دبیر کل سازمان ملل عملیات های بشردوستانه به اوکراین افزایش می یابد


نیویورک- ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کمک های این نهاد بین المللی افزایش می‌یابد.


به گزارش دفتر دبیر کل سازمان ملل، گوترش در گفت‌وگوی خود با رئیس جمهور اوکراین، از عزم سازمان ملل برای افزایش کمک های بشردوستانه به مردم اوکراین گفت.


دبیر کل سازمان ملل به زلنسکی اطلاع داد که سازمان ملل روز سه شنبه یک درخواست برای تامین مالی عملیات های بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین ارائه خواهد کرد.


به گزارش ایرنا، زلنسکی روز شنبه در توئیتی نوشت: از دبیر کل سازمان ملل خواستم این کشور متجاوز (روسیه) را از حق رای در شورای امنیت محروم کرده و اقدامات روسیه را نسل کشی اوکراینی ها محسوب کند.   


وی افزود: این مسائل را با دبیر کل سازمان ملل مورد بررسی قرار دادم.


رئیس جمهوری اوکراین در همین حال اذعان کرد که گوترش چنین اختیاراتی را ندارد.


زلنسکی پیشتر مدعی شده بود که کشورهای اروپایی با درخواست وی برای حذف روسیه از سامانه سوئیت موافقت کرده اند.


واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیشتر گفته بود که اظهارات آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در مورد وضعیت شرق اوکراین، با اختیارات و صلاحیت وی مطابقت ندارد.  


وی افزود: دبیر کل سازمان ملل در هیچ مناقشه ای به خود اجازه نداده است در مورد کشوری این گونه سخن گوید.  


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


این خبر در حال تکمیل است.