دبیر آیورا اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند بستر مهمی برای


تهران- ایرنا- دبیر اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: آیورا به عنوان یک سازمان مهم، بستر مهمی برای حل چالشهای منطقه اقیانوس هند به شمار می رود


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، سلمان الفریسی روز یکشنبه ضمن قدردانی از وزرات خارجه ایران برای برگزاری نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشم‌اندازها و فرصت‌های موجود گفت: نشست امروز یکی از چند رویداد آیورا است و سایر رویدادها در هند، ایتالیا و دیگر کشورها برگزار می‌شود.


دبیر آیورا افزود: موضوعات مورد علاقه را باید مستقیم و رو در رو مطرح کرد که به همکاری‌ها کمک ‌می‌کند.


وی با بیان اینکه در منطقه حاشیه اقیانوس هند، بحران‌هایی وجود دارد، گفت: ایورا به عنوان یک سازمان مهم، بستر مهمی برای حل آن چالش‌ها است. اتحادیه ما امسال ۲۵ مین سالگرد خود را به عنوان یک سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی که کشورهایی را از آفریقا و آسیا و استرالیا را در بر می‌گیرد، برگزار می‌کند.


الفریسی ادامه داد: آیورا کشورهایی با تنوع مختلف از جزایر کوچک تا اقتصادهای بزرگ است که تلاش می‌کند، فهم و درک و همکاری‌ها را افزایش دهیم. همکهوی برابری، یکپارچگی سرزمینی، عدم دخالت بیگانگان را از اصول آیورا دانست و گفت: می‌خواهیم کشورهای منطقه کنار هم جمع شوند و از این طریق تنش‌ها را به حداقل رسانیم. آیورا در سیر تکاملی خود در این قرن این توفیق کاهش تنش را داشته است.


وی با بیان اینکه سازمان تغییرات قابل توجهی داشته است، گفت: منابع اکثر اعضا مستقیما به کشورهای این سازمان برمی‌گردد و با ۱۰ طرف گفت‌وگو و ۵ عضو سازمان ملل متحد همکاری می‌کند.


دبیر ایورا با اشاره به اینکه ایران همواره عضو متعهد و فعال بود و نقش بسزایی در سازمان ایفا کرده که قابل ستایش است، عنوان کرد: ایران در حوزه توانمندسازی زنان و حقوق آنها تلاش کرده است و توسعه منطقه با توانمندسازی زنان روی می‌دهد.


الفریسی با تاکید بر اینکه این سازمان بالغ‌تر و متمرکزتر شده است، تصریح کرد: وزرای آیورا به منطور درگیر شدن بخش‌های مختلف اقتصادی کشورها طرحی تدوین کرده‌اند.


وی افزود: ما در پی توسعه متوازن در منطقه هستیم و در مسیر فعالیت‌های غیرانتفاعی و پروژه‌های توسعه در پی تامین مالی، صندوقی ایجاد شده است که باید بیشتر مورد کمک اعضا قرار گیرد و جمهوری اسلامی هم می‌تواند از ظرفیت‌های این صندوق استفاده کرده و از آن حمایت کند.


دبیر آیورا منطقه اقیانوس هند را به دلیل ظرفیت‌ها و منابع آن برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب دانست و گفت: بسیاری در پی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در آیورا هستند که در پی ایجاد چارچوبی برای این پروژه‌های توسعه هستیم.


الفریسی افزود: قصد داریم با اتحادیه افریقا، آ سه ان، یونسکو و فائو، بانک جهانی، سازمان عدم تعهد و موسسه های آموزشی سازمان ملل و اکو، همکاری‌ها را گسترش دهیم.


وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته با تقویت دبیرخانه می‌توانند به سازمان کمک کنند. معتقدم دبیرخانه باید موثرتر شود تا به کشورها برای رسیدن به اهداف کمک کند. باید ایورا را شفاف‌تر به جهان نشان داده و حوزه نفوذ آن را به عنوان سازمانی اقتصادی معرفی کنیم.


به گزارش ایرنا،  نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشم‌اندازها و فرصت‌های موجود روز یکشنبه به میزبانی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز شد. در این نشست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، برخی سفرا و کارداران سفارتخانه عضو این سازمان در تهران و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی کشورهای عضو حضور دارند.

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) شامل ۲۳ کشور آفریقای جنوبی، هند، ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس، تانزانیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشیل، فرانسه است که از سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۵ شمسی) با ابتکار هند و موریس فعالیت خود را آغاز کرد. چین، ژاپن، مصر، انگلیس و آمریکا هم کشورهای ناظر در این سازمان بین‌المللی است.


اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند بر پایه بهبود و تسریع همکاری‌های اقتصادی و گردهمایی نمایندگان دولت، تجار و دانشگاه‌ها بنا شده و با در نظر گرفتن اصل چندجانبه گرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخله جویی تلاش کرده و اصولی را در مورد تمامی دول عضو به کار خواهد بست.


جمهوری اسلامی ایران از مارس ۱۹۹۹ (فروردین ۱۳۷۸) با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت آن در آمد و از سال ۲۰۰۵ به مدت ۲ سال ریاست دوره‌ای اتحادیه را بر عهده داشت و ریاست هشتمین اجلاس را به عهده گرفت و در حال حاضر از مهمترین اعضا این سازمان محسوب می‌شود.


«حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه آبان ماه سال گذشته در سخنرانی مجازی خود در بیست و دومین نشست شورای وزیران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت عظیمِ همکاری منطقه‌ای واقف و مصمم است روابط خود را با این اتحادیه گسترش دهد.