماه ۵۵.۸ و مرداد ماه ۶.۵ بوده، در مهر ماه به ۷.۷ درصد رسیده که عدد بسیار مناسبی در رشد تولید بخش صنعت و معدن است و موجب کاهش تورم تولیدکننده هم می‌شود.


فاطمی‌امین این را هم اضافه کرد که امروز شاهد روند کاهشی در تورم تولیدکننده هستیم. تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار امسال ۲۷ درصد بوده که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به ارقام قریب ۲۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولیدکننده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضع این وزارتخانه در خصوص همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت برای تعطیلی درگاه‌های پرداخت بدون نماد، گفت: ما براساس مقررات و قوانین موظف هستیم که این نماد را داشته باشیم و این نماد یک استاندارد عملکرد است، نه مجوز کسب و کار.


فاطمی‌امین ادامه داد: برخی‌ به اشتباه تصور می‌کنند این نماد مجوز کسب و کار است و باید مقررات‌زدایی شود در حالی که این نماد مانند علامت استاندارد است؛ همانطور که بی‌معنی است اگر بگوییم علامت استاندارد روی کالایی نخورد، همان‌قدر بی‌معنی‌ست که بگوییم این نماد در سایتی درج نشود.


پیش‌بینی جالب سخنگوی دولت درباره نتیجه بازی ایران و انگلیس


سخنگوی دولت از موافقت هیأت دولت با عضویت وزیر اقتصاد در شورای‌عالی کار خبر داد و درباه آیین‌نامه اجرایی مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور گفت: تراز تجاری جمعی به شدت مثبت و صادرات ما، بسیار بیشتر از واردات است.


علی بهادری جهرمی به عنوان آخرین عضو هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت و در باره مصوبات امروز هیأت وزیران  گفت: امروز آیین‌نامه اجرایی مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به تصویب رسید و قرار شد کارگروه مربوطه در دبیرخانه‌ی بانک مرکزی تشکیل شود.  با احتساب صادرات در حوزه‌های انرژی، نفت و گمرک، تراز تجاری ما به شدت مثبت است و بسیار بیشتر از واردات، صادرات داریم.


رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: همچنین در راستای حمایت از صادرات محصولات تولیدی کشور به ویژه در بخش خصوصی و غیر دولتی، آیین‌نامه‌ای از مشارکت فعالان اقتصادی در زنجیره تولید بین‌المللی به تصویب رسید که براساس آن وزارت صمت و دستگاه‌های مرتبط مکلف شدند تولیدکنندگانی که محصولات را براساس استانداردهای روز جهان تولید می‌کنند، مورد حمایت قرار دهند.


 بهادری جهرمی در حاشیه این حیاط دولت درباره پیش‌بینی اش از نتیجه دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گفت: مثل همیشه ما می‌بریم؛ البته پیش‌تر گفتم‌ و باز هم تکرار می‌کنم پیروزی ما در این است که جانانه برای مردم در زمین بجنگیم.


وی افزود: ما یقین داریم که بازیکنان ما جانانه در زمین می‌جنگند و این تلاش آنها پیروزی است و البته طرفدار ۶ بر هیچ هستیم.


دعوت ۶۰ دانشگاه از سخنگوی دولت


سخنگوی دولت درباره بازتاب حضورش در دانشگاه‌ها و گفت‌وگو با دانشجویان هم اظهار داشت: حضور در دانشگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که مردم به ویژه جوانان هستند، تکلیفی بوده که رئیس‌جمهور از ابتدای دولت بر عهده همه دولتمردان قرار دادند و خودشان هم در این عرصه پیشگام بوده‌اند.


بهادری جهرمی گفت که حدود ۶۰ دانشگاه از وی برای سخنرانی و پرسش و پاسخ‌های دانشجویی دعوت کرده‌اند و تلاش می‌کند هر یک یا دو هفته در یکی از دانشگاه‌ها حضور یابد و تاکنون هم علاوه بر حضور در دانشگاه، به چند مدرسه نیز رفته که این حضور و گفت‌وگوی صمیمانه با دانشجویان و دانش آموزان تداوم خواهد داشت.


غرب خلاف ادعاهای آزادی بیان خود عمل می‌کند


 پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه غرب خلاف ادعای آزادی بیان خود عمل می کند، تأکیدکرد:  با وجود تحریم ها صدای جمهوری اسلامی به گوش جهانیان خواهد رسید.


وی اظهار داشت: ٢٣ سریال در مراحل نگارش فیلمنامه و اجراست و برخی مجموعه‌های تلویزیونی هم آماده پخش هستند.


جبلی درباره برنامه رسانه ملی برای جذب مخاطب، گفت: خوشبختانه شبکه‌های مختلف با نیروهای تازه‌نفس برنامه‌های جدیدی را روی آنتن می‌برند و با توجه به نیاز مخاطب و ضرورت‌های برنامه‌سازی در حال تغییر و طراحی الگوهای جدید هستیم.


رئیس سازمان صدا وسیما در واکنش به تحریم شبکه تلویزیونی پرس تی وی، گفت: شبکه پرس تی وی با وجود رقبای قدرتمند خود در عرصه های بین المللی فعالیت می کند و غربی ها همین حضور حداقلی (امکانات و پشتیبانی) را نمی توانند تحمل کنند.


وی افزود: شبکه پرس تی وی از لحاظ محتوا در رقابت جدی با شبکه های بین المللی است.


جبلی با بیان اینکه غرب خلاف ادعای آزادی بیان خود عمل می‌کند، تأکیدکرد:  با وجود تحریم ها صدای جمهوری اسلامی به گوش جهانیان خواهد رسید.


ایران و ونزوئلا در زمینه استعدادهای درخشان همکاری می‌کنند


در ادامه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: در کشور ونزوئلا اقداماتی را در حوزه دانش آموزان استعدادهای درخشان آغاز کردند که مقدمات کار فراهم شده که همکاران من یا خودم هم به آنجا سفری خواهم کرد.


دعای وزیر نیرو


وزیر نیرو به عنوان آخرین عضو کابینه در حالی وارد هیات دولت شده بود که اهالی رسانه در حال خروج از حیاط پاستور بودند و خطاب به خبرنگاران و تصویربردان و عکاسان گفت که در نشست بعدی خبرهایی برای گفتن دارم. اما خبرنگاران در حال خروج از محوطه حیاط از او سوال پرسیدند که علی اکبر محرابیان به مصوبات آبی امروز هیأت وزیران اشاره کرد و اظهار داشت: دعا می‌کنیم که در آینده بارش‌های خوبی داشته باشیم و ذخیره سدها بهتر باشد ولی در شرایط موجود به‌ویژه در تهران شرایط سختی را سپری می‌کنیم.  


 وزیر نیرو این را هم گفت که در بخش برق با مدیریت درست مردم تابستان را بدون خاموشی پشت‌سر گذاشتیم و در بخش خانگی هیچ‌گونه مشکلی نبود و در بخش‌های دیگر هم مدیریت خوبی بود؛ ان‌شاءالله در بخش آب هم اینگونه باشد. مردم خودشان شرایط را می‌دانند و امیدواریم کمک کنند تا مشکلی در حوزه آبی هم داشته باشیم.